Önskar tips på 7,4 Volt system till JR/Graupner

Started by Clarence, 2011-01-21, 10:06:46

Previous topic - Next topic

Clarence

Hej,

Jag ska bygga en Krill Yak 37% och skulle behöva lite tips och råd angående mottagare och setup för 7,4 Volt system. Har inte hängt med senaste tiden ;-)

Har sett mottagare som nu klarar 2 LiPo utan Powerbox. Någon som flyger med detta med god erfarenhet?

Jag tänker använda JR 8711, 8711HV eller 8911HV servon och Graupner/JR sändare.

MVH
Clarence
 

Lonsan

Kör du 35MHz eller 2,4GHz (DSM2)?


25 Nm club
Max 300 tecken, 272 återstår

Clarence

Jag kör 35 MHz (och kan gärna fortsätta med det). Men om det finns smidiga enkla lösningar enbart för 2,4 kan jag överväga det också...
 

Lonsan

Även om modulupgradering av sändaren inte är optimalt* så är det ett smidigt steg in i 2,4GHz världen.
Eftersom du kör Graupner/JR så är Spektrums DSM2 teknik ett logiskt val, även om en Graupner sändare
går att konvertera till många andra system också.
Om du gör det (som jag tycker) självklara valet och tar JR/Spektrum-DSM2 så finns en väldigt trevlig mottagare/powerbox: AR9200.
Det är ett samarbete mellan Spektrum och tyska PowerBox. Mottagaren har inbyggd dual battery hantering och reglering till 5,9 eller 7,4 V valbart.
Batterianslutning är via de klassiska gröna 6-poliga MPX kontakterna.
Total 9 kanaler vara 3 kanaler har dubbla utgångar, dvs det finns 12 st \"servo-portar\".
Även med 12 servo anlutna så finns en port ledig för Flight Log eller telemtrimodul (telemetri funkar inte med modulupgrade men om du byter sändare på sikt så...)
Själva huvudenheten är egentligen ingen mottagare utan man ansluter 3 st \"sattelit\" mottagare (medföljer).
Den enda haken med denna produkt är att den inte har någon servomatchning på dubbelutgångarna.
Det krävs alltså antingen nogrann mekanisk installation om flera servo ska driva en roderyta, alternativt att
programmerbara servo används (t ex Hitec\'s 79-serie m fl)

*det blir en viss fördröjning med modul, ca 50-70 ms total \"latency\" är att räkna med, detta är dock i samma härad som
många 35MHz PCM varianter, klassisk PPM ligger runt 25-30 ms.

25 Nm club
Max 300 tecken, 272 återstår

Boie

Jeg er ved at montera min Sbach 100cc.

I den bruger jeg Spektrum 9100 Power Safe. Jeg bruger 2 x 7,4V direkte i modtageren. Jeg har brugt samme modtager i min CARF YAK 55SP uden de mindste problemer.

Af servoer til Sbachen har jeg valgt HS7950TH til side og skevroder (1 pr. stk.), HS7955TG til højderor (2 stk.) På throttle har jeg 5665 som klarer 7,4 V.

Det er nok det billigste setup muligt til denne model. Men jeg kører lidt efter devisen \"keep it simple stupid\"


Member of the secret Knife Edge Brothers Society
Member of the secret Knife Edge Brothers Society

Clarence

Tack Lonsan o Boie för info.

Som jag ser det är 9100 mer intressant då jag helst vill undvika en regulator då dagens servo går att köra direkt på 2xlipo.

En st 9100 + 2 lipo + 7,4 Volt servon (med y-kabel och så bra mekanisk koppling som möjligt) borde räcka. Eller?
 

Lonsan

Hej igen!

AR9100 är ett intressant alternativ! I alla fall upp till 100cc.

Dock är jag fortfarande lite skeptisk till LiPo-direkt pga att spänningen är så hög när de är nyladdade (8,4V)
Detta är dock erfarenheter (mina och andras) från Hitec\'s 79-serie, både 6V och \"HV\" typer. Vet inte hur JR\'s HV typer funkar.
För Hitec verkar problemen ha att göra med dels att servona blir extremt snabba (och därför \"nervösa\")vid full spänning men också med
att PPM-signalen till servo störs något. Problemet som uppkommer/förstärks av att man har långa sladdar (som i en 37%-are...)
men det verkar å andra sidan kunna avhjälpas med signalförstärkare.

AR9100 har inga signalförstäkare på utgångar.
AR9200 har det däremot.


25 Nm club
Max 300 tecken, 272 återstår

Aerobat

Hej Clarence!

Kul att du skaffat en riktig kärra! Vilket schema blev det?
Vi får ha ett Yak55m möte i år.[8D]

Jag har kört Spektrum sedan jag började flyga IMAC 2009. Som Pontus säger finns ett problem med oreglerat 2s LiPo och Hitec servon, speciellt med väldigt långa kablar. Signalförstärkare behövs, så jag rekommenderar också AR9200. Jag har kört AR9100 på min SU29 utan problem, mne på Yaken hoppade servona. Värst var 7950 som ju är godkända för 2s LiPo. Jag fick köpa Spektrums signalbooster som löste problemet.

Mvh Ulf
Mvh Ulf

Clarence

Ok, även om servona är \"High Voltage\" så pallar dom kanske inte med två full laddade 2xlipo utan man måste ändå ha en regulator. Synd. Hade varit skönt att slippa det.

Måste man ändå ha en regulator så skulle jag lika gärna behålla 35 MHz tekniken och köra med regulator/powerbox.

Ulf, vad heter denna här komponenten? \"Jag fick köpa Spektrums signalbooster som löste problemet.\". Schemat är SC-RACE i blått, rött och vitt.
 


Boie

Så fik jeg også lært noget. Har I (Lonsan och Ulf) et råd til hur jeg kollar om det er nødvendigt med Servo boostere i min Sbach.



Member of the secret Knife Edge Brothers Society
Member of the secret Knife Edge Brothers Society

Aerobat

quote:
Originally posted by Boie

Så fik jeg også lært noget. Har I (Lonsan och Ulf) et råd til hur jeg kollar om det er nødvendigt med Servo boostere i min Sbach.



Member of the secret Knife Edge Brothers Society



Tyvärr så märker du inte det förrän allt är ihopsatt och ackarna full laddade. Servorna hoppar tydligt, med ojämna intervaller.

//Ulf S
Mvh Ulf

paroos

#12
Clarence, hej förresten kul att höra av dej igen!!

Servona klara utan problem fulladade LiPo. Problemet är data/signal överföringen i komb med långa kablar.
Du löser biffen enkelt genom att skaffa en Spektrum AR9200. Det är en Powerbox Evulotion med inbyggd 9 kan mottagare.
Dels får du signal förstärkning och dels kan du själv välja om du vill köra 6 eller 7,4V ut till servona, visst det finns regulator inbbygd men den spelar ju ingen roll när du väljer 7,4. Tvärt om så slipper du utsätta servona för överladdningen 8,4V, då boxen matar 7,4 konstant. Jag skall själv köra AR9200 och 7,4V i år.[8D]

Lycka till med bygget, ryktas om fet motor!?![}:)][:D]

Image Insert:

21.06 KB

//Patrick

IMAC-Sverige

Autopartner RC
Procar
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

Aah såg nu att du vill köra JR8711HV.
Jamen då kan du köra AR9100 också utan problem och blåsa på med kräm genom mottagaren ut till servona.
Spektrum AR9100 är den tåligaste mottagaren i universum. Klarar 2 x 25A peak!!!
Jag har aldrig sett några rapporterade problem med JRs HV servon liknande dem som varit med Hitecs 7950TH.
Dock skall man inte heller förutsätta problem med Hitec utan signalförsärkning. Vissa har fått problem, inte andra...
Sedan finns det ju måånga fler Hitec servon att välja på.
7955TG (har jag), men även 7954SH är ju grymt bra och prisvärt. Finns ju en hel serie med 7,4V servo nu.
Kolla här:
http://www.autopartner.se/hitec--m-33-1.aspx


//Patrick

IMAC-Sverige

Autopartner RC
Procar
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Lonsan

Max 300 tecken, 272 återstår