Multiplex mottagare?

Started by Bergstrom, 2012-03-09, 20:37:48

Previous topic - Next topic

Bergstrom

Hej alla propp nissar
Vet att det finns flera Multiplex genier här. Så jag ställer frågan här då.
Har skaffat mig en ny radio men ännu inte fått hem den.
Mottagaren som är med är en RX-16-DR pro.
Och har läst lite i manualen och där står det att man inte skall koppla in spänning/matning på någon av kanalerna utan bara på avsedda batteri ingångar. Hur gör jag om jag vill använda en \"Powerbox\"? eller är det kanske inte lika nödvändigt på denna typ av mottagare? Varje kanal är även säkrad med 5 amp säkring.

//
Jonas

Lonsan

Jag har en sådan, den ersätter delvis \"powerbox\" genom utgångar och signalförstärkning men behöver kompletteras med en SAFETY-SWITCH 12HV TwinBatt (M6) för att även ge den säkerhet som dubbla batterier ger.
Om du vill använda separat powerbox så går det bra ändå, det är inga problem att mata själva mottagaren via valfri servoport, de hanterar ju 5A styck.




Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Bergstrom

Tack Pontus för värdefull hjälp och info.

//
Jonas

Aeroparts

#3
Förmodligen så är det väl så enkelt att om du kör in spänningen bara via en servoport så är ju den avsäkrad med 5 Amp. Om du då kopplar in ett Hitec hs-7950 t.ex. och maxar det så passerar du 5 amp och porten pallar väl 7.5 amp under 10 sek eller nåt, om du då stoppar dit många sådana servon och vevar lite på dessa, och förser dessa med spänning genom en servoport som pallar max 7.5 amp under 10 sek så lägger ju hela mottagaren av och det är ju inte så lyckat.
Men detta gäller ju bara om du inte använder powerbox eller liknande.
/Lennart