Krill SU29 nytt motorfäste

Started by Aerobat, 2010-04-21, 21:51:49

Previous topic - Next topic

Aerobat

Det finns ju en del SU29:or i Sverige och Danmark så jag tänkte detta kunde vara av intresse.
Jag har hela tiden tyckt att det var mycket vibrationer och resonans i mun SU29:a. Efter att ha funderat en del, läst en del och slutligen testat min Yak55 som har ett helt annat motorfäste bestämde jag mig att göra något. Yaken går mjukare och tystare + att den har bättre tomgång och lågvarvsegenskaper.
Original rekommenderade fästen är på långa standoffs (~60mm) rakt in i firewallen. Till råga på allt stog standoffsen för högerrikktning och upthrust vilket ökar spänningen i motorns infästning. På Flyinggiants har några rapporterat knäckta motorfästen p gr av detta.
Eftersom jag inte har speciellt mycket erfaren het av stormodeller gick jag ju på detta.
Så här såg det ut:
Image Insert:

50.89 KB

Det nya fästet är en 8mm plywood-platta på kortare stanoffs med bredare footprint. På plattan sitter ett motorfäste från SWB med inbyggd högerriktning (2 1/2). Medföljande brickor medger enkla småjusteringar av riktning. Känns klart stabilare. Återkommer med rapport när det är praktiskt testat.

Image Insert:

61.82 KB

//Ulf S
Mvh Ulf

Aerobat

Varför kan man inte göra edit när det finns bilder????[}:)]
Ville rätta stavfel men det går ju inte.

//Ulf S
Mvh Ulf

Kalle_Flygare

 

paroos

Kanon! Helt enl. 3W manualen...[;)]

Skämt åsido, ser bra ut och tror du kommer att märka stor skillnad vibrationsmässigt (hoppas det i alla fall) och likaså sparar du motorn som nu inte kommer att utsättas för samma vridkrafter.
De där SWB fästena verkar väldigt fina.
Lycka till med utprovningen![8D]
(Motorn måste ju sitta ordentligt nu när du är en 3D-junkie[}:)])

//Patrick
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Tommy

Ser bra ut. Skulle också använda ett swb-fäste men tyckte det var jobbigt att beställa från USA så jag fräste ett eget med 4 graders högerriktning.

Image Insert:

82.68 KB
 

Skysurf

Jag byggde ett i balsa som blev ganska bra. Det är väldigt stumt.

Image Insert:

75.48 KB

Image Insert:

84.59 KB

Image Insert:

71.74 KB

/Jesper
 

Jonny


Jag använder Secraft´s motorfäste , går mycket tyst och mjukt



Image Insert:

40.33 KB
 

Aerobat

Många fina lösningar. Jespers var väldigt snygg. Är det massiv, lite hårdare balsa klädd med abachi det du använt? Förstärkte du bakom firewallen något också Jesper?

Så här gick det för en som hade långa standoffs:
Image Insert:

59.08 KB

//Ulf S
Mvh Ulf

Skysurf

Hej Ulf,

quote:
Är det massiv, lite hårdare balsa klädd med abachi det du använt? Förstärkte du bakom firewallen något också Jesper?


Det är massiv balsa, flera block som är limmade så att fibrerna ligger i flygplanetslängdaxel. 3mm plywood på framsidan och 1mm runt om. Sen målade jag allt med utblandad epoxy. Ingen förstärkning på baksidan. Chokeservot sitter monterat i motorfästet och throttleservot sitter på insidan av firewallen.

/Jesper
 

Michael Lund

#9
Hej Ulf,

Det ser rigtigt fint ud med det nye motorfæste!.

Lige et spørgsmål!

Jeg har bestilt et magen til ved SWB for også at undgå den vridningseffekt, men er blevet i tvivl efter at have set dit billede, om det også kan anvendes til en 3w 106\'er?
Jeg har bestilt det der bruges til DA100 og 3w 100, og SWB har sagt at det kan bruges til en 106\'er, men monteringspladen på en 3w 106\'er sidder på tværs og ikke på lodret som på DA100[?]

Så vil de 2,5 graders højretræk blive til 2,5 graders op- eller nedadtræk, eller har jeg misforstået konceptet[:o)]

Hilsen Michael Lund

**HUSK IMAC konkurrence i DK 15. & 16. maj.**
 

Aerobat

Hej Michael,

DA:s motorfäste är ca 700x800mm. Det längre måttet är vertikalt på min bild.
Om 3W har vänt måtten blir det ju fel. I så fall skulle du nog köpt fästet utan riktning.
Men det med inbyggd riktning är bra eftersom snedspänning elimineras i infästningen.
Hoppas det löser sig.

quote:
Originally posted by Michael Lund

Hej Ulf,

Det ser rigtigt fint ud med det nye motorfæste!.

Lige et spørgsmål!

Jeg har bestilt et magen til ved SWB for også at undgå den vridningseffekt, men er blevet i tvivl efter at have set dit billede, om det også kan anvendes til en 3w 106\'er?
Jeg har bestilt det der bruges til DA100 og 3w 100, og SWB har sagt at det kan bruges til en 106\'er, men monteringspladen på en 3w 106\'er sidder på tværs og ikke på lodret som på DA100[?]

Så vil de 2,5 graders højretræk blive til 2,5 graders op- eller nedadtræk, eller har jeg misforstået konceptet[:o)]

Hilsen Michael Lund

**HUSK IMAC konkurrence i DK 15. & 16. maj.**



//Ulf S
Mvh Ulf

Michael Lund

Hej igen,

Så kom mit motorfäste fra SWB, og min bekymring var uberettiget, da det passer perfekt på min 106\'er [:D].

MVH
Michael

**HUSK IMAC Konkurrence i DK den 15. & 16. maj.**
 

Aerobat

Nya motorfästet är testat ordentligt nu. Skillnaden blev dramatisk. Mycket mindre vibrationer, speciellt på lägre varv. Stabil tomgång klart lägre, kärran står still på asfalten nu.
Mycket bra drag på fullgas och framförallt MYCKET tystare. Med Engel 28x12 går den mycket tyst trots bra drag.


//Ulf S
Mvh Ulf