Powerbox/Multiplex

Started by Paul, 2011-01-07, 18:56:06

Previous topic - Next topic

Paul

Har en liten fråga, kommer att installera en EF Yak-55 110\" med tiden, och jag undrar om man kan klara sig med denna mottagare http://www.autopartner.se/multiplex-mottagare-rx9-dr-pro-mlink-p-12538-c-498.aspx istället för en \"typ\" powerbox [?]
Alltså att bara programmera de åtta servon, som krävs (ett monster på sidoroder) på de olika kanalerna via radion.
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Paul

Blev visst ett lite fel, som smög sig in, Yak-54
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Aeroparts

Javisst Paul,klarar du dig med en sådan, själva har vi en pro16 mottagare i vår 110\" men \"tyvärr\" så hade vi redan en Emcotec i den annars hade vi gått direkt på mottagaren och kört på 2 LiPo. Detta är ju det sätt som MPX rekommenderar samt en dual batteri setup, du kan se det i dessa kataloger.
http://www.multiplex-rc.de/cms/vorschau/upload/d_katalog/MPX_2010_GB.pdf
http://www.multiplex-rc.de/cms/vorschau/upload/d_katalog/2010_catalog_GB.pdf
MPX högvolt servon är \"i stort sett[;)]\" samma som Hitecs.
Om du har tänkt dig 2x2 skevservon, 2 höjd, 1 sidroder samt 1 throttle och killswitch så går det ju med en 9 kanalare men då får du ha manuell choke.
Men som sagt det går med MPX mottagaren och så kommer vi att lösa det i framtiden,redan de gamla MPX PPM/IPD samt M-PCM mottagarna klarade 4 Amp kontinuerligt per kanal och de nya M-Link pro klarar 5 Amp konstant och 7,5 Amp i 10 sek.
/Lennart


Image Insert:

88.75 KB

Lonsan

Klart att den duger[:)]
Dock så får man göra några val till
gällande strömförsörjning
då den varken har reglering eller
stöd för dubbla Rx-batteri.
Vad hade du tänkt använda?

25 Nm club
Max 300 tecken, 272 återstår

Aeroparts

quote:
Originally posted by Lonsan

Klart att den duger[:)]
Dock så får man göra några val till
gällande strömförsörjning
då den varken har reglering eller
stöd för dubbla Rx-batteri.
Vad hade du tänkt använda?

25 Nm club


He he det var ungefär det jag skrev med dual batt och det förstår han nog när han läser länkarna[;)] samt eventuellt manualerna som finns på MPX hemsida
/Lennart

Paul

Tack Lennart, det var just dig/er jag hoppades skulle svara, eftersom ni är en av de få jag sett på detta forumet som använder just Multiplex, och säkert är mycket kunniga på det,  kul att höra att min tanke funkade, manuell choke fungerar bra för mig....Tusen Tack
Ska titta på MPX-länkarna.
Strömförsörjningen.. (Lonsan, vet ej ditt riktiga namn) kan man ju tänka lite olika på beroende vad servona klarar, men en sån här och dubbla lipo \"Emcotec DPSI Micro DualBat 5.9/7.2 MPX\" alternativt oreglerat 6,6v. (kommer att ha tillgång till Hitec 5955TG) Sen hade jag en tanke på att man själv kunde bygga ngt med Scotty-dioder, men min kunskap inom detta område är ej så stort, men som jag förstått kan det nog funka, om man har Hitec 7955TG och 2 cell lipo oreglerat, men jag kan ha fel!!!
Kom gärna med förslag, för ström verkar ju vara ditt område.
Mvh Paul Madej
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Aeroparts

#6
Hej Paul.
Väljer du 7955 kan du köra direkt med 2 LiPo och slipper reglera
det är ett 7,4V servo enligt Hitec, de marknadsför det inte som det bara. Välj MPX safety switch för dual batt så är problemen lösta och skulle du behöva reglera ner för ett tex throttle servo så har MPX lösningen till detta också, se i katalogen.
De finns de som har kört 5955:orna på 2 Lipo utan problem se nedan, men med 7955 är du på säkra sidan helt.


\"Mike Mayberry
The 5955\'s can handle an unregulated 2 cell Li-Io/Po battery with no problems and many people are using them succesfully this way. However, Hitec does not support this usage since the life of the servo is reduced by aproximately 30%. There is no doubt though, that the 5955TG are proving to be increadibly durable and reliable so some are willing to take the risk since the lifespans of the 5955\'s are so good.

If you do decide to go this route be aware that you will void the warranty of the servo and Hitec in no way authorizes this usage.

Mike.
Hitec RCD Rep


//Lennart

Paul

Såg den nu, \"MPX safety switch för dual batt\" (och eventuell regulator), verkar va en sån man ska, har inte haft MPX så jätte länge, men det verkar vara ett komplett kvalitets-system, glad att jag bytte.
Tack än en gång.
Mvh Paul Madej
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Lonsan

quote:
Originally posted by Aeroparts

quote:
Originally posted by Lonsan

Klart att den duger[:)]
Dock så får man göra några val till
gällande strömförsörjning
då den varken har reglering eller
stöd för dubbla Rx-batteri.
Vad hade du tänkt använda?

25 Nm club


He he det var ungefär det jag skrev med dual batt och det förstår han nog när han läser länkarna[;)] samt eventuellt manualerna som finns på MPX hemsida
/Lennart



Eh, jag spikade på mitt inlägg samtidigt som dig så jag såg aldrig att du kom före[;)]

25 Nm club
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

quote:
Originally posted by Paul

Tack Lennart, det var just dig/er jag hoppades skulle svara, eftersom ni är en av de få jag sett på detta forumet som använder just Multiplex, och säkert är mycket kunniga på det,  kul att höra att min tanke funkade, manuell choke fungerar bra för mig....Tusen Tack
Ska titta på MPX-länkarna.
Strömförsörjningen.. (Lonsan, vet ej ditt riktiga namn) kan man ju tänka lite olika på beroende vad servona klarar, men en sån här och dubbla lipo \"Emcotec DPSI Micro DualBat 5.9/7.2 MPX\" alternativt oreglerat 6,6v. (kommer att ha tillgång till Hitec 5955TG) Sen hade jag en tanke på att man själv kunde bygga ngt med Scotty-dioder, men min kunskap inom detta område är ej så stort, men som jag förstått kan det nog funka, om man har Hitec 7955TG och 2 cell lipo oreglerat, men jag kan ha fel!!!
Kom gärna med förslag, för ström verkar ju vara ditt område.
Mvh Paul Madej



Hej Pual!

Vet inte om sista ordet är sagt om 7955TG på 2xLiPo oreglerat men min
slutsats baserad på vad jag både sett och hört är att undvika det.
LiPo reglerat till 7.2 eller 7.4 tror jag däremot på, både till 7955TG och 79xxTH/SH.
Den där sista volten (alltså nyladdat 8.4 V) verkar göra servona
väl nervösa och därmed onödigt strömtörstiga.

Om du vill köra oreglerat är det antingen 5 x NiMh, 6 x NiMh eller
lite modernare, 2 x LiFePO4 (nom 3.3 V/cell).
Observera bara att högkapacitets NiMh för t ex kamerabruk i storlek R6/AA inte duger!!
De har för våra behov ett allt för högt inre motstånd.
För att NiMh ska vara ett alternativ så är det \"tjocka celler\" som krävs,
typ SC, 2/3 SC eller 1/2 SC. SC = Ø22x43.

Ang. bygga egen dual power med Schottkydioder så är det enkelt!
För ett oreglerat system utan någon safety switch så är det bara
1 komponent, en schottky dubbeldiod, klart!
För att det ska bli lite stil på det kan det vara bra
med 1 st ackvarnare per batteri och så behöver du 2 st vanliga mekanisk brytare,
1 per batteri.

Kolla hur jag gjorde på min förra kärra:
http://mini-iac.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=634&whichpage=4

/Pontus


25 Nm club
Max 300 tecken, 272 återstår

Paul

Hej Pontus, enklast för mig vore ju att köra med oreglerade LiFePO4, och en \"MPX safety switch för dual batt\"
Känns som 6,6 volt är bra...
//Paul M
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Lonsan

Max 300 tecken, 272 återstår

Aeroparts

#12
Köra med 6,6 V som Lonsan föreslår verkar som ett klokt beslut, håller med helt.
Kraften i 5955:orna räcker till på 5.9V som Emcotecen ger till allt utom sidroder, med 2 5955 servon på sidorodret så får du blowback i kniveggs looping vid högre fart,(säger piloten)så där skulle jag sätta mer än ett servo om du tänker köra Freestyle. /Lennart

Paul

Hej Lennart, nu behärskar jag ju ej ngt freestyle-program, men det kanske kommer.....
Sitter ett 7980TH på sidorodret, räcker det?
Bör man ha 3000 mAh på batteri-packarna eller räcker de på 2100 mAh (Hyperion), alternativt fanns lite olika varianter på HC??
Hoppas bara på bra väder nu i veckan, så jag kan köra till Oslo, och hämta modellen, skulle egentligen köpt en ny, helst i Russian Thunder schema, var dock svårare att få tag på, sen sålde jag en 26cc modell till Norge, så det blir en lämna/hämta resa....
Mvh Paul M
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Lonsan

Min åsikt är att HC/HK egna hittepåmärken inte är något alternativ alls när det gäller mottagarbatterier.




25 Nm club
Max 300 tecken, 272 återstår