Vilken modell flyger bäst?

Started by Blomman, 2010-10-13, 14:30:34

Previous topic - Next topic

Blomman

Jag sitter och funderar på att köpa en ännu lite större modell för att ha något att bygga i vinter och jag kan inte bestämma mig.

Det handlar om modeller i storlek ca 87-88\" eftersom jag känner att det blir lite ohanterligt för mig både storleksmässigt och ekonomiskt att köra större än så.

- Vilka erfarenheter har ni av Extror, Yakar, Edgar mfl?
- Finns det något fabrikat som flyger bättre än dom andra?
- Vikten är naturligtvis av betydelse men det får ju inte vara så lätt att det blir klent.

För- och nackdelar mottages tacksamt.



/Stefan

100% electric since 2005
/Stefan

100% electric since 2005

Autopartner.se

MULTIPLEX Royal Pro 9
PLETTENBERG Terminator 30/8
Hitec
SebArt
DesirePower

Blomman

Ps

Eftersom detta är en materialsport (som alla vet) är det ju viktigt att välja rätt modell.

/Stefan

100% electric since 2005
/Stefan

100% electric since 2005

Autopartner.se

MULTIPLEX Royal Pro 9
PLETTENBERG Terminator 30/8
Hitec
SebArt
DesirePower

Mats_N

En frände med flygplansångest!
Jag har dock bestämt mig! Kommer en byggtråd vad det lider. ETD mars 2011... [:D]

Du kallade mitt val för mellanmjölk [}:)]
Men lite bättre än minimjölk i alla fall, och starkmjölken får vänta...

Mats
P=U*I

Skymic

#3
Modellval är alltid svårt och väldigt subjektivt, men ut ifrån min egen erfarenhet så skullle jag i 50cc klassen välja en Yak eller Extra från Extremeflight Rc, flög själv en Yak i Basic och den flög alldeles förträffligt tyckte jag efter som jag gillar när det bromsar i utförsbackarna,Yaken har ju ett lite högre motstånd,vill man däremot ha en något halare modell skulle jag välja deras Extra 50cc som också är en förträfflig flygare.men som sagt så finns det säkert fler att välja på i 50cc klassen.

//Micke




//Micke


Boie

I 50 cc klassen har jeg erfaring med Hangar 9 YAK 54 Carden og CARF YAK 55 SP. Begge flyver utroligt godt. Hangar 9 er klart den billigste og kræver lidt modifikationer i konstruktionen.

CARF YAK 55SP noget dyrere men er mere crisp og aggressiv end H9 YAK54.

Jeg ville nok også kigge lidt på Pilot RC Sbach 50 cc. Jeg har sjældent hørt så mange sige så meget positivt om en model.



Member of the secret Knife Edge Brothers Society
Member of the secret Knife Edge Brothers Society

Aerobat

Jag har inte så mycket erfarenhet av 87-88\" kärror. Men min rekommendation är att välja ett känt märke och ta den kärra du tycker är mest tilltalande. Då kan det nog inte gå fel. Jag skulle aldrig välja en kärra jag inte tycker är snygg bara för att andra rekommenderar den.

Personligen skulle jag välja Gernot Bruckmanns nya Yak55m om jag skulle ha en kärra i den storleken.

//Ulf S
Mvh Ulf

paroos

Pilots 87-88\" kärror är fina, bara att ta en i högen.
EFs 88-89\" modeller likaså.
EG aircraft har några fina, ex. deras nya MXS-R är riktigt porrig. Tom 89,5\".
Alla flyger bra, vad gillar du?
Extra 300, 260, Yak54, Yak55, Edge, Sbach, MX2, MXS?
Mer vad man känner för...
En Yak har ju lite mer luftmotstånd o bromsar marginellt lite mer i nedförsbackarna. Tror dock inte det påverkar flygningen i denna storleksklass.

//Patrick


Livet börjar vid 46%!
Team Autopartner-3W, Team Procar-HorizonHobby/Spektrum/Hangar9
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

PS.
Vill då gå på ren känsla, dvs vilken modell gillar jag?
Eller strikt på lämplighet för precisionsflygning?
DS.

Livet börjar vid 46%!
Team Autopartner-3W, Team Procar-HorizonHobby/Spektrum/Hangar9
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Blomman

Uffes linje med GB Yak55:an känns intressant. Den modellen har gått från ful som stryk till fulsnygg till fräck till cool.
Men jag kan inte hitta någon som säljer den i Sverige. Vet ni?

Och Patrick, hur tänkte du ang precisionsflygning när du valde den gula dubbeldäckaren?
Eller det var kanske endast känsla?

/Stefan

100% electric since 2005
/Stefan

100% electric since 2005

Autopartner.se

MULTIPLEX Royal Pro 9
PLETTENBERG Terminator 30/8
Hitec
SebArt
DesirePower

Aerobat

Vet inte riktigt, men jag tror att Autopartner ska sälja den. Den är rätt ny i denna storlek och det verkar bara finnas ett fåtal som säljer.
Håller med om att Yak55:s utseende kräver tillvänjning, först tyckte jag också den var ful. Nu vill jag helst inte ha annat.

//Ulf S
Mvh Ulf

Mats_N

Jag har frågat Autopartner, GB Models 2.2m Yak kommer säljas av dem.


Mats
P=U*I

paroos

#11
quote:
Originally posted by Blomman

Uffes linje med GB Yak55:an känns intressant. Den modellen har gått från ful som stryk till fulsnygg till fräck till cool.
Men jag kan inte hitta någon som säljer den i Sverige. Vet ni?

Och Patrick, hur tänkte du ang precisionsflygning när du valde den gula dubbeldäckaren?
Eller det var kanske endast känsla?

/Stefan

100% electric since 2005



Mest känsla så klart eftersom min filosofi är att man sysslar ju med detta i första hand för att det är förbannat roligt och då skall man ha en modell som man också njuter av att se i luften.
Dock hade jag inte gett mig på en sån best med allt vad det innebär om den inte också var kapabel till precisionsflygning.
Jag älskar Ultimates och har turen att 46%-aren finns, dvs en stor Ulti som Mike McKonville designade från scratch för IMAC på hög nivå.
Om inte hade jag nöjt mig med den lille och kanske köpt en 40% Extra istället. En annan typ jag gillar.
Hade jag enbart 110% velat ha bästa IMAC maskinen (bortser från känslor, tycke o smak) så hade det blivit en bra designad 40% Yak. Midvingat, bra moment och inbyggd broms.
Meeen som tur är smaken som baken...hur kul hade det varit att se våra flight lines annars!?![:D]
Den som var i HBG och inte njöt av Yo:Hells feta Pitts hand upp...Nä, tänkte väl det![;)]

Så, är det roligt du vill ha och om du vill njuta av kärran gå efter den du tycker är coolast, snyggast, fräckast...Från de bästa tillverkarna flyger alla i stort sett ändå lika bra. De bygger ju dem efter samma formel.
Och det är ju det som ställer till det som f-n nuförtiden och ger sömnlösa nätter av grubblande på detta angenäma problem...det finns FÖR MÅNGA feta modeller på marknaden.

//Patrick

Livet börjar vid 46%!
Team Autopartner-3W, Team Procar-HorizonHobby/Spektrum/Hangar9
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Lonsan

quote:
Originally posted by Mats_N

En frände med flygplansångest!
Jag har dock bestämt mig! Kommer en byggtråd vad det lider. ETD mars 2011... [:D]

Du kallade mitt val för mellanmjölk [}:)]
Men lite bättre än minimjölk i alla fall, och starkmjölken får vänta...

Mats
P=U*I



Mellanmjölk
Då får väl min kärra kallas Roquefort ost[:D]

Kt * I = T
Max 300 tecken, 272 återstår

Mats_N

quote:
Originally posted by Lonsan



Mellanmjölk
Då får väl min kärra kallas Roquefort ost[:D]

Kt * I = T


Roquefort sometimes spelled Rochefort in English, is a sheep milk blue cheese from the south of France, and together with Bleu d\'Auvergne, Stilton and Gorgonzola is one of the world\'s best-known blue cheeses.
Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/Roquefort

Fint ska det vara!

Mats
P=U*I

Lonsan

Så, vad flyger bäst, mellanmjölk eller mögelost?
Max 300 tecken, 272 återstår