Comp-ARF Extra 330 2,6m återuppstår INTE !!

Started by imacse_peter, 2007-09-20, 20:11:02

Previous topic - Next topic

imacse_peter

Gummisnoddarna kommer från Panduro, 11kr/m. Tja, beroende på hur mycket man spänner upp dom så bågnar väl kroppen till slut, lagom är ju bäst[:)].
Det skulle kanske funka att hänga upp ackar också med dom, men det måste ju finnas plats för lite spelrum, beroende på hur hårt man spänner gummibanden.
Till mina LiPo-ackar ska jag göra en liten hylla och spänna fast dom med kardborreband så att jag lätt kan ta ut dom för laddning.

____________
Peter Schmidt
// Peter Schmidt

imacse_peter

Första motorstarten idag. När man väl vevat runt snurran och fått fram soppa till motorn startade den fint. Till och med mina lödövningar med krökarna verkade vara av bra kvalitet[8D], inga läckor än så länge i alla fall.

Det som återstår att göra är att köra in motorn, montera mottagare och Emcotec killswitch samt slutprogrammera radion. Så Extran ska faktiskt vara flygklar inom 7-10 dagar[:)]

____________
Peter Schmidt
// Peter Schmidt

paroos

Härligt, då blir det kanske dubbel premiär?

Patrick Roos
IMAC Sverige
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

imacse_peter

Jag var tvungen till att sätta ackarna så långt bak som möjligt för att få tyngdpunkten rätt, (3W\'n är ca 500g tyngre än ZDZ som satt i innan). Dom sitter med kardborrband så att det är snabbt att ta ut dom när de ska laddas.

Image Insert:

90.9 KB

14 kanals FASST (Futaba\'s 2,4 GHz) mottagare. Det räcker med 8 kanaler men än så länge finns bara 7 eller 14-kanalare tillgängliga.

Image Insert:

98.82 KB

och spinnern har också kommit på.

Image Insert:

68.96 KB

____________
Peter Schmidt
// Peter Schmidt

imacse_peter

Underbart vårväder i Skåne idag och det blev många premiärer på HBG-fältet...
Min Extra fick en nypremiär och det gick jättebra, motorn drog som en häst och jag måste sätta på en större propeller.

Image Insert:

70.59 KB

____________
Peter Schmidt
// Peter Schmidt

Clarence

Grattis till reparationen och premiären! Blir det den här du kommer att flyga med på tävlingarna iår?
 

imacse_peter

quote:
Originally posted by Clarence

Grattis till reparationen och premiären! Blir det den här du kommer att flyga med på tävlingarna iår?



Tack och ja, troligen, bara jag hittar en passande propeller, ska prova en 28x12 idag och hoppas den blir lite tystare...

____________
Peter Schmidt
// Peter Schmidt

Clarence

Kör du med 28/10? Jag har en sådan i trä och den väsnas massor... Jag kör med en Mejzlik 26/12 som funkar bra. Skulle vilja pröva 27/12, tror att 28/12 är för stort för min DA.

/Clarence
 

imacse_peter

Ja, det är Menz 28x10 jag har kört med. Blev fyra rundor med en Menz 28x12 idag, men motorn ska lastas ännu mer... Måste nog till något 3-bladigt, Extran är ju ganska låg i stället så jag tror det skulle bli tight med en 30\"...

____________
Peter Schmidt
// Peter Schmidt

imacse_peter

Provade med en XOAR 29x12 propeller med samma resultat, kraftigt smällande propellerljud från spetsarna[V].
Nu har jag äntligen fått hem en 3-bladig Engel 26x12 och nu går motorn tyst och fint[:)]. Märkte ingen större effektförlust, där finns kraft nog att ta av, hovrar fortfarande på ½ gas.

____________
Peter Schmidt
// Peter Schmidt

imacse_peter

För er som inte redan har hört det...
Extran är död[xx(]

Image Insert:

119.22 KB

Vänster vinge delaminerades i luften och bara försvann, inte helt lätt att flyga med bara en vinge[:(]

Länge leve MX-2:an...

Peter Schmidt
// Peter Schmidt

Clarence