motagar lipo

Started by Vaffe, 2011-05-14, 20:55:54

Previous topic - Next topic

Vaffe

Hej!  hur stor lipo behöver man ha till motagaren i en jak 55 1,7m med 2st power hd 7150, 2st 9150, 1st standard. En bec till motagaren och en till tändning. På tändningen har jag 1300mah Räcker det med samma till motagaren?
 

paroos

Hej,

Är det en 1300 LiPo till tändsystemet?
1300 är i minsta laget, men räcker.
1300 till mottagare/servo funkar, men också det i minsta laget.

Dock hänger allt på hur många flygningar du vill ha ut av en laddnig?


//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Vaffe

-Ja,  Jag har 2st 1300 lipo.Jag kanske ska köra båda till tändnig och skaffa en större till motagaren hur stor?
 

Vaffe

En 2 cells lipo på 2200 till motagaren kan det va nåt ?  // Vaffe
 

paroos

Nej, isåfall båda 1300 till mottagaren, så får du 2600 totalt vilket är helt ok i en kärra av denna storleken, skaffa sedan en ca: 2000mAh till tändningen, räcker med en NiMh, måste inte vara LiPo.

Räkna 250-350mA per flygning med din setup, ber. på flygstil.
IMAC träning, drar inte mycket, 3D flaxande gör.
Om vi räknar högt, 350mA/Flygning så blir det 4-5 flygningar du får ut på en laddning.

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Vaffe

Ja så kan man ju göra ! jag hade nog tängt att köra en 1300 i taget till tändningen man kanske klarar en 3 flygningar på en, beroende på flyg tid
 

Christoffer

Vad kör ni för setuper i en 100cc maskin?[?]

Jag har en extra på 2,6 meter med Hitec 7995 på alla roder. 4 skev, 2 höjd och 2 på sida.

Har funderat på att använda 2st 2200mAh 2cell lipo till radio genom en Emcotec Mini 5, är det ok?

till tändningen vet jag inte riktigt, men jag ser att minsta storlek är 1500mah, (står på tändningen, en da85 ) räcker 1800 eller är det 2000 som gäller?

Om man väljer NiMh till tändningen, vad ska det vara för spec. på en sån? räcker det med typ en \"vanlig\" mottagar-acc?

//Christoffer T.
//Christoffer T.

Aerobat

Hej,

Har 2 kärror med sådan setup. Körde länge med 2x2200mAh, men har bytt till 2x3000mAh.
Kände mig inte komfortabel med mer än 3-4 flygningar. Jag vill känna att den ena acken kan lägga av och ändå alltid ha ström kvar.
Hitec servona är bra, men slukar mycket ström.
Jag kör 3000mAh till tändning också för att det är enkelt att ha lika ackar. Annars räcker det med 2000mAh. Iaf med DA som drar väldigt lite ström.

Mvh Ulf

//www.krill-model.com/eu/en/
//www.autopartner.se/
//www.procar.se
Mvh Ulf

paroos

Av samma anledning som Ulf så blir det 2 x 5000 i min Sbach.
Om man tänker som att man bara har ett pack, som skall räcka till x-flygningar, så har man alltid ett kvar (ström mässigt) om den ena pajar, fast utrustningen drar från båda...
3000 till tändningen.

I min Pilot 88\" Extra har jag 2 x 3700, 2700 tändning.

Jag resonerar som att: LiPo/Ström är billigt numera, bara att fläska i, ju mer ju bättre!![:D]

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Vaffe

Hej nu har jag skaffat ett 3200mah till motagaren och så kör jag 2x1300 till tändning det borde ju räcka ett tag!  (prov flög i torsdags gick kanon) Yaken väger 5kg flyg färdig, motorn drog 7kg med en 18x6 prop [:D]
 

Kalle_Flygare

quote:
Originally posted by Christoffer

Vad kör ni för setuper i en 100cc maskin?[?]

Jag har en extra på 2,6 meter med Hitec 7995 på alla roder. 4 skev, 2 höjd och 2 på sida.

Har funderat på att använda 2st 2200mAh 2cell lipo till radio genom en Emcotec Mini 5, är det ok?

till tändningen vet jag inte riktigt, men jag ser att minsta storlek är 1500mah, (står på tändningen, en da85 ) räcker 1800 eller är det 2000 som gäller?

Om man väljer NiMh till tändningen, vad ska det vara för spec. på en sån? räcker det med typ en \"vanlig\" mottagar-acc?

//Christoffer T.



Jag kör 4st 7954SH på skev. 2st 7950TH på höjd och 7980TH på sida. Ackar 2st DesirePower 4200mAh V8 till mottagare/powerbox


/Kalle

Multiplex Royal Evo 9
HACKER
HITEC