Powerbox/Multiplex

Started by Paul, 2011-01-07, 18:56:06

Previous topic - Next topic

Emanuel F

quote:
Originally posted by Lonsan

Min åsikt är att HC/HK egna hittepåmärken inte är något alternativ alls när det gäller mottagarbatterier.




25 Nm club



Varför inte då[?]
Har själv använt HK ackar som mottagarackar i två säsonger utan några minsta problem.
Jag är väl inte ensam om att ha använt dessa inom IMAC tävligssammanhang eller hur[?]

//Emanuel F
Autopartner RC

// Emanuel Fantini

www.kilsmodellklubb.com

paroos

Samma här, funkar hur bra som helst!
Dessutom är de oftast specade på 25-30C kontinuerligt uttag. (40-50C burst)
Mao vi kommer inte ens i närheten av att belasta dem som matning till mottagare o servo.



//Patrick
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Lonsan

Det är så skrämmande insikter jag har att
jag inte vågar offentligöra det här.


25 Nm club
Max 300 tecken, 272 återstår

paroos

quote:
Originally posted by Lonsan

Det är så skrämmande insikter jag har att
jag inte vågar offentligöra det här.


25 Nm club



Tja, hur skrämmande de än är så tycks det inte ha påverkat mina ackar i alla fall![:D]
Här är fler på G...[8)]
http://mini-iac.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1030&whichpage=4


//Patrick

IMAC-Sverige

Autopartner RC
Procar
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Paul

Hej igen, blev en tur till Norge, fick med mig en Yak-54 hem...
I vingarna, som är utrustade med dubbla 5955TG, sitter det en http://www.smart-fly.com/Products/EqualizerII/equalizer.htm , är det någon som har erfarenhet av dessa??? skall man använda, och då endast få en sladd per vinge, eller skall man köra respektive servo var för sig, via mottagaren (som då blir Multiplex Mottagare RX-9 DR Pro M-Link)
Mvh Paul Madej
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Michael Lund

quote:
Originally posted by Paul

Hej igen, blev en tur till Norge, fick med mig en Yak-54 hem...
I vingarna, som är utrustade med dubbla 5955TG, sitter det en http://www.smart-fly.com/Products/EqualizerII/equalizer.htm , är det någon som har erfarenhet av dessa??? skall man använda, och då endast få en sladd per vinge, eller skall man köra respektive servo var för sig, via mottagaren (som då blir Multiplex Mottagare RX-9 DR Pro M-Link)
Mvh Paul Madej


Hej Paul,
Jeg har brugt Smart-fly EQII i flere fly, og den virker godt og er nem at indstille servoerne med. Jeg vil nok alligevel vælge at indstille Hitec servoerne med en programmeringsbox, og køre servoerne hver for sig i modtageren, hvis der er plads.
Mvh
Michael
 

Aeroparts

Hej Paul, jag skulle plocka bort allt onödigt krafs, och köra direkt i mottagaren. Ser ingen som helst fördel med att använda denna enhet, en kabel till vingen då har du tagit bort den dubbla säkerheten du hade från början.
Och man behöver ju inte 3 st ställen att matcha servona.
Kör direkt i mottagaren. PRO mottagaren har dessutom den finessen att om du får kortis i ett servo så är varje utgång avsäkrad.
Hade du haft 7955:or så har sevot den funktionen också att vid för hög förbrukning så stänger de ner.
/Lennart

Paul

Då kör vi utan equalizer på skevrodren, tack Michael och Lennart.
Men nu kommer ytterligare en \"dum\" fråga...På sidorodret sitter det ett 7980TG och jag skall även få ihop en H9 su26 med 85cc motor, till denna saknar jag ännu servon, och kommer nog köpa 7955.
Då till frågan. Är det bättre att sätta 7980 i Su:n på sidorodret, och köra dubbla 7955 på sidan i EF Yaken, då måste jag ju iofs köra med en equalizer till de servona pga platsbrist i 9 kanals mottagaren, eller skall man satsa på singel-servot (7980)??, i vilket fall som helst så blir det ju bara en utgång som jag har disponibel till sidorodret på Yaken. (man kan ju köpa en 12/16 kanals sändare, men ser nog ej det som ett alternativ för tillfället)
Hoppas jag inte blir jobbig med alla frågor.....
Mvh Paul Madej
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

joenella

Prøv og se på Savox servo, de kommer med en 1270=35kg -1271=25kg -1272=30kg -1270=16kg ved 7,4V :)
 

Paul

#24
Läste i manualen till MPX safety-switch 12HV, att man bör ha ett Peak-filter http://www.multiplex-rc.de/hp/produkte/images/008518002.jpg
Det står att man skall koppla den på valfri utgång, men tror ni att man även kan sätta den i B/D och S utgången i mottagaren?
Eller måste den sitta på en servo-utgång, och funkar det då att parallell kopplad den med ett servo?
Jaha, det blev 7955TG och 7950TH i Su-26:an, EF Yaken blir oförändrad med 7980TH på sidan.
Mvh Paul M
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Lonsan

Jag använder det när jag kör större kärror men ändå \"vanlig\" mottagare.
Förvånar mig om det skulle behövas till MPX Pro mottagare, de har ju
redan skyddade, förstärkta och separerade utgångar (typ liksom alltså...)

25 Nm club
Max 300 tecken, 272 återstår

Clarence

En fråga till Multiplex experter: Är det möjligt att enkelt ställa in att höjdroder skall gå på 4 kanaler/servon där vardera servo/kanal har sin egen kurva/centrumpunkt/reversering i sändaren?

Detta skulle isåfall kunna användas på en maskin som har 2x2 servon till höjden, där 2 skall reverseras och dessutom ställa in servokurvorna så att respektive servopar matchar varandras rörelse. Är detta ens möjligt? Ska försöka läsa manualen, men någon vet säkert redan svaret...
 

Lonsan

quote:
Originally posted by Clarence

En fråga till Multiplex experter: Är det möjligt att enkelt ställa in att höjdroder skall gå på 4 kanaler/servon där vardera servo/kanal har sin egen kurva/centrumpunkt/reversering i sändaren?

Detta skulle isåfall kunna användas på en maskin som har 2x2 servon till höjden, där 2 skall reverseras och dessutom ställa in servokurvorna så att respektive servopar matchar varandras rörelse. Är detta ens möjligt? Ska försöka läsa manualen, men någon vet säkert redan svaret...



Jajamensan!!

I huvudmeny SERVO finns det en undermeny som heter \"Assignment\" (tilldelning)
Varje utgång på mottagaren har ett nummer (1 - 16 för 16 kanalaren[:D])
som kallas Servonummer. I Assignment så väljer du vilket eller vilka servo som ska påverkas av en viss funktion (dvs Aileron, Elevator eller en mixer osv).
Du kan tilldela så många servo du vill till en funktion, dvs inga problem
med 3 eller 4 eller alla 16 servona till en roderyta!!

I samband med att du tilldelar servo väljer du också för varje servo hur många justeringspunkter du vill ha, 2P, 3P eller 5P. 2P är bara ändlägena (för t ex landställ, chokeservo eller rökpump, 3P är ändlägen och mittläge och 5P ger en knick till mellan varje ändpunkt och mittläge. 5P ger alltså bättre anpassning än matchning med powerboxar eller servoprogrammering. I de flesta fall duger dock 3P bra och går snabbare att ställa in.

Nåväl, nästa undermeny är \"Calibrate\".
Här kan du gå in på varje servonummer och justera:
Riktning (REV)
Subtrim (TRM)
P1 till P5 (där P3 är mittläge, P1 ena ändläger och P5 det andra ändläget)
Viktigt att förstå är att när man justerar mittläget P3 så ändras inte
läget för P1 eller P5 men om man justerar Subtrim (TRM) så parallellförskjuter man
hela kurvan dvs en offset, ungefär som att ändra längd på stötstången.

25 Nm club
Max 300 tecken, 272 återstår

Clarence

Tack Lonsan! Då verkar jag ha fattat manualen rätt. Då betyder det att om jag har 15 \"servon\" så kan de få var sin egen kanal: 2+2 till höjdroder, 3 till sidoroder, 2 till vänster sev, 2 till höger skev, 1 trottel, 1 choke, 1 rök, 1 killswitch. Och varje servopar matchas i sändaren. Och förhoppningsvis behövs ingen powerbox alls...


 

Lonsan

Till på köpet så aktiverar den lilla knappen längst ner till vänster
funktionen \"Allocate\" när man är in servojusteringsläge.
Det innebär att om man t ex vill justera ändläge
på ett av 4 servo som går till ett roder så kommer
samtliga servo att ställa sig i sina bestämda ändläge (P1 eller P5)
om knappen trycks in. Givetvis får man bara ha 1 servo mekaniskt
anslutet när man börjar och sedan får man justera servo 2
punkt för punkt innan de kopplas mekaniskt. Sen går man på servo 3
och kör punkt för punkt osv.



Att göra detsamma med servoprogrammering har visat sig lite struligare
då man har svårt att få servo 1 till exakt det programmerade ändläget
när man sen är i färd med att programmera servo 2\'s ändläge.


25 Nm club
Max 300 tecken, 272 återstår