Ultimata 40% aren för el setup!!!

Started by paroos, 2010-11-07, 13:12:19

Previous topic - Next topic

paroos

Jahapp.
För nåt år sedan så poppade en ny tillverkare upp på marknaden. RC Xtreme Machines, eller RCX som de kallas.
Företaget ligger i Pakistan, och om ni minns så har de haft lite otur med naturkatastrofer därav har produktionen försenats.
Deras första modell var och är en Sbach 342.
Först kom en 89\" 50cc, men den alla har väntat på är deras 40%.
Det som är speciellt med RCX är just att de är extrema. Detta måste vara de mest genomarbetade och sanslöst lätta trä aerobatic modeller som någonsin byggts! (Om Lonsan hade fått konstruera en Sbach i trä tror jag det hade sett ut så här, starkt, lätt o kolfiber överallt)
40% Sbach
Vingspann: 3m
Längd: 2,92m
Tomvikt: 22Lbs = 10kg!!!

Har följt trådarna på FG och det har kännts som en evighet men så igår var det dags för premiär. En Italiensk kille som fått en av de första.
Nu kommer det sjuka...titta på premiärfilmen nedan. Betänk att det är en 3m modell, kolla prestanda OCH tänk på att det är en DLE 111cc i nosen!!![:0]
Detta måste vara alla el-nissars våta dröm...[:p]


//Patrick

Livet börjar vid 46%! (Sedan fortsätter det vid 38%)
Team Autopartner-3W, Team Procar-HorizonHobby/Spektrum/Hangar9
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Mats_N

Finally! [:p]
Och snart kommer de stora firmorna följa efter...


Mats
P=U*I

paroos

#2
Tror inte det händer i närtid.
Ex. Pilot och EF har redan förhållandvis lätta kärror med tanke på att de är avsedda för bensinmotor.
Dessutom är de inkörda på en viss tillverkningsteknik som är en bra kompromiss av kvalite och kostnad.
RCXs modeller är sjukt extrema i konstruktion och tillbehör.

Nä, tror snarare att bara RCX får igång produktion och ett distributions nätverk, så kan de bli en stor tillverkare i klass med ovan nämnda.
Ex hade det varit kul med en svensk distributör!! Hallå![:D]

Tja, RCX har i all fall höjt ribban rejält, en helt ny klass är född, 110-120cc/40% klassen...vem trodde det?

//Patrick

Livet börjar vid 46%! (Sedan fortsätter det vid 38%)
Team Autopartner-3W, Team Procar-HorizonHobby/Spektrum/Hangar9
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

Och Jim Bourke, FG/RCG ägaren, han köpte the real thing!
(sicken gottegris)
http://www.flyinggiants.com/forums/showthread.php?t=58469

//Patrick

Livet börjar vid 46%! (Sedan fortsätter det vid 38%)
Team Autopartner-3W, Team Procar-HorizonHobby/Spektrum/Hangar9
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

#4
Aha, Snapasarus (Elie), blev också klar med sin, premiär 30/11...
Om jag inte minns fel är detta med en DA-120.
Bilder här:
http://www.flyinggiants.com/forums/showthread.php?t=45565&highlight=rcx&page=200




Livet börjar vid 46%! (Sedan fortsätter det vid 38%)
Team Autopartner-3W, Team Procar-HorizonHobby/Spektrum/Hangar9
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Mats_N

quote:
Originally posted by paroos

40% Sbach
Vingspann: 3m
Längd: 2,92m
Tomvikt: 22Lbs = 10kg!!!



Hmm, nåt som inte stämmer här...
http://www.rcxmachines-na.com/id68.html
40% Sbach 342  $1895.00 Shipping included

Specification:                
          Wingspan-118\"
          Lenght      -116\"
          Weight     - 32 lbs [:(]

32>22???

Mats
P=U*I

paroos

32lbs med bensinsetup...22 tom!
Hehehe 10kg med grejor i, det hade varit nåt det![:D]

Livet börjar vid 46%! (Sedan fortsätter det vid 38%)
Team Autopartner-3W, Team Procar-HorizonHobby/Spektrum/Hangar9
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Lonsan

Pöjkar, är 10 kg tom verkligen så fantasitastiskt???
Hur tom förresten, undrar om ställ, hjul, linkar och annan bråte är med?

Nåväl, min SU-26 efter att jag bytt till d50x1330 kolfibervingrör väger 8,5 kg men då är den riktigt ordentligt tom...
Om man är generös kan man lägga på 2 kg för ställ, hjul och diverse nödvändiga spant och plattor.
Så alltså 10,5 kg \"tom\" och en spännvidd på 3,2 m (126\")

Lätt-lättilätt-lätt!


25 Nm club
Max 300 tecken, 272 återstår

paroos

THE WEIGHTS

WING LEFT 1470 gr = 3 lb 4 oz
( GREAT VALUES OF THE WINGS,THE SAME !)
WING RIGHT 1485 gr = 3 lb 4.5 oz

ELEVATOR LEFT 280 gr = 9.9 oz

ELEVATOR RIGHT 296 gr = 10.4 oz

FUSE 3410 gr = 7 lb 8.5 oz
(with fuel tank , tubes, fuel dot, pull pull rudder command)

RUDDER 254 gr = 8.9 oz

COWL 728 gr = 1lb 9.7 oz

WHEELS 146 gr = 5.1 oz

WHEELS COVERS 134 gr = 4.8 oz

TAIL WHEEL 50 gr = 1.8 oz

LAND CARRIAGE 456 gr = 1 lb 0.8 oz
(Carbon)

CANOPY WITH COCKPIT 834 gr = 1 lb 13.4 oz

CARBON WING TUBE 286 gr = 10.1 oz

CARBON TAIL TUBE 34 gr = 1.2 oz

BOLTS + SERVO ARMS 148 gr = 5.2 oz
(with their plastic bags)


TOTAL WEIGHT = 10, 011 KG = 22.07 lb



Livet börjar vid 46%! (Sedan fortsätter det vid 38%)
Team Autopartner-3W, Team Procar-HorizonHobby/Spektrum/Hangar9
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Mikael_Ingemarson

quote:
Pöjkar, är 10 kg tom verkligen så fantasitastiskt???
Hur tom förresten, undrar om ställ, hjul, linkar och annan bråte är med?



Hej
Bill Hempels YAK55 118\" (40%?) väger 15,5kg flygklar med bensinmotor
Det är också lätt.

//Micke

Lonsan

tackar!

vet inte om du egentligen hittat något speciellt, vad brukar 3m skepp väga egentligen?
Att man kan undermotrisera (4.5 kg utrustning totalt!) är ju ingen revolution i sig. Men om man vill ha i hyggliga kanistordämpare, box, 12-15 servo och gott om ström så blir resultatet bara halvannat kg lägre än en Krill Yak 55:a med 150/170 cc. (som dessutom kör med alu-vingrör, konstigt nog)Eller?

25 Nm club
Max 300 tecken, 272 återstår

imacse_peter

Roade mig med att jämföra med vikterna på min Pilot-RC Extra, som visserligen är MYCKET större [:D] (ja 10cm i spännvidd i alla fall...)

Och det blev så här...



62.85 KB

// Peter Schmidt
// Peter Schmidt

Lonsan

Leve vikt-nördigheten [:p] !!

Även om det inte gör så mycket på totalen så är jag lätt (häpp!) impad av det
väldigt lätta vingröret på RCX:en. 286 gram, hoppla!
Aluröret till min SU26 väger 800gr, koldito ca 460 gr.

(3.1/3)^3*10011=11046
11297/11046=1.023

Fånigt räknat så har Pilot RC:n alltså 2.3% högre densitet än RCX.
Ligger nog inom felmarginalen för hur mycket fukt det råkar finnas i träbitarna...

Ja just det.......

(3.2/3)^3*10011=12149
10500/12149=0.8642

Airworld SU-26 40% har alltså 13.6% lägre densitet än RCX SBach 40%.

Jag säger bara: Composite is King!

25 Nm club
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Förresten, måste tacka trådstartaren för den goda intentionen att finna en lämplig plattform för stor elektrifiering.
Låt oss fortsätta detta sökande. Vad kan det finnas här: http://www.emhw.de/

25 Nm club
Max 300 tecken, 272 återstår

paroos

#14
King o King...
Några mexare släpper snart (20/11 enligt utsago) en Yak 55M 33% helt i kolfiber, annonserade tomvikten är, just det...22lbs!

http://www.castancomposites.com/castancomposites/Models.html


Livet börjar vid 46%! (Sedan fortsätter det vid 38%)
Team Autopartner-3W, Team Procar-HorizonHobby/Spektrum/Hangar9
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se