Gamal PowerBox Sensor brytare

Started by Bergstrom, 2010-06-14, 19:56:57

Previous topic - Next topic

Bergstrom

Tjenare

Har en lite äldre PowerBox sensor brytare som blir betänkligt varm.
Kör med 2 lipo. Men jag vet att de har funnits ett tag på marknaden så jag undrar om det är så att den gamla som jag har inte klarar lipos.
Denna är det eller en liknande:
http://www.powerbox-systems.com/e/powerbox_systeme/powerbox_sensor/start.php

Den sitter i en jet kärra och efter ca 15 minuters programering på arbetsbänken så går det inte att ta på den. Jag har 6 st 8711 i modellen.

Så till min fråga:
Finns den i en gamal och en nyare version?
Och om spänningen in i den är för hög, blir den då för varm?

Mvh
Jonas


loop

Jag vet inget om den du har, men blir elektronik grejor så varma att men inte kan ta på dem så skulle inte jag använda dem, framför allt inte i något som skall upp i luften.
Överhettning kan bero på att den får förmycket spänning eller drar för mycket ström. Värme är ju i grund och botten en effekt förlust
P=U*I

//Johan
www.salarfk.se
//Johan

Aeroparts

Hej Jonas.
Det finns en äldre och en nyare, skillnaden är att den nyare bl.a har ett minne där du kan se om det varit low voltage och att du kan ställa in batterityp.
Jag har själv den gamla i vår lilla YAK och den blir varm när man kört servona en del. Den skall ju fixa bort lite volt från 2 LiPo ca 8.4V till 5.9 volt så lite värme blir det ju.
Den är inte specad för mer än 3-5 Amp maximum och bara om du har bra kylning. Har du 6 8711 servon som står och drar under programmering eller om du vispar med dom så är det nog inte konstigt. Läs manualen.
Här är utdrag från den gamla manualen.

\"The heat-sink is mounted on the rear of the unit, and it is important to ensure that the waste heat generated can be dissipated efficiently through this component. If you notice that the heat-sink becomes hot in use (above 60° Celsius), this is a reliable
indication that the servos you are using are consuming a disproportionate amount of energy (power). Check your servos, linkages, pushrods etc. !\"
Hälsningar
Lennart

Bergstrom

Tackar för era synpunkter.

Det som oroar mig är att när den står stilla så blir den varm, modellen drar ca:400 mAh när jag sitter och mixtrar med radion och upp till 4 Ah när jag drar hårt i alla rodren.

Men det känns som om det är regulatorn som inte klarar 2 fulladdade lipos.

Och jag känner inte behovet av att sätta in en riktig powerbox, jag har ACT:s nya mottagare som har en bra strömmatning.

Jonas