Mottagar acc nära tändboxen?

Started by Niklas, 2008-02-24, 17:15:04

Previous topic - Next topic

Niklas

Hej,
Håller på att sätta ihop en composit-arf Extra 2,12cm med DA50 motor.[:)]

Har lite bekymmer med tyngdpunkten. För att få till detta måste jag sätta batterierna rätt så långt fram. Ena batteriet är ca 10cm från tändboxen. Powerboxen hamnar ca 30cm ifrån och mottagaren ca 50cm.

Har det någon betydelse om ena accet hamnar så nära?

MVH
Niklas
 

paroos

Förutsätter att det är tändningsaccen som är 10cm ifrån?
Isåfall inga problem så länge mottagaraccen sitter ihop med powerboxen 30cm ifrån.
Du har ju ett eget slutet system till tändningen. Dvs tändsystem, tändacce, brytare och kablage. Det systemet stör inte sig självt så att säga.
Håll 30cm mellan dessa komponenter och de som är till mottagare/servo.
I övrigt kolla här för fler tips.
http://www.mini-iac.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=248


Patrick Roos
IMAC Sverige
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Niklas

Tack för ditt svar,

Nja det är ena mottagarbatteriet som är 10 cm från tändboxen. Sedan sitter powerboxen längre bak (ca 30cm) och mottagaren ännu längre bak (50cm). Det är alltså viktigt att även mottagarbatterierna är 30 cm ifrån tändboxen?

Hur är det med gasservot? Ska jag försöka få den långt ifrån mottagaraccen eller tändboxen? Vad är viktigast?

MVH
Niklas
 

Kent

På min CAP är avståndet mellan mottagarbatteriet och 3W\'s tändmodul bara några cm. Båda är inhysta i motorrummet. Har aldrig märkt några problem. Kan bero på att jag har lindat in batteriet i aluminiumfolie, med risk för överhettning förståss. Håller koll på batteriets temperatur, speciellt vid varma dagar. Har en liten mätprobe som kan kopplas till mitt FLUKE mätinstrument.

Barry
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

paroos

Tja...prova och se vad som händer.
Hur är det med powerboxen? Renar den spänningen från bat. till mottagare o servo. Isåfall borde det inte vara nåt problem.


Patrick Roos
IMAC Sverige
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Niklas

Hej igen,

Jag ska prova att flytta fram tändboxen och tändaccen ännu mer. Får göra ett specialfäste och placera dessa bredvid motorn. Lite synd för jag hade hittan bra placering innan. Kan nog få fram acc o box ca 15 cm.

Nu är ju enda problemet att strömbrytaren till tändningen och gasservot hamnar nära mottagarbatterierna (ca 5cm) men det kan väl inte ha någon betydelse?

Powerboxen ska nog \"rena\" spänningen till mottagare och servo.

MVH
Niklas
 

paroos

#6
Vilken powerbox har du?
Så här står det i manualen till Powerbox pro. Om vilka servo man bör ansluta via boxen.

\"channels which require special interference suppression measures (RF suppression of long servo leads, turbine electronics, flasher units, throttle servo, ignition servo, and many more)\"

I denna modell av powerbox finns alltså \"Interference suppression\".
Dvs signalen filtreras från störningar innan den skickas till servot.

Patrick Roos
IMAC Sverige
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Niklas

Jag har 40/16 Evolution och den filtrerar signalen till servorna. Dock så ska jag ansluta gasservot direkt till mottagaren, kommer ansluta ferrit ring på denna servokabeln.

MVH
Niklas