Svårstartad ZDZ 100

Started by Rallykalle, 2009-10-18, 21:15:27

Previous topic - Next topic

Rallykalle

Hej

Har en ny motor ZDZ 1o0 som nu efter 3 starter blivit totalt omöjlig att starta..

Några tips, hur gör ni?

Tacksam för svar
 

Skymic

Tändning av:Tomgång, 5 slag med choke, därefter 5 slag utan choke med gasspaken på fullgas. Tändning till, tomgång, slå tills den startar.förhoppningsvis[:)]

Denna metod funkar på min ZDZ 120

/Micke
Teampilot Autopartner RC

//Micke


paroos

Om det är helt OMÖJLIG att starta, dvs om du haft allt på plats, soppa i, nyladdad tändacke, fungerande throttleservo, dvs om allt ser ut att funka och den inte startar efter att armen domnat, så tyder det ju på att någonting inte fungerar.

Hur betedde den sig innan den började tjura? Dvs de 3 starter den gick...

Patrick Roos
IMAC Sverige

Pimp Your Plane!
www.tpvictory.se


Testpilot för alla möjliga saker från fjärran östern...
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

yak55sp

Hej

Ett vanligt fel är att L nålen är lite för snål.

Kan du beskriva hur du löst tank installationen!
Du kan väl lägga ut lite bilder.

Ulf

Fabrikspilot för KRILL Model Aircraft 2010. Med YAK 55 M 3 Meter


//Ulf S
KRILL YAK 55 M ZDZ 180 RV
KRILL xxxxxxxxx
Futaba T18

Rallykalle

Hejsan alla o tack för tipsen!

Motorn är startad 4 gånger innan utan större bekymmer.

Då tände motorn efter 7 slag ca med choke, sen startade den utan choke efter 6 slag ca..

Soppa tror jag kommer fram då det luktar soppa. Jag tror nog bara att den tjurade rejält igår. Ska ge den en chans till ikväll efter jobbet. Nu har högerarmen återhämtat sig så nu har man kraft igen :)

 

loop

Jag hade problem att starta min ZDZ 80rv-j i början, sedan började jag göra så här.

1 Chock på,hög tomgång och tändning på och slå runt tills den tänder.
2 Av med choken och tändningen, full gas slå runt 6-7 gånger.
3 Hög tomgång + tändning på och ett flipp på proppen.

Sedan jag började göra på detta sättet har motor alltid startat om inte något varit trasigt.


//Johan
www.salarfk.se
//Johan

yak55sp

Hej

Hur har det gått med startförsöken??

Vad har du förändrat??
Vad blev resultatet??

Ulf

Fabrikspilot för KRILL Model Aircraft 2010. Med YAK 55 M 3 Meter


//Ulf S
KRILL YAK 55 M ZDZ 180 RV
KRILL xxxxxxxxx
Futaba T18

Rallykalle

Hej

Har ännu inte hunnit prova starta den igen..småkids mm som tar tid. Ska göra ett försök under morgondagen..
 

yak55sp

Hej

Har du provat ännu??

Ulf

Fabrikspilot för KRILL Model Aircraft 2010. Med YAK 55 M 3 Meter


//Ulf S
KRILL YAK 55 M ZDZ 180 RV
KRILL xxxxxxxxx
Futaba T18

Rallykalle

Efter lite översyn av motorn så fann jag att 2 bultar som håller ena cylindern på plats satt löst varpå det läckte kompresion där. Detta var sannolikt anledningen till svårstartat motor då jag senare fick igång motorn ganska lätt. Hade bara motorn igång en gång men jag tror detta var felet.

Tack för alla tips

Anders