Hjälp Tändstiftet lossnar

Started by loop, 2009-05-15, 13:05:15

Previous topic - Next topic

loop

Hej.
Jag har en ZDZ 80RV-j som tänstiftet har lossant på ett antal gånger.

Det har oftast hänt om man har hållt på att ställa in förgasaren på backen eller har provkört motorn på backen hemma.

Jag fick rådet att skruva fast tändstiftet hårt sedan lite till och det har jag gjort och det har hållt fram till nu (ca 10-15 turer)då den lossande under stigning under starten [:(] men denna gång gick det bra. Det skall tilllägas att vi innan har hålt på och stält in nålarna på den.
Någon som vet vad jag kan göra åt detta eller vad det kan bero på?

Yak 54 från GP zdz 50NG
Edge 540 med peak 45cc
Krill Velox II med ZDZ 80RV-J
UCD 60  Saito 1.00 bensin
SeaFury OS 26 4T
Extra   OS 26 4T
//Johan

loop

#1
Jag fick en liten fundering.
Kan det bero på att motor blir för varm när man kör den på backen?
Den sitter i en Krill velox och den har luftinsläpp på båda sidorna om proppen kanske man skulle täppa igen ena sidan?



Yak 54 från GP zdz 50NG
Edge 540 med peak 45cc
Krill Velox II med ZDZ 80RV-J
UCD 60  Saito 1.00 bensin
SeaFury OS 26 4T
Extra   OS 26 4T
//Johan

Aeroparts

Hej LOOP. Jag skulle absolut strypa luftflödet på \"tomma\" sidan eller sätta en avdelare som splittar kåpan i två delar, så att högra halvan bara går till motor kylning med sitt separata utlopp.
Jag förmodar att det går kyluft till cannistern också och sedan ut längre bak under kroppen som det brukar på Veloxen för i så fall kan du ju ta luften från det vänstra inloppet till det.
Att stiften lossnar samt att det läcker runt stiftet finns det massa skrivet om t.ex på RCU, med olika lösningar. Amerikanerna svarvar bort konan under tändstiftshattens hållare för det är en märklig tätning med olika kona på koppen och stiftet etc samt ingen annan koppar packning . Eftersom det är aluminium i toppen och stål både i stiftet och konan så blir det lätt svårt att få tätt mellan stålytorna. Vi hade läckage på vår 100 NG och fick tipset att dra fast stiftet utav bara [}:)] det tar ju emot men det löste faktiskt problemet, fast en vanlig tändhatt och ett stift med vanlig packning hade man varit en mycket bättre lösning tycker jag.
Med andra ord ser inte konorna skadade ut, så är det nog bara att dra lite till, men jag vet att det känns inte bra[xx(].
/ Lennart

loop

#3
Tack för ditt snabba svar Lennart.
Då är det bara för mig att dra åt riktigt hår och styra om luftfödet så skall vi se hur det blir.

Vad brukar ni andvända för material när ni styr om luftflöderna i kåpan?

/Johan

Yak 54 från GP zdz 50NG
Edge 540 med peak 45cc
Krill Velox II med ZDZ 80RV-J
UCD 60  Saito 1.00 bensin
SeaFury OS 26 4T
Extra   OS 26 4T
//Johan

loop

Har kollat lite under motorkåpna idag och kommit fram till att jag skall börja med att bara täppa igen det vänstar hålet.
Kylningen till ljuddämparn går in i hålet under proppen så jag har för tillfället tre hål fram i motorkåpan.

Yak 54 från GP zdz 50NG
Edge 540 med peak 45cc
Krill Velox II med ZDZ 80RV-J
UCD 60  Saito 1.00 bensin
SeaFury OS 26 4T
Extra   OS 26 4T
//Johan

Aeroparts

Hej. jag var hos US composit för en stund sedan, och såg att ZDZ har nu ändrat lite på konstruktionen så att stiftet går igenom koppen och tätar mot cylindern direkt, koppen har nu två extra insexskruvar som håller fast den på stiftet istället. Mycket bättre.
/ Lennart

loop

Tror du att man kan byta till en sådan på t ex min motor??

Yak 54 från GP zdz 50NG
Edge 540 med peak 45cc
Krill Velox II med ZDZ 80RV-J
UCD 60  Saito 1.00 bensin
SeaFury OS 26 4T
Extra   OS 26 4T
//Johan