Hjälp med tändsystem.

Started by Tommy, 2008-07-21, 22:39:18

Previous topic - Next topic

Tommy

Tänkte kolla om nån kunde hjälpa lite.

Jag har en brison 53cc och mitt tändsystem har börjat spöka.

Fick överslag i tändkablen så gnistan hoppade lite överallt förutom i stiftet.
Det funkar som det ska igen men jag ska köpa nytt nu.

Nu till frågan.
På motorn sitter en grunka med givaren som följer med när jag gasar( se bild).

Vad kan man ha för system till det? Nu sitter ett C&H Electronics.

Har dom återförsäljare i sverige med omnejd eller funkar nåt annat system kanske?

Kan jag ha tex ett CRRC Pro CDI till GF50i och  skruva fast givaren istället för att den följer med?

Tacksam för alla svar..

Image Insert:

61.16 KB
 

paroos

Hmmm har aldrig sett något liknande.
Kan du förklara lite mer hur det funkar?

MVH

Patrick

Patrick Roos
IMAC Sverige
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

imacse_peter

Det är en mekanisk tändförställning.
De flesta tändsystem har det inbyggt i själva tändboxen och ändrar tändningen beroende på varvtal. Här ändras tändningen istället när man ändrar gaslinkaget.
RPM-Tim har skolat mig lite i detta. Vid en mekansik tändförställning måste man vara mycket mer försiktig när man ökar gasen, drar man direkt från tomgång till fullgas ändras ju förställningen också direkt och motorn går dåligt.

Tyvärr har jag inget svar på orginal-frågan[^]

____________
Peter Schmidt
// Peter Schmidt

Kent

Om det är problem att skaffa delar borde det vara möjligt att byta ut vad de kallar: Mechanical spark advance till ett Elektroniskt, likande det som 3W, DA, ZDZ mfl använder.

Här styrs tändningen av motorvarvtalet. Det är ju som Peter påpekar throttel pådraget som ställer tändningen i det mekaminska arrangemanget på Brisonmotorn. Kan inte se någon fördel med detta. Kanske om man skulle använda mina långsamma skevservon som jag har i min Extra [:D]

Någon fördel med det mekaniska systemet måste naturligtvis finnas, annars skulle det inte sitta ett där.

Barry
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

Tommy

Jag har pratat med rpm-Tim nu och fått allt förklarat för mig.

Så det ska nog lösa sig.

Tack för svaren, ha det gott...
 

paroos

Aaah ständigt denna Tim \"RPM\" Larsson...[:D]
Var på väg in i tråden igen för att skriva: Kontakta Tim!

Lycka till!

MVH

Patrick

Patrick Roos
IMAC Sverige
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

brauer

Blev uppringd av Tommy. Kul att höra av en imacflygare sådär spontant.[8D] Nåja, efter ett par minuter kröp det ju fram... han hittade inte Tims nummer så det fick bli nödalternativet. Haha [:D]