Metanolkonvertera EF Extra 58\"

Started by G-son, 2011-05-27, 12:54:00

Previous topic - Next topic

G-son

Hej på er! Att komma dragandes med frågor om småkärror kan kanske verka lite off topic i detta forumet men jag känner att ni som skriver här vet mer om dessa saker än andra.

Har funderingar på att köpa en EF extra 58\". Jag har en Saito 72 som jag skulle vilja testa i den. Har sett att det finns konverteringskit att köpa till. Det som skulle vara roligt att få veta hur mycket i prestanda jag tappar genom att välja glöd motor istället för el. Givetvis ligger det lite ekonomi i tanken. Varför köpa nytt när man har lite liggande!

Alla tips och erfareheter är välkomna!
 

Clarence

Hej,

Jag har en EF Extra 58\" som jag har metanol konverterat. Jag har en YS-63S i den. Har inte flugit den med el så jag kan inte jämföra. Prestandan är helt OK för IMAC flygning (flyger fint tycker jag), och jag hade den som reservmaskin. Det går precis att hovra med den, men det är inte att rekommendera, då skulle man behöva en större spis.

Jag köpte inte glöd-kittet utan gjorde konverteringen själv. Kortfattat så täppte jag till alla hål i motorfästet med tunn plywood och bränsleförseglade allt trä.

Hör av dig om du undrar något mer.

/Clarence
 

G-son

Ok!  Tack för tipset! En YS leverar ganska mycket pulver jämfört med Saito. Men prova måste man.  Ska se när AP får in den i lager igen.
 

Lonsan


.....................
........................................
.........................................................

/
Max 300 tecken, 272 återstår

Spitfiremagnus83

Lonsan, jag är med dig!

Nu är jag motorfantast men här måste jag nog lägga in en brasklapp- Köpte 48 tummaren och efter att ha startat min första riktiga elkärra hemma i lägenheten så är jag enig. Det flög papper och annat bös. Jag blev uppriktigt rädd. Trodde aldrig en sådan liten motor kunde generera sådant drag.

Jag kommer med största sannolikhet aldrig mer hålla på med metanol.

Nu har jag inte sett hur 58 tummaren ser ut, men jag vidhåller att mindre kärror ska vara eldrivna och sedan blir det ett steg upp till bensin. Jag antar att din framtida kärra är uppbyggd som min 48\", ett riktigt lättviktsbygge. Synd att tynga ett sådant fint bygge med en metanolare.

Hade det inte varit så förhålladevis dyrt med ackar hade jag gärna haft en 88 tummare med el setup. Nu har jag en nyinskaffad DLE55 som ersätter min DL50 i min GP YAK, och den kommer säkert få fortsätta i en annan tvåmeterskärra.
 

Spitfiremagnus83

Måste bara tillägga. En elsetup behöver inte bli så dyr när det rör sig om en mindre kärra. Visst, ska du köra Plettenberg/Hacker/Scorpion osv så springer det iväg.

Jag beställde prylar från England (Pundet är ju rätt fördelaktigt just nu) och jag landade på 750 för komplett drivlina inklusive två 3s 2300 mah lipoaccar.

Jag förstår så klart att du är sugen när du har grejerne hemma...
 

G-son

Ni har nog rätt med att el är bäst för denna kärran. Givetvis så är det low budget även vid valet av motor och reglage som gäller. Magnus, din motor till din 48\" har den kräm över till 58\"? eller vad för motorstorlek måste jag kliva upp till?
Saiton får nog sitta kvar i At-6:an ett tag till!
 

Spitfiremagnus83

Jag är inte så haj på motorstorlekar, men kraften i min räcker och blir över. Nu är jag inte någon hovrings-fantom, men nr jag lyckas hålla kärran räcker halvgas utan tvekan.

Min setup finns att beskåda i min byggtråd här på forumet.

När jag skulle köpa motor så tog jag infot som autopartner angav som rekommendation, vikt, KV, dimensioner osv, och letade rundor tills jag hittade som hade liknande spec.

Hade jag köpt samma setup i dag, hade jag skaffat ett lite större fartreglage, mitt är lite i underkant.
 

Aeroparts

Hej Jag förstår om ni vill spara pengar på setupen.
Men välj i alla fall likvärdiga märkvärden på setupen som Chris Hinson (Extremeflight RC)rekommenderar då kommer ni att ha prestanda så det räcker (för de flesta). Krångla inte till det.
Samma med servo setupen.

/Lennart

EF 45\" Extra
EF 47\" Yak54
EF 48\" Extra Exp
EF 48\" MXS
EF 74\" Yak54
EF 110\" Yak54
EF 125\" Extra

Spitfiremagnus83

Lennart! Det var precis så jag gjorde och det har fungerat felfritt! Fick reda på att bakom signaturen G-son döljer sig min gamla klubbkompis, så det här kommer nog gå vägen!

 

Spitfiremagnus83

(Fast jag gick på Autopartners rekomendation i stället för den som Chris angav.)

Nu är jag lite sugen att köpa ett 4s acke för lite extra drag.

Lennart, kör ni med 3 eller 4s?
 

G-son

Nu är man avslöjad :)
Jag kommer nog att gå på budget serv. Hitec, men analoga. Dessa är ändå med på rekommendation från EF. Sen tror jag att jag håller mig till 4-celler. Beror nog lite på vart ifrån jag köper. Hellre ett bra 4-cells acc än ett dåligt 5-cell. Några tips på fabrikat förutom Desire?