Offset på servoarmar

Started by Daniel, 2009-11-04, 19:32:48

Previous topic - Next topic

Daniel

Ska man köra raka servoarmar eller ska man köra med offset, vad spelar det för roll?

Har tidigare bara kört med raka men sett att det finns med offset!

Mikael_Ingemarson

Hej

Om du ska köra med offset eller inte beror på hur dina roderhorn på sidorodret ser ut.
Om det är en rak linje mellan gångjärnslinjen och de hålen i de båda roderhornen, så ska du använda raka armar.
Annars ska du ha offset med samma millimeter som det skiljer från den raka linjen.

//Mikael

Lonsan

Det är en bra tumregel, förutsatt att:

* Både servoarm och roderhorn är lika långa
* Wires är parallella (ej korsade)
* Avstånd servo till roder är stort (minst 10 x servo armlängd eller mer)

Image Insert:

23.89 KB

Grundregeln för alla linkage är \"90°-regeln\", dvs att vid neutralläge så ska stötstång
eller wire vara i rät vinkel mot både servots hävarm och rodrets effektiva hävarm.
(linjen från linkhål till gångjärn eller servo centrum)

Alla avvikelser från detta ger någon typ av differentiering, dvs olika utslag åt olika håll.
Detta kan nyttjas med avsikt för t ex skev- och ibland höjd-roder.
Funkar utan problem om man använder en enkel stötstång.
Börjar man däremot kludda med detta på ett push-pull (2 stela stötstänger) eller pull-pull
system (wire-styrning) så blir det genast problem.

Inte ens 90°-reglen är 100%-ig, vid korta avstånd som bilden nedan uppstår en del
problem om man inte har exakt lika långa armar.
Ju längre avstånd mellan servo och roder, desto mindre problem.

Image Insert:

35.79 KB

Det viktigaste är att om man inte lyckas få konstant spänn i wires över hela slaget
så ska man i alla fall se till att de är spända i neutralläge och att de slaknar
vid ökat utslag.

Har du ett viss offset framåt på roderhornen på sidan så kan du prova att
antingen sätta offset framåt också på servot och köra parallela wires
eller testa med offset bakåt på servot och korsa dina wires.

\"i brist på bröd kan man ju alltid äta limpa\"
Max 300 tecken, 272 återstår

Mikael_Ingemarson

Hej Lonsan

Tack för de fina bilderna som förtydligade.

//Mikael

paroos

Image Insert:

75.16 KB

Patrick Roos
IMAC Sverige

Pimp Your Plane!
www.tpvictory.se

Testpilot för alla möjliga saker från fjärran östern...
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Lonsan

Utmärkt Patrik!

Källa, finns det mer där?

Vi har tydligen spontant startat en tråd om linkage, bra!

no more gassers 4 me

Skysurf

Skissen ovan kommer frå SWBs hemsida, finns ingen mer info där.

/Jesper

mds

quote:
Originally posted by paroos

Image Insert:

75.16 KB

Patrick Roos
IMAC Sverige

Pimp Your Plane!
www.tpvictory.se

Testpilot för alla möjliga saker från fjärran östern...

Lite text till åvansående bilder!!

I hope this drawing and the explanations below will help you determine the which system is right for you.
Example(A)

Example (A) is this most perfect geometry that there is. Why, because if you look at the relationship of the bellcrank to the rudder horn and both wires, you will find that they create a perfect rectangle. Where both the bellcrank (A2) and the rudder horn (A1) are the exact same length, and both pivot on there own center line or on hinge line. The wires also are the same length in relationship to one another. With this system, whether it is SWB\'s or another manufactures you need to slot where the wires exits in the fuselage, as the wires should NOT touch the fuselage at anytime.

Example(B) CLICK FOR EXAMPLE

Example (B) is a whole different animal. Why, because if you look at the relationship of the bellcrank (B2) and the rudder horn (B1), you find that they are NOT the same length. The rudder horn is on Hinge line but the bellcrank is not on it\'s own center line. The wires however are the same length in relationship to one another. With this system, the Bellcrank (B2) is shorter with an offset to the rear of the plane. This is done to keep the wire tension as much the same as possible throughout whole spectrum of travel. This system can be used with a slot or with an single exit hole in the fuselage. If you choose to use a single exit and are using SWB\'s products, please contact SWB for the proper location, as where the wire exits the fuselage while the rudder is in the neutral position is NOT correct!!!

Example(C)

Example (C) is also good geometry. Because again if you look at the relationship of the bellcrank (C2) to the rudder horn (C1) you find that they are the same length, but this time there is a equal offset (C3) in both the bellcrank (C2) and the rudder horn (C1) in relationship to where they pivot on there own center line. The wires also are the same length in relationship to one another. With this system, whether it is SWB\'s or another manufactures you need to slot where the wires exits in the fuse, as the wires should NOT touch the fuselage at anytime.

mvh mathias
mvh mathias

Lonsan

Som en liten övning i CAD:en gjorde jag typ A.
Funkar.
Ska göra de andra också, de lär bli spännade...:)

http://www.youtube.com/watch?v=JsQofWMzTfM

no more gassers 4 me