AR9100 Power safe, HS7950TH och Lipo combi

Started by Boie, 2011-04-06, 20:41:53

Previous topic - Next topic

Boie

Så er min Sbach 100 cc ved at være klar til jomfruflyvning. Modtageren er en Spektrum AR9100 Power Safe. Skevroderservon er Hitec 7950TH. Ackar er 2 stk 2S Lipo (2550 mAh)

Som nogen ved er denne kombination af modtager, servon og ackar ikke den bedste. 7950TH med lange extensions vil med fuldt opladdade lipoer give glitches. Jeg har tilmed monteret \"Servo line signal boosters\". Men rorene \"flicker/ glitcher\" fortfarande. Störningarna forsvinner når lipoen har mistet toppen av deres spænding.

Jeg overvejer at ladda dem på LiIo mode. Derved er de ikke helt toppet opp. Men er der nogen som vet hvor mycket lågare kapacitet man oppnår ved at ladda Lipoer på LiIo program?

Member of the secret Knife Edge Brothers Society
Member of the secret Knife Edge Brothers Society

Clarence

Hej,

Jag tror inte du missar mer än 5-10%.

Du kan enkelt ta reda på detta genom att först ladda fullt med LiIo programmet. Efter detta laddar du fullt med LiPo programmet. Då ser du vilken kapacitet som får plats och som du tappar.
 

paroos

#2
Vi har nyss upplevt och diskuterat exakt samma fenomen här på nära håll.
Även då fanns idén om att \"fusk ladda\" ackarna. (snyd opladdning)
Lösningen här blev en Powerbox med regulation av spänningen till 6V.

Jag skulle aldrig rek. denna lösning med att inte ladda fullt. Man skall ALLTID vara säker på hur mycket ström man har med sig upp. 2 x 2550 är inte jättemycket och att börja tulla på det redan innan...no good!
(inte med Hitec servon! De ÄLSKAR ström)

Lös rot problemet istället för att skapa fler potentiella problem.
Servona skall inte glitcha, punkt.
Jag har dock aldrig läst/hört om nåt case där signal boosters inte har funkat?
Var sitter de? Vad jag fattar skall de sitta nära servot för bäst effekt.
Finns även en lösning (på FG) med att sätta en kondensator mellan utgång och servo som funkar.
Finns även Powerboxar som reglerar till 7,4V, dvs man slipper den första peaken från 8,4V och neråt.
En annan lösning är att byta ut servona...

Uffe S hade samma problem och om jag inte minns helt fel så löste han det med signal boosters!?! Uffe?

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Boie

#3
Jeg har læst de mange threads der finnas på dette setup, och de medfølgende problemer. Dette naturligvis efter jeg hadde kjöpt grejorna. Och du har ret Patrick. De bruger meget strøm. Efter ca. 1,5 times tilkjøring på bakken, kunne jeg ladda på 1600 mAh pr. pakke.

Mine signal boosters er monteret ved modtageren.

Det første jeg vil prøve, er at afkorte extensions til servoerne. Jeg har mulighed for at afkorte med ca. 25 cm pr. servo. Jeg har også 7950 på sideroder, och her er der ingen problemer (kortere extensions antager jeg).

Funkar dette ikke vil jeg overveje at købe Life ackar. Har set på dom som Staufenbiel sælger. At skifte til LiFe skulle løse problemet. Då må jeg acceptere den lavere performance på servon. Men da jeg stadig flyver BASIC kan jeg nok leve med det.

Lonsan! O Brother where art thou? 10 cents please?

Member of the secret Knife Edge Brothers Society
Member of the secret Knife Edge Brothers Society

paroos

25cm är mycket, kan du kapa så mycket finns nog goda chanser att det försvinner...[8D]

Ja, när jag kollade så drog mina 7955TG i snitt 100mA per 12min flygning...[xx(]
(Tur att man bara skall ha 5st nu![;)])

Minns inte var jag läste det...men tydligen har Hitec fått nog nu och skall släppa egna förlängningskablar med inbyggd signal booster...typ en liten kondensator...HOPPAS ATT DE ÄR GRATIS![B)]

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

PS.
Inga bilder på Sbachen??[8D]
DS.

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Aerobat

OBS! Köp Spektrums signalförstärkare så försvinner problemet helt. Jag har kört så en säsong. Då behöver du inte krångla med laddningen.
Mvh Ulf

Boie

Det är Spektrums signal boosters jåg har kjöpt. Vart monterada du dom Aerobat? Vid servo eller mottaker?

Member of the secret Knife Edge Brothers Society
Member of the secret Knife Edge Brothers Society

Lonsan

#8
Signal booster är ingen \'liten kondensator\'. Det är en komparator (förstärkare med mycket hög förstärkning) som är inställd på ett relativt lågt tröskelvärde för vad ska tolkas som en \'etta\' dvs en positiv puls. Exakt vilken nivå som olika tillverkare valt (emcotec, PB, spektrum m fl) valt vet jag inte. Dock så är det en delikat avvägning, om man sätter nivån för lågt kan störningar i stället skapa falska pulser. Ut från signalförstärken kommer i alla fall en puls som är typiskt 5V,dock aldrig mer än drivspänningen. Placeringen av signalförstärkaren ska alltid var nära servot om man redan har en \'power box\', annar blir det bara taftalogi. Har man däremot en \'vanlig\' mottagare så är pulsen ofta bara typ 3 V eller 3.3 V (F@x+£bá hade/har till och med varit nere på 2.4 V puls vilket inte funkar överhuvdtaget med vissa tidigare Hitec servo). Om pulsen redan från mottagaren är \'svag\' kan det alltså hjälpa med signalförstärkaren nära den, ja det kan till och med behövas i båda ändar.!
MEN, root cause till problemen skulle kanske belysas...problemet uppstår när det blir spänningsfall i minusledaren till servo. Servos minus kommer alltså att hissas en eller flera volt och eftersom ingången på servot jämför pulsspänningen med sin minusanslutning så ser pulsenspänningen lägre ut, i värsta fall så låg att den inte registreras. Den enkla och självklar lösningen är att sätta grövre kabel! I praktiken så kan det räcka med att förstärka arean på minusledaren, typ att gå upp till 0.75 till 1 mm2. Spänningsfall i pluskabeln är i princip okritiskt, de flest servo funkar ner till 4 V.
Ang kondesatorer så kan det ge en viss förbättring. De ska i så fall sitta mellan + och - nära servot. Aldrig till pulsledningen, det sabbar pulsen! Om det ska hjälpa med konding bör det vara åtminstone 1000microFarad och en låg ESR typ. Konding är en billigare men klumpigare lösning än siganlförstärkare.
Bäst är och förblir en rejäl minusledare.
Tack för ordet!

\"25 Nm club\"
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG
Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Boie

Så er problemet fikset. Ved at lave extensions om, kunne jeg fjerne 50 cm ledning. Og nu er der ingen glitches als.

Jeg havde første prøveflyvning idag. Og den fløj meget fint...no news. Dog endte tur nummer to med en dead stick. Landingen gik uden problemer. Det viste sig at min Power Box Spark Switch slog fra når motoren havde gået lidt. Er der andre der har dårlige erfaringer med Kill Switchen fra Power Box?

Member of the secret Knife Edge Brothers Society
Member of the secret Knife Edge Brothers Society

Aerobat

quote:
Originally posted by Boie

Det är Spektrums signal boosters jåg har kjöpt. Vart monterada du dom Aerobat? Vid servo eller mottaker?

Member of the secret Knife Edge Brothers Society



Jag satte dem i mottagaren
Mvh Ulf

Boie

Samma här (Nu har jåg bättre med tid, och ska forsöke mig med svenska)

Ignition unit har jåg placerat inna i kroppen. Tror ni att det kan bli ett problem med kjylning vs. at placera den innom cowlet?

Member of the secret Knife Edge Brothers Society
Member of the secret Knife Edge Brothers Society