Önskar tips på 7,4 Volt system till JR/Graupner

Started by Clarence, 2011-01-21, 10:06:46

Previous topic - Next topic

Aerobat

quote:
Originally posted by Clarence

Ok, även om servona är \"High Voltage\" så pallar dom kanske inte med två full laddade 2xlipo utan man måste ändå ha en regulator. Synd. Hade varit skönt att slippa det.

Måste man ändå ha en regulator så skulle jag lika gärna behålla 35 MHz tekniken och köra med regulator/powerbox.

Ulf, vad heter denna här komponenten? \"Jag fick köpa Spektrums signalbooster som löste problemet.\". Schemat är SC-RACE i blått, rött och vitt.



Det blir ett nice schema!
vad blir det för motor?

Signalförstärkarna jag använde var:
http://www.spektrumrc.com/Products/Default.aspx?ProdID=SPMCP
Jag använde bara dem till HS7950 (skeven) på min Yak 37%. Jag hade ett 7955som uppförde sig knepigt, mendet fick jag bytt.

PS. På min SU29 har jag kört 2 säsonger med AR9100/oreglerad 2x LiPo+HS7955, inga förstärkare. Absolut inga problem. på min stora yak kommer jag att köra AR9200 i år för att slippa förstärkarna.
DS.

/Bubbelhuvfantast
Mvh Ulf

Clarence

quote:
vad blir det för motor?

Den här:


Tack för alla råd och info! Lutar åt AR9200.

MVH
Clarence

 

Lonsan

Ojdå!

Vad jag förstått så krävs det minst en så\'n här
för att matcha den motorn: [:D]

(lånade din bild Perra [;)])

25 Nm club
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

quote:
Originally posted by Clarence

quote:
vad blir det för motor?

Den här:


Tack för alla råd och info! Lutar åt AR9200.

MVH
Clarence





Förresten, gillar den konceptuella konstruktionen på motorfästet
men du borde överväga att gå ner i dimensioner och kanske fundera
på lite klenare strävor än 2\"x2\" furu [:D]



25 Nm club
Max 300 tecken, 272 återstår

Clarence

[:D]
Den där bänken är beräknad enligt konstens alla regler... och den höll! [;)]

Någon som vet vad jag ska sätta för sändarmodul i min Graupner MC-22S ? Funkar en sådan här tillsammans med Spectrums mottagare?
http://www.graupner.de/de/products/bd56858d-ded3-4d6e-8857-17f8e2173b04/23109/product.aspx
 

Aerobat

F-n va gott den låter[:D]

Då är den stora frågan när vi får se den första svenska Krill Yaken med Moki i luften?

Perra?

//Ulf S
Mvh Ulf

Mikael_Ingemarson

quote:
Någon som vet vad jag ska sätta för sändarmodul i min Graupner MC-22S ? Funkar en sådan här tillsammans med Spectrums mottagare?
http://www.graupner.de/de/products/bd56858d-ded3-4d6e-8857-17f8e2173b04/23109/product.aspx


Hej Clarence
Nej denna kan (och vill)du inte använda.
Det är IFS system.

//Mikael

Lonsan

Hej Clarence!

Vill du köra MC-22/MC-24 med Spektrum så är det modul DM9 som
är verifierad rent elektriskt mot JR och Graupner/JR.
Men mekaniskt är modulens hölje gjort för att pluggas in i JR-sändare,
alltså krävs det lite mekande. Nedanstående länk ger information.

http://www.der-schweighofer.at/artikel/76161/hf_modul_spektrum_mc-24_mc-22_12-kanal_dsm-2_mit_ar9000_empfaenger klicka tab Download
och kolla dokumenten.

Det intressanta är att trots att modulen heter DM9 så är den
inte begränsad till att överföra 9 kanaler, den funkar även med MC-24:ans 12 kanaler om man vill.
Själv har jag med flera konverterat våra MPX MC3030 och MC4000
med en DM8 modul som egentligen
är avsedd till att korrigera Futabasystem med.

Men!

Generellt vill jag avråda från modulkonvertering (trots att jag själv gjort det[:I])
Dels så får man en någon längre latency, dels går man
miste om en del smarta funktioner som \"model match\" och telemetri
möjligheter.
Och dessutom, för de fall där man måste in i sändaren och meka, såväl mekaniskt som elektriskt (lödning) så kommer säkerheten att vara beroende
av utförarens händighet och korrekta tolkning av instruktioner!


25 Nm club
Max 300 tecken, 272 återstår

Clarence

Tack Lonsan. Håller med ang risken med att bygga om sändaren själv. Är inte direkt sugen på det. Ibland känns det som att sändaren är den svagaste länken - den har tex bara 1 batteri... en känd medlem förlorade väl en maskin för några år sedan pga av att sändarens batteri la av? Och en kompis förlorade en maskin för några år sedan då en potentiometer i en nästan ny sändare började spöka och gav full utslag. Nu är väl detta ovanligt, men det har hänt.

Får väl ta en riktigt funderare på vad jag ska köra med...

Tack för all hjälp!
 

Lonsan

Ja du, med tanke på mina egna erfarenheter av några lågpris Spektrum sändare + aktuellt strul med nuvarande flaggskeppet DX8 så vete tusan
vad som är rätt att välja i sändarledet, såvida man inte går på original fullintegrerade JR sändare.
Helt klart är det som du säger, sändarna som systemenhet kan mycket väl framkomma att vara en av de svagaste länkarna
i dagens high end RC-system, även om själva RF-länken i del flesta fall blivit mycket bättre med 2,4 GHz tekniken.
Känns som jag krattat manegen för Futaba anhängarna nu...well.

25 Nm club
Max 300 tecken, 272 återstår

Mikael_Ingemarson


Skymic

[:)]Jag behöver inte säga det...........

//Micke

AUTOPARTNER RC
Futaba



//Micke


paroos

Att ni gitter...
Lonsan vilka aktuella problem med DX8 menar du???


//Patrick

IMAC-Sverige

Autopartner RC
Procar
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Lonsan

Det finns på forumen men bäst är att läsa bulletinen om detta på spektrumrc.com
Ger mig blandade känslor inför DX10t. Hoppas den blir ännu mer försenad så att den blir helt avlusad.

25 Nm club
Max 300 tecken, 272 återstår

paroos

Menar du detta?

\"While adjusting a servo\'s Travel Adjust value in the Servo Setup screen, if the clear button is depressed, both the value and the channel\'s reversing will reset to their default values of 100% and normal.

This reset could cause an unsafe condition if unnoticed, particularly if the channel has been reversed on the throttle.\"



//Patrick

IMAC-Sverige

Autopartner RC
Procar
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se