Prop val till DL 100 med MTW pipor

Started by Kolsso12, 2010-06-28, 00:06:52

Previous topic - Next topic

Kolsso12

Jag har en DL 100 med MTW pipor. Nu har jag en Engel 2-bladig 27x14 propeller och den drar motorn utan problem. Jag provade en Engel 3-bladig 25x12 ljudnivån sjönk med 6 dB på marken och den lät även mindre i luften. Jag skall köpa en ny prop för att få ner ljudet. Jag vill få ner ljudet så mycket som det går eftersom vi har grannar som ringer och klagar till klubbens styrelse titt som tätt.

Jag gillar 14 i stigning eftersom min modell flyger lite renare i lite högre fart, speciellt i momentrollar och knivegg. Jag får dessutom den farten som jag är van att flyga i när jag flög F3A. Om jag går ner till stigning 12 så måst motorn varva 17 % mer för att ge samma fart. Det bör rimligt vis ge lite mer ljud plus extra bränsleåtgång.

Min modell väger under 13 KG så draget uppåt är inga problem med någon prop jag har provat.

Jag har räknat på en propellerkalkylator 2-bladig 27x14 ger samma motstånd som 3-bladig 25x14. Problemet är att det inte finns någon Engel 3-bladig 25x14. Det finns 3-bladig 24x14 och 26x14. 3-bladig 24x14 ger samma motstånd som en 3-bladig 25x12 så den borde fungera bra. 3-bladig 26x14 blir kanske lite trög.

Det finns en 4-bladig 24x14, skulle den bli tystare än 3-bladig 24x14? 4-bladig 24x14 är lika trög som min 27x14 som jag har idag enligt propellerkalkylatorn. Så min motor har inga problem att dra en 4-bladig 24x14.


Jag behöver lite hjälp och råd från mer erfarna IMAC piloter. Vilken propeller är tystast? Det är jobbigt att flyga med sitt plan när grannarna klagar hela tiden.


//Kristian
 

Lonsan

Det verkar som att Engel Super Silence leder tystnadsligan. De är dock väldigt lättdrivna
vilket gör att man får ta till någon storlek större jmf andra prop typer
för att de inte ska skena upp i varv (och börja väsnas igen). Att de är lättdrivna
framgår i vissa prop-kalkylatorer (som en prop-faktor per fabrikat/typ)



no more gassers 4 me???
Max 300 tecken, 272 återstår

Larsson

Hej !
Jag har en 24x14 fyrblad om du vill prova , personligen vill
jag höra mitt flygplan[:D]

Rpm
Rpm

Lonsan

Max 300 tecken, 272 återstår

Kolsso12

quote:
Originally posted by Larsson

Hej !
Jag har en 24x14 fyrblad om du vill prova , personligen vill
jag höra mitt flygplan[:D]

Rpm



Om det är en Engel så kan jag köpa propellern.

/Kristian
 

Aerobat

Vet inte riktigt hur stark din motor är, men jag kör en Engel 28x12 på min DA-100l. Den går tyst, drar mycket bra och ger lagom fart. Jag skulle inte rekommendera 4bladigt.
Vad är det för kärra?

//Ulf S
Mvh Ulf

Kolsso12

Det är en Hangar 9 Extra 35 %

Vad är nackdelen med 4 blad kontra 3 blad?

/Kristian
 

Aerobat

Det är en rätt så stor kärra så du behöver den effekt du kan få. Fler blad tar mer effekt. Det kan nog bli lite segt med en 4 bladig.
Momentroll och knivegg borde inte vara något problem med den kärran oavsett prop.

quote:
Originally posted by Kolsso12

Det är en Hangar 9 Extra 35 %

Vad är nackdelen med 4 blad kontra 3 blad?

/Kristian




//Ulf S
Mvh Ulf