BENSIN!?!?!?

Started by paroos, 2009-02-02, 21:59:45

Previous topic - Next topic

paroos

V-Power är numera endast 98 oktanig, men jag tycker den håller stilen, dvs hög kvalité.
Jag har kört två olika motorer på 95, 98 och V-Power (99okt) och tyckte det var stor skillnad på både 95 och 98 jämfört med V-powern.
Min upplevelse var att motorn gick lite bättre/jämnare.

Tror mest det hänger på kvalitén på soppan.

Har även provat Aspen men det var inget för mig...

//Patrick

IMAC-Sverige

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Paul

[:)]Tack för svaren[:)]
//Paul
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

flygrc

quote:
Originally posted by paroos

quote:
Originally posted by flygrc

quote:
Originally posted by Paul

Blir förbrännings temperaturen varmare ju högre oktanhalt man har?
//Paul



Nej det vill jag inte påstå att jag såg förutom lite på en racingsoppa på 102 oktan vi provade men det berodde nog inte på oktantalet utan på bensinen i sig, däremot blir det skillnad när det är etanolinblandning som 95an har, då går motorn lite kallare och behöver lite tidigare tändning och lite mer på lågan.
Oktantalet påverkar spikningen/självtändning så man kan tillåta en högre temp med högre oktantal men i praktiken kunde vi inte utnyttja det.



Ja, det bevisar tesen, Etanolen ligger väl på 103-105 oktan har jag för mig...brinner kallare.

//Patrick

IMAC-Sverige





Det kom jag inte ihåg men står ju här [^]
http://sv.wikipedia.org/wiki/Etanol_(motorbr%C3%A4nsle)
Men jag kom i håg syret som var grundtänket till maxa fyllnaden i cylindern, eller vad man nu var ute efter [;)]

Att du märkte skillnad på 95 och 98 förstår jag men mellan 98 och V-power , nja känns långsökt för mig. Större parametrar är luft-tryck,-temp och -fuktighet.
 

flygrc

quote:
Originally posted by paroos



Har även provat Aspen men det var inget för mig...

//Patrick

IMAC-Sverige





Vad var det med Aspen du inte gillade?

Det enda jag tycker mig upplevt är att med både 95 och Akylatbensin varit att motorerna varit lite svårare att starta än med 98-99bensin
 

Mikael_Ingemarson

Hej Ola

Gott att du fick ordning på maskineriet.
Just OKs alkylatbensin har vi hört förut att det varit problem med.

//Mikael Ingemarson

http://www.zdz.se
MTW-dämpfer

flygrc

quote:
Originally posted by Mikael Ingemarson

Hej Ola

Gott att du fick ordning på maskineriet.
Just OKs alkylatbensin har vi hört förut att det varit problem med.

//Mikael Ingemarson

http://www.zdz.se
MTW-dämpfer



Det var nog inte hela sanningen, varit ute i garaget precis för provstart och nu strular den igen...f-n