Automatisk varvtalsreglering mm

Started by Kent, 2011-01-26, 12:16:39

Previous topic - Next topic

Kent

Är det någon som provat detta eller liknande?

http://shop.rc-electronic.com/e-vendo.php?shop=k_emcotec_e&SessionId=&a=article&ProdNr=A74003&t=1565&c=1565&p=1565

Justering av throttlekurvan kan man alltså glömma.

Se även RPM sensorn (TSC RPM Sensor) lite längre ned på sidan. Den skall monteras ovanpå tändningsenheten.

Kommer direkt att tänka på ett vanligt problem.
Det händer ju till och från att motorn tappar varvet pga alla tänkbara orsaker.
Oftast kan man rädda sitationen genom att dra av throtteln lite.
Då kanske automatiken redan hunnit dra på och stoppat motorn.

Alla dessa ska ha prylar, man blir galen

Barry CO
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

imacse_peter

Denna diskuterades för lite drygt ett år sedan...
http://www.mini-iac.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=703

Där vi bl.a konstaterade att det nog är en kul grej men dock inte tillåten på en tävling !

// Peter Schmidt

AutoPartner RC
// Peter Schmidt

Aerobat

Lite knepigt med tanke på vilka som använt det i TAS. Där gäller väl IMAC regler?

//Ulf S
Mvh Ulf

Skymic

Håller med Ulf, där verkade det vara godkännt[?][?][?]

//Micke

AUTOPARTNER RC
Futaba



//Micke


paroos

Vem använde sådan i TAS?
Om det var nån i invitational så är jag inte kanske inte förvånad.
Vet inte hur hårt de tar på reglerna i denna extra \"proffs klass\"?

Skall kolla om den e godkänd...återkommer.



//Patrick

IMAC-Sverige

Autopartner RC
Procar
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Aeroparts

De som använde detta står i annonsen, dom \"köpte säkert sina och blev så nöjda...\"
Quique Somenzini, Jason Noll, Andrew Jesky, Tony Russo and others.
Och varje dåligt inställd motor går som smort.
Och programmen blir ju rena barnleken.
Löjligt!!
Lägg ut dessa + 2000 kronorna på bensin för att träna och trimma in flygplanen det ger nog mer resultat[;)]
/Lennart
Men när 3m+ samt 200cc och piloten inte räcker så tar man till vad som helst.

imacse_peter

Ok, tydligen är det tillåtet i alla fall, men som Lennart skriver, det ger nog mer och lägga pengarna på soppa !

Fick detta svaret från presidenten

-----------------------------------------------------------------
Hi Peter.... It\'s funny that you ask this question as just this morning, we received a similar request from Israel....
Listed below is the answer after checking on the information
Wayne

Adi....I checked this through the AMA\'s Scale Aerobatics Board. The rule pertaining to a \"timed device\" is aimed directly at and limited to the three control surfaces, namely; Aileron, elevator, rudder.

The present ignition systems for the various types of engines have technology to modify the ignition timing, and are legal for use in Scale Aerobatics.

The Emcotec speed control is legal in Scale Aerobatics just as a speed control for an electric aircraft is.
Thanks & safe flying over there.
Wayne

--------------------------------------------------------

// Peter Schmidt

AutoPartner RC
// Peter Schmidt

Larsson

#7
[:o)]
Rpm

Lonsan

Håller med att det haltar lite att jämföra tändningskurvor och \'speed control\' för elmotorer med en regelrätt reglering av vartalet.  Inom styr- och regler-teknik så är definitionen på styrning att man ger en signal till ett system som då förväntas anta ett mer eller mindre bestämt tillstånd medan reglering innebär att det finns en inbyggd återkoppling i systemet som jämför det aktuella tillståndet med styrsignalen och om det finns en skillnad så adderas skillnaden internt i systemet till styrsignalen för att tillståndet ska bli mer likt det förväntade.
Engels översättning av \'styrning\' är \'control\' medan \'reglering\' är \'regulation\'
Med andra ord så är Emcotec\'s pryl falskskyltad, den är en speed regulator (med avseende på motorns hastighet) Men den är troligen legal ändå för den har dels inget med roderytor att göra, dels så nyttjar den ingen (direkt) information om flygplanets tillstånd. Om den däremot skulle ha en sensor för airspeed eller groundspeed (typ GPS) så skulle den ev ge betydligt intressantare möjligheter att snygga till flygningen. En annan intressant betraktelse är roderservona. De är faktiskt både hastighets och positionsreglerade. Dvs de går exakt dit man vill, på den tid man vill, oavsett yttre påverkan (så länge de är tillräckligt snabba och starka) Om en sådan reglering är tillåten på roderytor vore det konstigt om inte motorvarvet fick regleras också. Eller? Sätter man däremot rate-gyro i planet så bryter man uttryckligen mot regeln, vilket är ekvivalent med en airspeed sensor som återkoppling till motorvarvet, vilket å andra sidan skulle kunna vara OK då motorn/proppen inte är någon styryta.

25 Nm club
Max 300 tecken, 272 återstår

Kent

En sk feedback reglering utan övervakning av ärvärdet (i det här fallet RPM) är ju lite riskfyllt. Alla onormala avvikelser (excessive errors) mellan är/börvärde (max %\'uell +-gräns kan sättas) borde övervakas. I händelse av att denna gräns överskrids skall larm ges, regleringen avbrytas och övergång till normal throttle managent skall ske.

Tror inte detta är inbyggt i Emcotecs TCS.

Nej, jag kommer att som tidigare köra on/off reglering på varvtalet. Som tur är finns det ännu ingen övervakning på hur börvärdet (Throttlespaken)hanteras  [:)]

Barry CO
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

Lonsan

Menar du att vi måste ha övervakning av Tim?
Har jag tyckt länge också[:D]

I alla fall, ditt resonemang är sunt, utan en sådan övervakning
kan det lätt bli tjuvstopp pga att regulatorn manipulerar
throtlen utöver var motorn klarar av också dör den i stället.
Med andra ord så är det än mer viktigt med en perfekt inställd
motor om den ska ha reglering.



25 Nm club
Max 300 tecken, 272 återstår