Pilot RC Sbach 342 2,7m från Autopartner RC

Started by paroos, 2011-04-14, 23:26:44

Previous topic - Next topic

paroos

#75
Allright,

Har nu fixat lite på kärran.
-Tratten av[V] (Kan åka på igen då det blir tid att experimentera igen[;)])
-Ordentlig tankventil monterad. (Pilots funkar inte med den grova tygonen)
-M2 islagsmutter och skruv runtom till motorkåpan.
-Stripsat lite extra på saker som \"rör sig\".

Var hos RPM idag och motorn är nu optimalt tunad. [}:)]-ete vad kräm där är i en DA100L! Statiskt 6200rpm stabilt med Biela 26-12, blir nästan för bra i luften. (+700-1000rpm)
Skall även prova Peters 27-12.

Klonket kvartstår och förbryllar. Det enda man kan säga med 100 säkerhet är att det är nåt som inte är ok. Kan vara flera troliga bovar i dramat. Dock går den perfekt och jag har bestämt mig för att köra på tills vidare. Blir det värre får jag skicka in den. Om inte så kör jag säsongen ut sedan får den servas.

From i morgon så fort det blir väder så är det premiär nr 2.
Förhoppningsvis går nu motorn fint även i luften (utan tratten) så jag kan koncentrera mig på att flyga in kärran, dvs justera utslag, trimma, TP, mixa etc.
På söndag lovar de lätt molninghet, +18 och 2-3m/s här, så då blir det antagligen dags igen.

Återkommer![8D]

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

Premiär nr 2 avklarad!

Den var lite åt det framtunga hållet, perfekt!
Trillar fint i spin, hammers och trackar bra på lodlinjer neråt.
Krävde några klick höjd, blev också ett par klick hö skev.
10% kniveggsmix sedan låg den pall när man styr med sidrodret.

Motorn gick kanon även i luften och komb. med Biela 26-12 är grym.
Sticker som en raket och försvinner i himlen...[}:)]
Dock får man passa throttlen, annars rippar den lite.
Tror faktiskt den behöver en 27-12! Grymme power. Den har ju gått drygt en säsong innan och är inkörd och RPM tunade in den grymt i förrgår. (som vanligt)
Måste säga att DAs motorer är grymma. Smooth på tomgång, mellanregister \"sådär\", men fy [}:)] vad brutalt de leverar sista 20%-en!
I morgon åker den in på service till Tony Clark/DA Europa.
Skall ringa dem i morgon bitti och kolla om de kan skynda på. Dock är det högsäsong så att den blir klar till Tidaholm är väl kanske att hoppas för mycket...

Undrar varför DA släppte 120an egentligen?...100L drar ju en 2,6-2,7m (13-14kg) kärra till himlen som en raket!
Antagligen för att komma med nåt fräscht på marknaden i konkurrensen då 3W nu har sin 110a och DLE sin 111a. Kraftmässigt behövs i alla fall inte mer i 100cc klassen.
Jag var inne på en 120a till nästa projekt men efter dagens övningar är jag tveksam till att lägga +2500kr på lite extra overkill kraft.
Hmmm vi får se.

Jaha hur flyger då denna 107\" Sbach? Tja, märks ju som sagt att Toni T på Pilot har sin publik bland 3D huckarna i USA. Det är som att flyga en förvuxen depronare...på gott och ont. Fantastiskt kul att slänga runt den i slow motion, ruggigt stabil och inger självförtroende. Trackar ganska fint i figurerna med, dock lite känslig vingprofil. Klyver inte genom luften som ex. H9 Extran gjorde och trackar heller inte lika bra. Profilen är ju ganska tjock.
Men men helt ok och jag är nöjd!
88\" Extran har tunnare profil och i lite vind flyger den lika bra...i mer vind är ju såklart Sbachen stabilare pga sin storlek.

Den rollar fint och axiellt, kräver ett minimum av stöttning sida/höjd genom rollen. Helt sjuk skevroderverkan, vilket man har glädje av i spinn o snappar. Stoppar distinkt om man vågar dra lite. Tyckte den snappade moggigt och sladdrigt om man är lite försiktig. (flyter ut o jassar runt) Lite mer fart och brutal roderinput gillar den, då blir snapparna distinkta och fina. Att jag bara har ett servo per skev och att det skulle göra skev verkan kass märkte jag inte. Får se efter fler flygningar, har servo att stoppa i om det  skulle behövas. Sidrodret ser inte så stort ut pga den höga bulliga kroppsformen, men det är ganska stort och har bra bett. Knivegg krävde inte så mycket input. Den ville dyka på sidroder och 10% sida-höjd mix blev bra.

Får fortsätta inflygningen längre fram. Räknar kallt med att det blir lill-Extran i Tidaholm så jag koncentrerar mig på att träna med den tills motorn är tillbaka.

Lite bilder:
(tack Peter för flygbilderna!)

Ibland är livet gött!!![8D]
Image Insert:

79.92 KB



Image Insert:

87.01 KB

Image Insert:

83.98 KB

Image Insert:

88.83 KB

Image Insert:

88.59 KB

Image Insert:

61.47 KB

Image Insert:

57.41 KB

Image Insert:

63.12 KB

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Kalle_Flygare

Riktigt trevliga bilder!


/Kalle

Multiplex Royal Evo 9
HACKER
HITEC
 

harley007

Gött att den nu är testflugen \"på riktigt\"! Ska bli skoj att se detta färgschema i verkligheten, jag gillar utseendet skarpt på bilderna, antar att den gör sig än bättre i verkligheten!

//Jesper
Team Nordic-Hobbytec
//Jesper
Team Nordic-Hobbytec

Skymic

Kul att det gick bra, en klart grymt välflygande maskin, jag rankar den väldigt högt på min skala[:)]

//Micke

AUTOPARTNER RC
Futaba
3W Power



//Micke


paroos

#80
Hepp, har ju glömt meddela resultatet av mitt lilla skevroders experiment...
Det har debatterats flitigt på sista tiden ang. 1 eller 2 skevroderservon på \"100cc modeller\".
Dels på FG och även här tog jag upp ämnet.
Som sagt är det delade meningar, några tycker att det är ett måste med 2 och andra säger tvärt om att det funkar ypperligt med 1 servo.

Var så intresserad av att utröna detta så jag bestämde mig för att göra ett eget test. Därav startade Sbachen sin karriär med endast 1st 7954SH (7,4V=29kg) på varje skev. Sbachen är förberedd med 3st fack/horn monteringshål. Har ett fack i mitten och där monterade jag mina. Jag har flugit så sedan premiären fram till Brännebrona tävlingen. Inför denna limmade jag i fler roderhorn och satte i ytterliggare 1st 7954SH på varje skev. Nu i de två yttre facken.
Detta var en medveten plan, jag ville först flyga in mig och lära känna kärran ordentligt med 1 servo setupen innan uppgraderingen.

Väl i Bränne flög jag så med 2 servo setup och snacka om A-HA upplevelse!!![:0]

Drog iväg och holy crap! var 100% säker på att jag hade 3D utslagen på...roll raten var helt galen och den reagerade som en kobra på skevarna. Började fibbla med spakarna men insåg att nä, alla stod rätt. Då börjar det sjunka in att hur galet det än verkar så måste detta bero på det extra servot...
Landar, kollar allt, har inte ändrat någonting sedan 1 servo setupen. Samma utslag, samma rates.
Ställer ner utslagen/rates 10%. Flyger igen, fortfarande \"för mycket\" skev. Minns inte exakt om det var ytterliggare 5 eller 10%, men jag minskade igen. NU! kändes den som med 1 servo igen...

Roderverkan blev alltså galet mycket bättre med 2 servo!
Resultat, fick dra ner utslagen/rates med 15-20% för att få samma upplevda skev verkan som med 1 servo.

Men, upplevde jag den som trög och icke distinkt med 1 servo då? Nej!
Tyckte den flög mycket fint och var crisp och distinkt på skeven. Hade distinkta spinn stopp och snap stop etc.

Skulle jag gå tillbaka till 1 servo setup? Nej!
Skulle jag rek. 1 servo setup? Njae...
Det funkar, man upplever inte att det är dålig verkan utan referens och man anpassar sig efter det man har. (som med latency typ)
Dvs man använder större utslag rent mekaniskt för att få den önskade roderverkan, såklart utan att veta om det. (ingen ref) Samt anpassar flygningen omedvetet.
Mr Schmidt som i år plågat sin Sbach i Advanced, med kanonresultat, är ett bevis för detta. I den sitter 1st 7950 med samma dragkraft (pga 6V) som mina 7954 på varje skev...

Dock, vill man ha ut maxverkan av roderna så gäller 2st servo helt klart. Likaså inser jag nu hur hårt 1 servo får jobba. Vidare att den sämre verkan förmodligen beror på s.k. blowback pga att rodret flexar mot ändarna och bara hålls exakt i läge i mitten där servot sitter. (Dvs hela roderytan verkar inte 100% därav sämre totalverkan.)

Hoppas detta praktiska prov gett lite insikt?![8D]



//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

Nästa steg, tejpning av roder.

Allright, tejpade båda skevarna och höjd-halvorna.

Nollade allt i radion. Ställde in neutralläge och gång på roderna igen med hjälp av 3 par ögon.

Kollade även TP, jämförde med Schmidts (vars kärra också var på plats), min mer baktung, känns även lite tyngre i bak-kroppen.
Vi jämförde även utslag i kniveggsmixen.

Okej, test flight dags. Testade noga hands off i alla attityder och inv.
Testade olika mycket höjd/dyk trim fram och åter i alla attityder samt inv. tills jag hittade \"the sweet spot\".

Trackar nu väldigt fint och håller heading bra oavsett attityd och inv. flygning. Framförallt, rollar mycket mer axiellt.
(Tejpningen ger både bättre men framförallt helt jämn/balanserad roderverkan. Även flödet blir balanserat och hela beteendet blir mer harmoniskt och stabilt). En gnutta sida/höjd/sida och den rollar spik. Halvrollar helt axiellt med bara skev.

Innan ville den rolla och dyka ganska mycket vid vänster sidroder.
Nu inget alls vid hö sväng, dvs kunde flyga en 360 med bara sidroder och minimal höjdförlust. Vid vä sväng hittade jag perfekt % mix och nu har hon bara en svag tendens till roll/dyk vid stort sidroder utslag åt vänster.

YES![8D] Bättre än såhär tror jag inte denna Pilot Sbach kan flyga faktiskt. Återstår endast en liten justering i lateralbalansen, sedan kommer den tracka helt kanon hands off.
Känns bra och nu ser jag fram emot att bara mata flygtid med kärran.
Inte lika bra som H9 Extran, men bra nog.
Blir en perfekt 2:a kärra 2012![8D]


//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Kent

Blir lite förundrad hur mycket tid ni lägger ned på trimning.
Tyngdpunkten bör vara bekvämt placerad.
Motorn skall väl peka åt rätt håll och alla roder skall vara så glappfria som möjligt.

Men sen, mixning mellan olika roder har jag lite svårt med, har provat lite men beslöt efter tester och IMAC tävlande att avstå.

Kan bero på hur man flyger. För min del håller jag hela tiden på med att styra i alla ledder även om planet skulle gå spikrakt om jag lät bli.

Säger inte att det är fel att försöka trimma planet efter alla konstens regler. Undrar bara om det hjälper så mycket.

Hur gör ni andra.


Barry CO
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

paroos

#83
Tror att vi alla hela tiden försöker \"styra i alla ledder\"[:D]
Men, självklart vill man ju ha så bra grudförutsättningar som möjligt...eller hur?
Det underlättar ju en hel del om din modell i grund och botten flyger spikrakt och har så lite negativa tendenser som möjligt.
Jag tycker själv att 20-30 flygningar brukar räcka sedan har man trimmat/justerat kärran för tävlingsbruk.
Vad jag förstår lägger unlimited gubarna o proffsen mycket mer än så innan de är nöjda. De har även en hel drös av mixar.
Jag brukar bara ha pitch-coupling mix, eller sida-höjd mix som vi säger i Kågeröd.[8D] Ev även lite roll-coupling, sida-skev. (fick jag ha massor på ultimaten)
Skall man följa IMACs \"officiella\" intrimnings bibel, skriven av Peter Goldsmith, så är det en hel vetenskap. Så noga orkar inte jag vara. (han är så noga, så han menar att bara du byter propeller, så har du ändrat förutsättningarna och måste trimma om kärran igen)

En F1 förare är ju en jäkel på att ratta bil, han tillbringar 60-70 varv med att \"tokstyra i alla ledder\". Dock tror jag att han är ganska tacksam att stallet lagt ner x miljarder kr på att fixa så att hans bil trackar så stabilt den bara kan...fjädring, chassie, aerodynamik, downforce, däck You name it! Faktum är att de spenderar all vaken tid som inte upptas av tävling, året runt, till just justeringar, utprovning och intrimning!
Precis som fullskala aerobatic piloter, som hela tiden utvecklar sina flygplan och försöker förbättra prestanda och flygegenskaper. (vissa designar t.o.m. egna, som ex. Phillipe Steinbach = Sbach)

Så..tyvärr Kent, en stor del i IMAC tävlande handlar om att justera och trimma tills man har hittat optimala lägen.[;)]

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Skymic

quote:
Originally posted by paroos

Tror att vi alla hela tiden försöker \"styra i alla ledder\"[:D]
Men, självklart vill man ju ha så bra grudförutsättningar som möjligt...eller hur?
Det underlättar ju en hel del om din modell i grund och botten flyger spikrakt och har så lite negativa tendenser som möjligt.
Jag tycker själv att 20-30 flygningar brukar räcka sedan har man trimmat/justerat kärran för tävlingsbruk.
Vad jag förstår lägger unlimited gubarna o proffsen mycket mer än så innan de är nöjda. De har även en hel drös av mixar.
Jag brukar bara ha pitch-coupling mix, eller sida-höjd mix som vi säger i Kågeröd.[8D] Ev även lite roll-coupling, sida-skev. (fick jag ha massor på ultimaten)
Skall man följa IMACs \"officiella\" intrimnings bibel, skriven av Peter Goldsmith, så är det en hel vetenskap. Så noga orkar inte jag vara. (han är så noga, så han menar att bara du byter propeller, så har du ändrat förutsättningarna och måste trimma om kärran igen)

En F1 förare är ju en jäkel på att ratta bil, han tillbringar 60-70 varv med att \"tokstyra i alla ledder\". Dock tror jag att han är ganska tacksam att stallet lagt ner x miljarder kr på att fixa så att hans bil trackar så stabilt den bara kan...fjädring, chassie, aerodynamik, downforce, däck You name it! Faktum är att de spenderar all vaken tid som inte upptas av tävling, året runt, till just justeringar, utprovning och intrimning!
Precis som fullskala aerobatic piloter, som hela tiden utvecklar sina flygplan och försöker förbättra prestanda och flygegenskaper. (vissa designar t.o.m. egna, som ex. Phillipe Steinbach = Sbach)

Så..tyvärr Kent, en stor del i IMAC tävlande handlar om att justera och trimma tills man har hittat optimala lägen.[;)]

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW


Japp! Det finns inga genvägar, och det är rätt att ett propellerbyte förändrar,speciellt mellan en 2bl och 3 bl.

//Micke
www.Autopartner.se
Futaba
3W Power



//Micke


Lonsan

Jahapp,  men att tejpa över en uselt utförd/konstruerad roderupphängning är väl extremt \"Quick n\' dirty\" i alla fall?
Ska man byta tejpsort när man byter prop??

MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG Predator 50/6
Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

paroos

quote:
Originally posted by Lonsan

Jahapp,  men att tejpa över en uselt utförd/konstruerad roderupphängning är väl extremt \"Quick n\' dirty\" i alla fall?
Ska man byta tejpsort när man byter prop??

MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG Predator 50/6
Hitec
Autopartner.se



Nej behövs ej!

Du lär ju inte behöva oroa dej så mycket över propp byte...liksom inte en option, eller möjlighet...skönt![;)]

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Blomman

quote:
Originally posted by paroos
Blir en perfekt 2:a kärra 2012![8D]


//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW



Då måste vi ju få veta vilken som blir din 1:a kärra 2012...[:p]

/Stefan

100% electric since 2005

Autopartner.se

MULTIPLEX Royal Pro 9
PLETTENBERG Terminator 30/8
Hitec
SebArt
/Stefan

100% electric since 2005

Autopartner.se

MULTIPLEX Royal Pro 9
PLETTENBERG Terminator 30/8
Hitec
SebArt
DesirePower

Spitfiremagnus83

 

paroos

#89
quote:
Originally posted by Spitfiremagnus83

Gissar på h9 extra 300



Definitivt en av Mike McKonvilles maskiner...[;)]
Men visst, den egentliga 1:a kärran blir ju Mickes über Extra, fast den kan man ju bara låna på tävling...[V]
[:D]

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se