Fråga från en IMACnybörjare.

Started by Guzzten, 2011-03-29, 23:49:43

Previous topic - Next topic

Guzzten

Hej! Jag heter Anders och bor i Sunhultsbrunn, Småland. Jag tänker börja flyga BASIC IMAC i år.
Eftersom jag är med i Tranås MFK, som inte är med i SMFF, tänkte jag gå med i SMFF Direkt. Det i säg är inga problem, men nu har jag fått höra att man inte kan få tävlingslicens via SMFF Direkt. Detta verkar konstigt tycker jag, då SMFF skriver på sin sida att \"klubben är som vilken klubb som helst\".... Problemet går säkert att lösa med att lösa medlemskap i en SMFFansluten klubb, men det blir, enligt snåljåpen, dyrare då [:)]. Finns det nån annan väg att gå?

Eftersom jag inte har fått SMFFnummer kan jag inte anmäla mig till tävlingarna. Nu är det ju ett tag kvar för visso, men räcker det med att visa ett kvitto kanske, att man betalat, OM det skulle strula nått?

Ska tillägga att jag tävlat i linflyg förr, för 100 år sen typ, och inte varit med i SMFF sen dess... Är med i RCFF men det lär ju inte hjälpa nått [:I]

Jag kommer flyga med en Graupner Super Star med en Roto 25 i, och har en Kyosho EDGE 540 Red Bull, med en .46a i, som reserv.

Jag hoppas på en trevlig sommar tillsammans med er!

Anders
// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar

imacse_peter

Hej Anders,
Välkommen till forumet och kul att du vill börja tävla !

Precis som du säger så krävs det en tävlingslicens från SMFF för att kunna vara med. Börja dra i detta så fort som möjligt, det kan ta lite tid ibland, så att du hinner få din licens i tid !

// Peter Schmidt

AutoPartner RC
// Peter Schmidt

Guzzten

Jag har fått mail från SMFF, där kanslisten säger att hon ska höra med styrelsen, om licensfrågan går att lösa genom SMFF Direkt. Om det inte gör det, finns det inga \"licenslangare\" där man kan fiska en licens genom annan klubb, utan att vara med där? Jag vill inte ställa till nått, så är det olagligt slutar vi här... och jag går med i en riktig, och inte en fiktiv klubb!
// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar

Ingemar

#3
Hej Anders!

Välkommen i gänget. Jag tror det enklaste är att du går med i någon av grannklubbarna typ Höglandets MFK i Eksjö www.hoglandetsmfk.se som har två fält (Ränneslätt och Risan) eller Jönköpings RFK www.jrfk.tk med fält utanför Tenhult där vi är flera som flyger IMAC. Jag själv är med i båda klubbarna för summa 1000 kr om året och har då tillgång till tre fält och dessutom inomhusflyg på vintern för 10-20 kr i timmen. Oftast är det kassören eller ordförande i klubben som har hand om licenser.

// Ingemar Thöörn