Canisterinstallation

Started by Daniel, 2007-10-23, 18:11:54

Previous topic - Next topic

Daniel

Hej
Jag har problem att montera en canister i min Extra. Några funderingar kring detta:

På bilder som jag har sett så har man tagit en plywoodskiva som man gjort ett hål som är något större jämfört med canistern. Sedan så har man fäst slangarbitar runt hålet och fört in canistern så den ligger mot dessa slangabitar. Vad är det för slang? Är det vanlig silikonslang som man använde då man körde metanolflyg?

Jag har ett väldigt litet utrymme för canistern. En av mina ideer är att sätta en klämma runt canistern och skruva fast den i taket på canistertunneln. då kommer canistern att sitta stumt monterad. Hur fungerar det då med vibrationer?

Vilken av ovanstående metoder tror ni är bäst?

Canistern är av den sort som www.aresti.se säljer. Om jag skulle såga av anslutningen på den 20 mm så skulle en del av mina bekymmer vara lösta. Påverkar dett någonting negativt?

Hälsningar Daniel
 

Mick

Hej Daniel.

Du kan bruge vanlig silikone slange til dit ophæng af canister, det holder bare ikke lang tid.
Hvis du kan finde noget armeret silikoneslange, vil det være det bedste.
Ellers har 3W en canister holder og KS har et calamp system, men det kommer jo an på canisterens diameter

Mvh.

Mick
 

Daniel

#2
Jo, men vad är bäst?

Är det att skruva fast canistern med clammer eller är det att föra in den i ett hål i ett spant med siliconeslang?
 

Mick

Hej Daniel.

Jeg har gennem de sidste 6 år brugt silikone slange metoden uden problemer, det er svært at sige hvad der er bedst
 

Mikael_Ingemarson

Hej Daniel

Det funkar inte bra att skruva fast dämparen, det kommer att vibrera sönder. Gör ett spant med ett hål något större än dämparens diameter, klä in med avgasslang eller soppaslang av silikon.
Det funkar jättebra. Finessen är att dämparen bara ska vara fäst på ett ställe, då kan den vibrera med motorn.
Se bilden från min AeroWorks YAK

Image Insert:

45.83 KB

MVH
Mikael Ingemarson
Brännebrona

Daniel

Jaha, är du säker på att dämparen bara ska vara fäst på ett ställe?
Om jag hade gjort det så hade jag fäst den på två ställen!

Jag gillar för övrigt din YAK!

Om du vill se mitt plan och canisterinstallationen kan du titta här:

http://www.rcuniverse.com/forum/m_4882656/mpage_2/key_/tm.htm

Det är dock inte samma canister som jag har!

Tack för informationen!

Daniel i Falun

 

Mick

Hej Daniel

Jeg så din installation på rc universe, når du har flex på din krummer, skal du have to canister supports, ellers smadre du din flex forbindelse.
 

Daniel

Det är inte min installation utan bara samma plan!

Skall det vara 1 eller 2 stöd på canistern när man har flexslang på röret mellan motor och canister?
 

Mick