Extra 300L från CA-Models

Started by frasrobert, 2007-02-01, 09:53:04

Previous topic - Next topic

frasrobert

Efter mycket vånda bestämde jag mig slutligen för att göra debut i IMAC med en Extra 300L från CA-Models (24%).
Modellen anlände i en stor kartong och vissa delar var lite kantstötta.
Har tills dags datum monterat ihop kroppen samt börjat att skära ut höjdrodren. Mycket pyssel. Byggbeskrivningen är väl inte helt komplett utan lämnar rätt mycket till byggaren. Kvalitén på de laserutskurna delarna samt de skurna/klädda vingarna är dock mycket bra.
Den totala vikten på modellen är ca 2300gr, vilket gör att den färdiga modellen kommer att väga ca 4500-4600gr. Lätt och bra!! Motorn som kommer att användas är en Saito 150 GK.
Lägger upp lite bilder här så att ni har något att titta på. Annars finns bygget att följa på min hemsida: //www.robban.net

mvh
Fräs Robert [:)]








Fräs
Hemmaklubb: //www.modellflyg.se
Min Tyska klubb: //www.mbc-aurich.de

frasrobert

#1
Snubblade över en Saito 150GK som endast gått två tankar för endast 2000:-. Kunde inte hålla fingrana i styr över ett sådant bra pris!!

Fräs
Hemmaklubb: //www.modellflyg.se
Min Tyska klubb: //www.mbc-aurich.de

frasrobert

#2
Bygget fortsätter. Har varit lite segt ett tag men nu har det tagit fart igen. Nu är modellen nästan träfärdig och lite spacklingsarbete har påbörjats. Vingarna skall också mätas in med en anfallsvinlemätare innan styrpinnarna kommer på plats.
Sen är det bara att börja klä modellen för glatta livet. Färgglatt ska det bli!!



Gav gumman en bild över Extra\'n och bad henne att spåna fritt på ett färgschema. Följande blev resultatet..yeehaa!!

Färgerna blir ljust grön i kombination med neongul, neonorange och lite neonviolett!! Kommer den att synas tro?



Fräs
Fräs
Hemmaklubb: //www.modellflyg.se
Min Tyska klubb: //www.mbc-aurich.de

imacse_peter

Ja, det ser ju riktigt bra ut.
Hur har du tänkt klä den, med plastfilm eller glas/epoxi och målning[?]
Det färgschemat och platsfilm känns som riktigt terapiarbete[:D][:D]


____________
Peter Schmidt
// Peter Schmidt

Kent

Den blir du ALDRIG klar med, med det färgschemat, en konkurent mindre, he he, [:D][:D]

Barry
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

frasrobert

#5
ÄNTLIGEN!!
Min hustru, briljant som få kom på ett nytt färgschema \"Orca\" dvs späckhuggare. Nappade direkt på idén.
Nu är den i princip klar för premiär. Väntar bara på den dubbla strömförsörjningen och sen blir det flyga av. Nedan lite bilder.
(P.S Under ett skede i beklädnaden så svor jag infernaliskt varvid min hustru motade bort mig och fortsatte att klä delar av maskinen)

Nu är det nära!!!


Hustrun klar fär fullt!!









Fräs
Fräs
Hemmaklubb: //www.modellflyg.se
Min Tyska klubb: //www.mbc-aurich.de

Kent

Nu får småsälarna snart hålla sig på betryggat avstånd...

Barry
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

edge.cap

Säl ? är det en ny kärra Kent!

N.R
 

frasrobert

Håll tummarna nu grabbar för imorgon är det premiär. Modellen är klar och checkad minst 1000ggr och enligt väderleksrapporten så skall vädret vara perfekt.
Rapport om premiären kommer imorgon! [:D]

mvh
Fräs Robert

Fräs
Fräs
Hemmaklubb: //www.modellflyg.se
Min Tyska klubb: //www.mbc-aurich.de