Sporrhjul till extra 260

Started by Rallykalle, 2010-10-03, 10:45:05

Previous topic - Next topic

Rallykalle

Hejsan

Vad rekomenderar ni för sporrhjulställ till extra 260 2,6 meter c-arf.

Vad har ni för erfarennheter och vilka tycker ni funkar bäst?

Gärna skalenligt och bra kvalitet.

Anders
 

Skymic

#1
Då finns det bara ett som jag ser det,hade det på min C Arf Yak och kommer att ha det på min Krill. JJ Tailwheel med titanium.



//Micke






//Micke


Tommy

Har en likadan kärra och till den köpte sporren CARF:S hemsida.
 

Lonsan

quote:
Originally posted by Skymic

Då finns det bara ett som jag ser det,hade det på min C Arf Yak och kommer att ha det på min Krill. JJ Tailwheel med titanium.



//Micke









Är de inte lite tunga jämfört med kolfibervarianter?


no more gassers 4 me???
Max 300 tecken, 272 återstår

Aerobat

Hej,

Rekommenderar också JJ tailwheels. Starkt. lätt och snyggt. Väger endast 85g med hjul. Tror knappast kolfiber blir mycket lättare.
Det tål många \"en-punkts\" landningar med en 3-meterskärra.

//Ulf S
Mvh Ulf

Skymic

#5
Japp titaniumsporren är grymt stark och fjädrar på rätt sätt.den funkar kanon.

//Micke




//Micke


Lonsan

JJ säkert jättbra men vill ändå informera om att detta enkla arrangemang till en vikt av ca 30 gr inkl hjul har överlevt min inte allt för finslipade landningsteknik under hela säsongen. Säg ca 150 landningar.
Kärran i fråga är snäppet mindre, dvs 2.3 m och väger 9,5 kg.

Anser det vara ett alternativ om man råkar ha TP problem och kanske
vill spara några 100-lappar på kuppen :-)



Köpt på Lindinger, märke Graupner.




no more gassers 4 me???
Max 300 tecken, 272 återstår

paroos

Om du vill lyxa till det kan du ju köpa ett JJ men man får lösa det mesta själv med dem. Dvs inga styrnings eller fastsättnings tillbehör ingår. Sett att folk löser det på det mest knepiga vis med bränsleslangar o skit. Meningslöst när det finns fungerande kompletta ställ till en bråkdel av priset. (JJ är mest bling-bling, snyggt visst, men hur ofta ser du eller nån annan ditt sporrställ?)
Till en 100cc kärra på 11-14kg behövs inga titandoningar om du frågar mig. Idag väller det ut kolfiberställ från Kina till billig peng som håller i evigheten. (Det är inte stället som ger vika utan infästning och hjulanordning samt styrning) Det som Lonsan rek. finns också i 150cc version, funderar på det till Ultin. (Kanske det du har Lonsan?) Kostar endast 250kr komplett på Lindinger.
Annars har Ove på Airmedia fina sporrställ till bra pengar, jag provade det till 26-50cc, mycket fint och lätt overkill hållbart till en 50cc kärra. Finns upp till 200cc.
Håkan på Aircpro har också, kolfibervarianter.
Ytterliggare kandidater till Ultin...

MVH

Patrick



Livet börjar vid 46%!
Team Autopartner-3W, Team Procar-HorizonHobby/Spektrum/Hangar9
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Aerobat

Det finns säkert lättare och billigare alternativ. Men på de kärror vi talar om tycker jag att det kan vara värt att lägga 5-600kr på en riktig sporre. JJ är starkt, snyggt, lätt och skalalikt. 85g inkl ett heavy duty Dubrohjul är inte mycket på en 40% kärra. Dessutom fjädrar det på ett sätt som skonar infästningen. Jag såg ett C-Arf ställ knäckas av en inte alltför hård landning i år.
JJ uppfyller iaf kriterierna för den ursprungliga frågan. Det är i alla fall det bästa ställ jag sett.
Vad gäller fastsättningen använde jag de MEDFÖLJANDE fästena. Till styrningen fick jag bidra med en bit pianotråd. Superenkelt och styr perfekt på marken. Dessutom kan man plocka av sidorodret utan verktyg.
Pontus alternativ funkar utmärkt, men han har ganska god materialkännedom. Med min högst subjektiva uppfattning är det inte riktigt lika snyggt.

//Ulf S
Mvh Ulf


Rallykalle

J J Tailwheels verkar riktigt justa. Kanske lite klen infästning original eller??

Nån som har köpt Grafh techs sporrställ?

Anders
 


paroos

#12
quote:
Originally posted by Rallykalle

http://www.graphtechrcshop.com/images/12202836406691793193079.jpeg

denna verkar prisvärd??



Kan inte se nån skillnad på Graphtec och Gruaupners (Lindinger) eller de som Aircpro har.  

Kan heller inte se nån skillnad på JJ och de som Airmedia har, förutom att deras är i aluminium.
Alla ställ kan knäckas, det handlar bara om tur/otur och hur hårt.
Blir det riktigt hårt så knäcker jag hellre stället än fläker upp kärran...
Min erfarenhet säger att det vanligaste problemet trots allt inte är hållfastheten i själva stället. Problemen är allt annat som lossnar.
Jag har tappat: Helt ställ, hjul, hjul+fjäderbensupphängning, samt att olika former av styrning har pajat/lossnat på olika ställ.
Säger inte heller att JJs är kass, bara att man kan få ett lika bra fungerande för halva priset.

JJ (också aluminium), Graphtec, Graupner, Airmedia, Aircpro m.fl. alla kommer att göra jobbet.
(tills man har otur...[;)])

/Patrick



Livet börjar vid 46%!
Team Autopartner-3W, Team Procar-HorizonHobby/Spektrum/Hangar9
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Aeroparts

En sak är i alla fall säker.
C-ARF orginal ställ är KASS, mest p.g.a konstruktionen.[xx(]
Allt annat är förmodligen bättre.[;)]
Vettiga \"fjädrande\" komposit eller metall ställ finns ju både billiga och dyra. De i CF på EF 110\"yakarna fungerar utmärkt.
/Lennart

Daniel

Vem säljer Grafh techs sporrställ?