Någon som provat JR DSX 11?

Started by Nyroth, 2011-05-17, 13:53:56

Previous topic - Next topic

Nyroth

Hej hopp,
Som sagt någon som handgripligen testat denna fuling?
Menyer?
Spak känsla?
Batteri tid?

Undrar en som ångrar han sålde sin kära 10X....
/ Niklas
 

paroos

#1
Den enda jag vet inom IMAC som har (osvuret om han har den nu) en 11X är Jesper Almhagen från Jönköpings RFK.

Jag tänkte skaffa en men ångrade mig och gick in på 100% Spektrum efter att ha lekt med Jespers. (11X inget annat![;)])
Ful, inte skön att hålla i, röriga menyer, jobbig programmering (näst intill omöjlig utan manual), obefintlig manual-löjligt tunn var mina intryck, samt väldigt \"plastig\".

Som f.d. die hard JR fan hade jag sett fram emot 11X länge och blev grymt besviken.

Blir inte förvånad om nästa uppdatering av DX8 kommer att göra den mer avancerad, kanske tom inkl. kanaler, än 11X.
Vet att de jobbar febrilt på nästa uppdatering av Airware och nu har ju värsta konkurrenten, Futaba FG8 kommit i \"super\" version med bla +6 kanaler (stödjer nu 13 proportional och 1 av/på)
De måste ha varit väldigt pressade på Futaba för att släppa en sån uppdatering. Jag menar, varför betala 4-5ggr så mycket för en MZ14 när FG8 Super kan göra samma jobb för 90% av alla piloter...snacka om att döda sin egen marknad. Sånt gör man bara i panik.


//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Spitfiremagnus83

Ska man gå på utseende så ser den ut som någon cyborg av något slag\"I am your Transmitter-input data\" (Med Darth Vader röst)

Mao, inget som tilltalar mig!
 

paroos

#3
Jo, det var många som pratade om Transformers redan när första bilderna dök upp![:D]
Dock ingen kass radio, men den var enormt emotsedd av många och väldans hajpad. Höll inte hela vägen och har inte heller blivit nån större säljsucce vad man förstår av det lilla som skrivs på FG och RCG. Kanske har den gått bättre i Heli kretsar?

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Skysurf

Hej på er!

Håller med Patrick om att den inte är jätte smidig att programmera - tog lite tid att komma in i det, men nu fungerar det bra. Tycker inte att den är mer plastig än DX8n dock verkar designern vara lite kåt på krom. ;)
Spakarna är bra och jag tycker att den är bekväm att hålla i. Funderar på att köpa en till! :)

/J
 

paroos

quote:
Originally posted by Skysurf

Hej på er!

Håller med Patrick om att den inte är jätte smidig att programmera - tog lite tid att komma in i det, men nu fungerar det bra. Tycker inte att den är mer plastig än DX8n dock verkar designern vara lite kåt på krom. ;)Spakarna är bra och jag tycker att den är bekväm att hålla i. Funderar på att köpa en till! :)

/J



Precis som köparen....[;)][:D]

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Nyroth

Hej igen,

Tack för saklig och informativ införmation.
Ful har man ju sett att den är (men vilken radio är inte det i dag...)
Just detta med att menyerna skulle vara röriga är något jag inte vill ha, behövs det manual är det inget för mig :)
Plastigt är det som håller mig ifrån att hoppa över staketet till F----a
Låter som man får fundera en eller två ggr på den där 12DSX som retar min fåfänga JR nerv..

Tack,
Niklas
 

Aerobat

DSX12:an lär du inte bli missnöjd med...
Priset är väl den tråkigaste biten. Har kört min i 2 år och är nöjd förutom att jag skulle vilja att mixningen var lite friare bara.
Mvh Ulf

harley007

Jag är också väldigt nöjd med min DSX12! Förutom priset, så finns det dock en trist sak till, det är ju en gammal radio som lär sjunga på sin sista refräng innan det kommer en ersättare...

Team NORDIC-HOBBYTECH.COM
//Jesper
Team Nordic-Hobbytec

Kent

På tal om saklig information

Jag säger bara en sak: DX8 med vassa spakar \"the best a man can get\" [8D]. Skämt åsido.

Bytte ut spakarna mot längre där själva greppet inte är fast i sin ländaxel utan rullar fritt. Inga spänningar uppstår i fingrarna vid flygningen (mer än för åskådaren).

Detta kanske inte passar alla, beror ju mycket på hur man håller spaken och hur snabba manövrer utförs. Det går ju inte att \"dutta\" med fingertoppen med mina spakar med risk att man slinter.
Här gäller det att inte släppa taget.



Barry CO
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

Casselby

Jag kastar in den nya T18MZ i denna tråd för att kolla om det blir slagsmål[:)]
Den har inbyggd digitalkamera! Det tycker jag är tufft och viktigt[:D]




Image Insert:

77.99 KB
 

harley007

quote:
Originally posted by Casselby

Jag kastar in den nya T18MZ i denna tr�d f�r att kolla om det blir slagsm�l[:)]
Den har inbyggd digitalkamera! Det tycker jag �r tufft och viktigt[:D]



Det var det jag menade med att det är nyheter på gång och att DSX12:an börjar bli gammal. Basfunktionalitet som just t ex digitalkamera bör ju vara standard för varje rc-pilot! [;)]

Sorry Nyroth, off topic... men det började ju spåra ut så smått redan tidigt i tråden [:I]

Team NORDIC-HOBBYTECH.COM
//Jesper
Team Nordic-Hobbytec

paroos

#12
Kamera o kamera...nåja nåt suddigt blir det väl.

Snart kommer ju nästa uppdatering till DX8, spännande att de vad den innehåller för godis. (kommer ju fortsätta med uppdateringar också)

Om några veckor kommer sedan DX10T, lär ha allt man önskar.
Sedan är jag säker på att man släpper den som DX10 också, dvs i vanligt format. (Man vill nog inte sumpa USA marknaden...)

Längre fram kan vi nog förvänta oss ännu mer värsting sändare från Spektrum, dock är situationen lite komplicerad då Horizon fortfarande har JR på programmet hemma i USA. Därav tror jag man väljer att låta Spektrum utvecklas i en lagom tillvänjande takt för hemma marknaden.

Dock tror jag inte att Horizon kommer att satsa så mycket på JR framöver. Ex finns varken nygamla JR XG7 eller nya JR XG8 i sortimentet. Nu finns endast 12X, 11X och 9503 kvar. Skall vi gissa att 11X blev den sista JR radio som \"amerkaniserades\" och med DSM.
Och att Horizon framöver kommer att ersätta 12X med en ny vassare Spektrum.

JR är ju som bekant Japanskt och lever vidare sitt eget liv. Numera med egen 2,4 modulation, en variant på det gamla hoppandet kallad DMSS.

Tror jag blir med \"korvalådda\" snart![:D] (I väntan på DX10-12-14-16?)

JR kör vidare och försöker nischa sig med \"Transformers looken\" även på XG8. (Deras uppföljare till 12X blir nog också en Autobot!)
Skall bli kul att se om Uffe vill leka Transformers eller om det blir en fede Spektrum längre fram...[;)]
Image Insert:

57.16 KB

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

Just det korvalåddan...![:p][:D]
http://www.horizonhobby.co.uk/aeroonline/e6spektrum/e6_ten_t/e6_ten_t.html
Image Insert:

58.07 KB

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Spitfiremagnus83

Det där såg ut att vara najsiga spakar. Hade varit kul att testa!