Din favorit Warbird!?!?

Started by paroos, 2010-12-03, 22:25:35

Previous topic - Next topic

paroos

Lennart...nu är du i samma dimension (iPAD) som Magnus...mest skräptecken när du postar...

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Emanuel F

Här ser det bra ut, det är ju du Patrick som bara postar skräptecken [8D]





// Emanuel Fantini

//www.Autopartner.se
//www.Kilsmodellklubb.com
// Emanuel Fantini

www.kilsmodellklubb.com

Lonsan

quote:
Originally posted by Aeroparts

Jag förstår ju inte vad det skulle vara för bra att sätta vikten i spinnern annat än det är så långt fram det går.
Att snurra fart på flera hekto till 6000 rpm och sedan bryta runt detta med de gyro krafter det ger kan inte vara bättre än att sätta vikten strax bakom i nosen och välja en så lätt spinner som möjligt.
/LOL



Äh, det blir ju bara mer skala då, fullskalan har ju mycket större prop och många fler blad, alltså ett helt annat gyralmoment än futtig 2b 26x12 någonsin kan emulera.
Sen bryter man ju inte heller runt en warbird så himla mycket jmf aerpbatic eller freestyle/3D.  Men vet alla att både du och jag förstår oss på gyralmoment. [;)]
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Måste tillägga att det genererade gyralmomentet står i proportion till varvtalet i kvadrat gånger den polära masströgheten på den roterande kroppen. Och den polära masströgheten är integralen på masselementen gånger radien i kvadrat vilket ger att den absoluta massan på spinnern har en relativt liten inverkan på totalen, dessutom så har ju spinnerns massa en nära nog helt jämn utbredning av massan runt sin omkrets vilket gör att gyralmomentpulsationen som uppstår vid omriktning av en prop med jämnt antal blad dämpas. För övrigt så är huvudanledningen att det inte längre görs några 2-bladiga vindturbiner just att man vill slippa dimensionera stolpen för dessa pulsationer.
Max 300 tecken, 272 återstår

paroos

quote:
Originally posted by Lonsan

Måste tillägga att det genererade gyralmomentet står i proportion till varvtalet i kvadrat gånger den polära masströgheten på den roterande kroppen. Och den polära masströgheten är integralen på masselementen gånger radien i kvadrat vilket ger att den absoluta massan på spinnern har en relativt liten inverkan på totalen, dessutom så har ju spinnerns massa en nära nog helt jämn utbredning av massan runt sin omkrets vilket gör att gyralmomentpulsationen som uppstår vid omriktning av en prop med jämnt antal blad dämpas. För övrigt så är huvudanledningen att det inte längre görs några 2-bladiga vindturbiner just att man vill slippa dimensionera stolpen för dessa pulsationer.



Ah..precis, slapp jag skriva det själv!
[;)]

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Lonsan

Visst har vi två ledande forumfantomer ett utmärkt samarbete ;-)
Max 300 tecken, 272 återstår

Aeroparts

Märkligt med konstiga tecken då det är skrivet från jobbet, det är nog någon från domarkursen som smittat[;)] fast det är ju inte skrivet på Ipaden.
De som funderar på gyralmoment kan ju hålla ett kullager på 150 mm och snurra fart på detta till 5000-6000 rpm och sedan försöka att vinkla detta. Lonsan har kanske redan räknat på vilka krafter det blir på vevaxeln eller motorinfästningen 20-25 cm längre bak.Jag hade i alla fall hellre satt denna vikten direkt bakom spinnern i kroppen runt axeln om det skulle behövas vikt eller ännu hellre lättat bakdelen på flygplanet.
/LOL

Fast tillbaka till warbirds så hade dessa problem med just dessa krafter vid hastiga pådrag när hästkrafterna och propellrarna blev större.

Lonsan

Eh, det som händer vid hastiga pådrag är ju att planet utsätts för en hastig förändring av vridmomentet runt längsaxeln, dvs rollmoment.
Gyralmomentet verkar på ett helt annat sätt. Vid högeroterande prop (som vi kör med) blir det en pitch up vid höger sidotslag t ex. Man ska med andra ord passa sig nog om man behöver svänga kraftigt vänster när man taxar, det kan leda till att man står på näsan!
Ang krafter på vevaxeln och dess lager behöver man inte oroa sig, de interna krafterna i en 100 cc ligger upp mot en 500 N när per kolv när de vänder, dessutom ger förbränningsfasen liknande krafter, dock inte vid samma läge. Iofs så balanserar dessa krafter ut varandra ganska bra i en 2t boxer så att ramlagerna inte ser så mycket av dem men vad jag sett så bantar man inte ner lagerdimensionerna på en twin jmf med en enstånka. Motorinfästningen får såklart jobba mer, vet inte vilken måttstock som används men som jag ser det bör infästningen styrka var sådan att man bryter proppen innan man sliter motorn ur fästet. Det är därför jag kör med fällproppar, då behöver motorfästet inte hålla för mer än motorns dragkraft+vridmoment (givetvis med en viss säkerhetsmarginal)
Max 300 tecken, 272 återstår

Aeroparts

Detta har visst hänt i Sverige också .

Lonsan

Läckert! Liknande överraskningsmoment som när Mr Schmidts vinge på gamla CARF Extran exploderade i luften :-)
Max 300 tecken, 272 återstår

paroos

BTW en av mina stora idoler Capt. Stanley \"Swede\" Vejtasa gick ur tiden härförleden, 26 Feb om jag minns rätt.

Om ni researchar honom lovar jag mycket spännande och intressant info och läsning. En otroligt skicklig stridspilot som blev double ace med 10,25 kills. 3,25 av dessa fixade han otroligt nog i en SBD Dauntless!!
Den fighten är en av de mest kända och analyserade dive bomber vs fighter under WWII. History channels Dogfights har med den i avsnittet Long odds av Dogfights. (Se nedan, det börjar med \"Swede\")

Först flög han SBD Dauntless (den första dive bombern USN hade under WWII i stilla havet, senare ersatt av SB2C Helldiver) från CV-5, Yorktown i VS-5, \"scoting five\". Aug 39 till Maj 42.
Man såg snabbt hans naturbegåvning för luftstrid och han flyttades till att flyga F4F Wildcat från CV-6, Enterprise i VF-10, \"The grim reapers\" . Maj 42 till Maj 43. Här satte han ett nytt avtryck i historien genom att skjuta ner 7 Japaner under samma uppdrag under the battle of Santa Cruz, eller \"bloody Santa Cruz\". Kom ihåg att fram till senare delen av 43 hade fortfarande Japan övertaget materiellt gällande prestanda på flygplan. Som ni vet var F4F ingen match för en Zero på pappret. Pilotens skicklighet och taktik var helt avgörande. History channel serien \"Battle 360\" handlar om USS Enterprise och nedan har ni avsnittet om Santa Cruz. Här finns en annan legend från VF-10 med, Donald \"Flash\" Gordon.

\"Swede\" i SBD vs Zeroes


\"Swede\" i F4f vs Val´s, Kate´s och Zeroes. (kolla från ca 28 min in om ni inte vill se hela)


Image Insert:

23.96 KB

Image Insert:

82.71 KB



//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

yak55sp

Skulle behöva lite hjälp att reda ut några udda flygplansmodeller.
Ja jag vet att det var jag som vann tävlingen på domarkursen.



Image Insert:

29.27 KB
Kan det vara en efterkrigs P-61? Lite ombygd



Image Insert:

20.16 KB
Inte en susning.



Image Insert:

63.99 KB
Den kunde jag B-29[:p]



Image Insert:

22.97 KB
Den var svår.. Kan det vara en prototyp från VOUGHT


Image Insert:

78.56 KB
AT-6 TEXAN [:p]



Image Insert:

34.1 KB
??



Image Insert:

87.56 KB
Messerschmitt Me 262.[:D]



Image Insert:

37.02 KB
??

Skulle någon kunna hjälpa mig med dessa tro??



//Ulf S YAK X 2

//Ulf S
KRILL YAK 55 M ZDZ 180 RV
KRILL xxxxxxxxx
Futaba T18

Aeroparts

#57
Nr1. Lockheed XP-58 chain lightning
Nr2 Nakajima Ki-43 Hayabusa
Nr4 chance vough V-173/VF5U
Nr5 Inte AT-6 utan BT-13 Valiant
Nr6 japanska bombarn Kawasaki Ki-48 Redux

Den sista är en Heinkel HE 219 som är engelskmärkt.
Man hittade en sån i Danmark 2012 tror jag
Glad påsk...vann jag något[?]
/Lennart

yak55sp

Nu blev jag imponerad. Det var otroligt snabbt gjort.
Ja Lennart du vinner några pass med min DG 600  i sommar. Vi tar det på en av våra bogserdagar på Brännebrona.

Stort Tack Lennart...[:)]

//Ulf S YAK X 2

//Ulf S
KRILL YAK 55 M ZDZ 180 RV
KRILL xxxxxxxxx
Futaba T18

Aeroparts

Häftigt..[:D] warbirds och segel är ju liksom lite mer åt mitt håll.
Hoppas fortfarande på en Krantz P-40 med Kolm IL-200 någon gång.
/Lennart