Gammal soppa!?

Started by paroos, 2011-03-14, 18:54:47

Previous topic - Next topic

paroos

Vad säger ni, hur länge kan man ha färdigblandad bensin stående innan den blir kass?

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

imacse_peter

Brukar aldrig vara något problem för mig[;)]

// Peter Schmidt

AutoPartner RC
// Peter Schmidt

Spitfiremagnus83

Den enda erfarenheten jag har är från min motorcykelåkning. Där divideras det årligen framåt höst kanten om man ska tömma tanken, eller låta soppan vara kvar i tanken. Det som jag har lärt mig är att om man ska spara soppa i motorcykeln så ska tanken i princip vara fylld till bristningsgränsen. Om den är halvfull bildas kondens och soppan blir dålig. MEN detta är ju vanlig 95-bensin utan tvåtaktsolja i... Jag hade nog förvarat den blandade bensinen i kärl som är så fyllda som möjligt, för att undvika just ovannämnda kondens.

Mycket intressant frågeställning, ska bli kul att se om någon ge en vetenskaplig analys!

Observera att ovanstående bara är spekulationer och grundat på erfarenheter från min motorcykelåkning.

Annars är det väl bara att flyga upp den som peter säger!
 

Lonsan

Läste någonstans att kokpunkten för bensin är typ 80-250 C...dvs bensin är just vad vi kallar den för, en riktig soppa. Detta innebär då också att de olika komponenterna avdunstar olika mycket om soppan står länge om kärlet inte är absolut tätt. Väntar man länge nog så är det väl bara nafta (diesel) kvar. Har dock för mig att alkydbensin (typ Aspen) eller vad det heter består av bara en eller ett fåtal komponenter som i sig dunstar mindre eller i alla fall lika mycket och därför kan stå i ventilerad tank mycket längre utan att tappa sina goda egenskaper.

25 Nm club
Max 300 tecken, 272 återstår

Spitfiremagnus83

Så kokpunkten varierar mellan 80-250 c?! Intressant måste jag säga. Vet du hur alkylat framställs? Raffineras det som olja som sedermera bli bensin osv, eller är det ren kemi? Sorry paroos för trådkapningen!

Håller mina erfarenheter i min föregående post? Eller är jag ute och cyklar, vill ju inte vilseleda någon...
 


paroos

Själv har jag bara läst om att om inte kärlet är helt tätt, ex. som våra bensindunkar, så dunstar det med tiden och oktanhalten ex. minskar.
Vissa påstår tom att soppan kan bli så kass att motorn spikar och tom bli skadad/förstörd.

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

+ kondens...

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

RPM säger att det inte är några problem...jag litar på honom...[B)]

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Lonsan

Peters metod är dock den enda som kan betecknas Bullet Proof :-).

25 Nm club
Max 300 tecken, 272 återstår

Larz

Alla motorer behöver luft, luft blir kondens kondens blir vatten vatten förångas vid 70grader på olja därför som det heter varmkörning! Man förvärmer olja tex till en F1 bil för att slippa onödigt slitage. Gammal bensin är som ett gott vin blir bara bättre med tiden i ett stängt utrymme.Falskhet nr 2 en 2taktare bör inom 15sek varvas för fullt och köras hårt i början för att finna eventuella produktionsfel annars är det inget som heter inkörning av en 2takt![xx(][xx(]
Ingenting är omäjligt bara olika svårt!

Lonsan

quote:
Originally posted by Larz

Alla motorer behöver luft, luft blir kondens kondens blir vatten vatten förångas vid 70grader på olja därför som det heter varmkörning! Man förvärmer olja tex till en F1 bil för att slippa onödigt slitage. Gammal bensin är som ett gott vin blir bara bättre med tiden i ett stängt utrymme.Falskhet nr 2 en 2taktare bör inom 15sek varvas för fullt och köras hårt i början för att finna eventuella produktionsfel annars är det inget som heter inkörning av en 2takt![xx(][xx(]



Kan du utveckla det där?

25 Nm club
Max 300 tecken, 272 återstår

Casselby

Det enda problemen jag ser med gammal soppa är att, då flyger man för lite! Eller så har man för liten motor. Eller för stor soppadunk.
[8D]
 

Larsson

Överlever den inte så var den inte bra,,


Rpm
Rpm

Larz

Du bör alltid ha lite soppa i tanken över vintern så att membranet i förgasaren inte torkar annars är det ingen fara med 4-6mån gammal soppa.Tipset är vell att köra med en oktan booster för att få max effekt av motorn!Det andra va bara onödigt vetande![:D]
quote:
Originally posted by Lonsan

quote:
Originally posted by Larz

Alla motorer behöver luft, luft blir kondens kondens blir vatten vatten förångas vid 70grader på olja därför som det heter varmkörning! Man förvärmer olja tex till en F1 bil för att slippa onödigt slitage. Gammal bensin är som ett gott vin blir bara bättre med tiden i ett stängt utrymme.Falskhet nr 2 en 2taktare bör inom 15sek varvas för fullt och köras hårt i början för att finna eventuella produktionsfel annars är det inget som heter inkörning av en 2takt![xx(][xx(]



Kan du utveckla det där?

25 Nm club

Ingenting är omäjligt bara olika svårt!