Pilot Rc Edge 540 100cc (Electric) Monteringstråd!

Started by Kalle_Flygare, 2011-02-11, 00:17:34

Previous topic - Next topic

Kalle_Flygare

Mer info i morgon!


Hej! Jag kommer att lägga upp en byggtråd på min Edge 540 från Pilot Rc. Jag har haft plats problem och därför valde jag denna som jag lätt kan få med i bilen!

Lite bilder kommer här!

Mer info i morgon!



















Blivande IMAC flygare!
 

Skymic

Det var kul, Kalle!
Hoppas vi får se mångs bra byggbilder!

//Micke

AUTOPARTNER RC
Futaba



//Micke


Blomman

Vad ska du ha för setup i den?
Ska bli mycket intressant att följa bygget.

Lycka till.

/Stefan

100% electric since 2005
/Stefan

100% electric since 2005

Autopartner.se

MULTIPLEX Royal Pro 9
PLETTENBERG Terminator 30/8
Hitec
SebArt
DesirePower

Kalle_Flygare

Hej Stefan!

Stort tack!

Motorn Hacker A150-10

Regelgae Hacker Master spin 170A eller 220A.

27x12\" eller 28x(10\" eler 12\") Propeller

4x6 5000mAh ackar. (Som även ska användas i min Gerno Yak 55M)


Hitec Servon (Vet inte om jag ska köra dubbla skevservon eller ett skevservo. Vad tycker ni? Hitec HS-

7950THär de jag använder.

PowerBox.

Swb alu armar.


Blivande IMAC flygare!
 

Kalle_Flygare

 

Lonsan

Tycker mig skymta en MPX RoyalPRO minsann :-)
Kört länge med den eller något nytt?
Varför en PowerBox och inte bara en MPX DR PRO mottagare? Spar vikt och pengar och ger snyggare installation etc.

Ang skevservo, varför laste ner den med dubbla, det är ju en elkärra, den klarar sig fin-fint
med enkla då du slipper en massa vibrationer.
Funderar du på någon typ av BEC för att slippa ladda Rx-ack?
Lycka till!

25 Nm club
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Max 300 tecken, 272 återstår

paroos

Fysikens lagar ändrar sig inte pga mindre vibrationer...slitage på drev kanske.
Antal servon beror naturligvis på flygning, roderstorlek, möjligheter i bygget och servo prestanda.
Det rodertryck som uppstår vid flygning i XXX km/h är ju samma oavsett motorisering...

Denna maskin har möjlighet till 1 skevservo per vinge och klarar sig även bra med 1 sidroderservo. Förutsätter dock servo med 25-30kg dragkraft som de du valt. Du kan spara 3 servon och säkert 200mA/flygning!

Lycka till med bygget!!![8D]

//Patrick

IMAC-Sverige

Autopartner RC
Procar
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Kalle_Flygare

Har varit i de tankar ni lyfter fram! Ang mottagaren och servo antalet! Tanken är längre fram att köra 3D men det går ju alltid att montera 2servon efteråt och liknande i fall man vill ha mera kräm på rodren :)


Blivande IMAC flygare!
 

Kalle_Flygare

Kanske ett 7980TH på sidorodret?

Man lär spara vikt med mpx mottagare och bara 5servon! :)


Blivande IMAC flygare!
 

paroos

quote:
Originally posted by Kalle_Flygare

Har varit i de tankar ni lyfter fram! Ang mottagaren och servo antalet! Tanken är längre fram att köra 3D men det går ju alltid att montera 2servon efteråt och liknande i fall man vill ha mera kräm på rodren :)


Blivande IMAC flygare!



Beror på vad du definierar som 3D flygning?
Hovra o dyl kräver inte mycket från servona, då är det viktigare att de är snabba.
IMAC flygning som snaprollar och momentroll i fart kräver dock för exakta stopp, likaså spinn gällande stopp. (Dock räcker ändå 1 per yta med 30kg servon även för IMAC)
Så skall du flyga mycket 3D utan allt för mycket extremt våldsamma manövrar inblandade blir 5 servon = låg vikt perfekt.
Du behöver inte fläska på med 7980! 7950TH räcker...




//Patrick

IMAC-Sverige

Autopartner RC
Procar
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Kalle_Flygare

Ska ta fram vågen!


Blivande IMAC flygare!
 

Kalle_Flygare

Höger stabbe: 177g
vänster stabbe: 185g
Kropp med kabinhuv och landställ: 2900g
Motor kåpa: 336g
Sidoroder: 186g
Höger vinge: 991g
Vänster vinge: 984g
Hjulkåpor: 164g
Hjul och hjulaxlar: 299g

Summa 6222g

Blivande IMAC flygare!
 

Kalle_Flygare

Har precis limmat roderhornen på stabbarna. Ska montera servona när jag kommer hem från jobbet i kväll.

Bilder kommer även då!


Blivande IMAC flygare!
 

Lonsan

quote:
Originally posted by paroos

Fysikens lagar ändrar sig inte pga mindre vibrationer...slitage på drev kanske.
Antal servon beror naturligvis på flygning, roderstorlek, möjligheter i bygget och servo prestanda.
Det rodertryck som uppstår vid flygning i XXX km/h är ju samma oavsett motorisering...

Denna maskin har möjlighet till 1 skevservo per vinge och klarar sig även bra med 1 sidroderservo. Förutsätter dock servo med 25-30kg dragkraft som de du valt. Du kan spara 3 servon och säkert 200mA/flygning!

Lycka till med bygget!!![8D]

//Patrick

IMAC-Sverige

Autopartner RC
Procar




Fyskikens lagar osv...sant, men hela lagboken gäller!

Specen på ett servo är inte en konstant, den varierar med allt möjligt,
speciellt med drivspänning, det har de flesta koll på då det ju också anges.

Ett servo som arbetar hela tiden pga vibrationer är svagare när det gäller!
Och arbetar gör de, bara att jämföra servonas strömförbrukning mellan bensin- kontra eldriven kärra, faktorn är 2-4 ggr.

Det som händer är att elektroniken och framförallt motorlindningen i servot kommer att ligga på en högre temperatur. Redan vid en temperaturökning på 80°C (20->100°C) så har resistansen i motorlindningen ökat 34%, dvs maxkraften (stallat servo) har minskat till 75 % mot vid rumstemperatur.

Nu är det ju inte så ofta som maxkraften nyttjas men hela sambandet hastighet som funktion av aktuell kraft påverkas av om servot är \"kallt\" eller ligger och bränner hela tiden med \"förvärmd\" motor som resultat.

Nu säger ni antagligen att det inte blir så varmt som 100°C. Då ska man tänka på att kopparlindningen i ett coreless servo väger kanske 2 gr så även någon ynka Watt (säg 150 mA x 7 V) kommer att värma upp denna lilla pryl betydligt. Ett typvärde är 30-50 K/W i termisk resistans, dvs 1 W förlust gör att lindningen ökar sin temperatur 30-50°C med ca 10-15% prestandaförlust som följd.

Vill dock avsluta med att jag egentligen förespråkar 2 servo per roder,
både av redundans- och precisionsskäl. Det blir oftast helt glappfritt
med 2 servo då de alltid kommer att gå aningen olika. Dessutom så kommer
de att bilda ett medelvärde, dvs den slutliga upplösningen kommer att förbättras något.
Enda haken är att det inte verkar finnas servon som ger typ 10-15 kg
kraft och väger hälften av vad ett 20-30 kg servo gör.


25 Nm club
Max 300 tecken, 272 återstår