S-bach i Kalmar

Started by Par A, 2011-06-06, 16:44:14

Previous topic - Next topic

Par A

Hej
Idag på nationaldagen blev det äntligen premiär av min S-bach 100 cc.
Var lite orolig innan men det kan jag säga var i onödan.

Vilken stabil maskin, 2 klick höger på skeven, samt ett klick höjd.
DA 100 gick mjukt och fint men jag tror jag ska ha en annan propeller än den 28 * 10, något förslag?
Väsnades onödigt mycket med lite drag i vertikalerna.

Jocke och Paul kom lite senare och vi hade en underbar dag på fältet men... oj vad viktigt det är att dricka mycket när värmen ligger på som den gjorde idag.

Kan säga att jag är helnöjd över modellvalet, bara att träna på och bränna bränsle[;)]

Tack för allt stöd från Jocke och även Paul. Behövde inte åka till Arlanda och prova den. Vårt fält räcker till....!!!

Mvh
Pär Axelsson
Kalmar

En liten bild innan andra start, varmt idag, puh!


Image Insert:

39.75 KB
Pär Axelsson
Futaba 18MZ

paroos

Härligt, kom o tävla så har vi snart 4st 100cc och 2st 50cc Sbachar i cirkusen!

Vad är det för propeller?

Jag vet att DA100L rippar JXF/Xoar 27-10. (Det har Uffe S bevisat[;)])
Trodde inte den klarade att rippa en 28-10? Kan iofs tänka mig att den rippar lite på nervägen pga diametern.
Jag skall prova Peters Biela 27-10, har själv köpt en Biela 26-12.
(Gillar lite fart i flygningen) Dessutom en mycket bra kompromiss mellan diameter och last för bra drag men utan ripp.
Biela propparna har grymt drag, är tysta och lastar mer än de flesta andra i motsvarande storlek (de har rejäla blad). Man kan typ utgå ifrån att lasten från en Biela motsvarar en storlek upp i propp jämförm med ex. en JXF trä snurra. DA100an är också starkare än man tror och lätt jämnstark med ex. en DLE111 enligt alla mätningar jag läst och man måste proppa därefter...[}:)]

Om du orkar vänta nån vecka så vet jag hur Biela 27-10, 26-12 och 27-12 funkar på en väl inkörd DA100L med MTW TD75or.



//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Kalle_Flygare

Grattis till premiären!

Och du! Snygg kärra! :)

/Kalle

Multiplex Royal Evo 9
HACKER
HITEC
 

Skymic

Kul! Grattis![:)]

Detta är en kanonmaskin, flög ju Peters i Påldalen och den var fantastisk att tävla med.
Peter har ju 27x10 Biela och den gick väldigt fint med den, men den rippar ju strax över halvgas i planflygt, positivt är att den bromsar bra utför och ger ett bra klipp i vertikaler.Trottle management ät ett måste med denna propp som jag upplevde det.

//Micke

AUTOPARTNER RC
Futaba
3W Power



//Micke


Par A

Hej
Det är en JXF 28 * 10 som jag lånade av Jocke med orden..
\" Det är ju synd om du tar sönder en ny och fin propeller i premiären\" = schysst[;)]

Rippar gör den väl inte men känns som den låter mycket. Det var Jocke som tyckte att det var fel prop till motorn.

Har funderat på en 27 * 12 som det optimala. Får ringa Pelle på Autop. i mon så får han rekomendera en bra kolfiberprop.
Throttlemanagement är viktigt för helhetsintrycket så jag får använda vänsterspaken mer, något jag är van från hkp.[:D]

Paroos, fick faktiskt plats med MTW 75:or de långa i canistertunneln.
Men det var på håret!

Har som mål att komma igång med tävlandet så det är väl bara att ta tjuren vid hornen. Ha bra stöd och bollplank i Jocke från Torsås som svarar på alla frågor man har. Kan tyvärr inte matcha Palles flygning i antal flighter. Hörde att han även var ute ikväll efter en hel dag på fältet. Man har ju barnens aktiviteter att följa och de är mycket i en idrottande familj...

Ha det bra.
Mvh
Pär
Pär Axelsson
Futaba 18MZ

paroos

Hmm tänkte väl att den inte skulle kunna rippa den så lätt.

Pelle har Biela, dock är jag tveksam till 27-12, kanske om motorn är väl inkörd och bra tunad. Tror lite mer på 26-12, jag gillar när de svarar och varvar upp snabbt också.
Nu pratar jag Biela, 27-12 JXF funkar nog också kanon.
Han har numera även Xoar (JXF) kolfiber proppar. Nya och oprövade, såg att 26-12 finns i lager. Har ingen aning om prestandan, skall bli spännande att höra om nån provar.
Dock inga Biela i de storlekar vi diskuterat i lager ser det ut som.

Som sagt, vill du avvakta lite kan du snart få rapport på de storlekar jag nämnde...dessutom på rätt maskin!!![8D]




//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

imacse_peter

quote:
Originally posted by Skymic

Kul! Grattis![:)]

Detta är en kanonmaskin, flög ju Peters i Påldalen och den var fantastisk att tävla med.
Peter har ju 27x10 Biela och den gick väldigt fint med den, men den rippar ju strax över halvgas i planflygt, positivt är att den bromsar bra utför och ger ett bra klipp i vertikaler.Trottle management ät ett måste med denna propp som jag upplevde det.

//Micke

AUTOPARTNER RC
Futaba
3W Power




Sitter på en Biela 27x12 numera Micke[:)] Full gas hela vägen utan ripp [8D][8D]


// Peter Schmidt

AutoPartner RC
// Peter Schmidt

Jocke

Hej!
Grattis till premiären.
Nej pär,det känns inte som att det låter mycket,det låter[xx(]
Jag köpte ju själv en ny propp tack vare det,kanske är jag Extra känslig.[B)]
Tycker bara att det är synd att \"slösa\" bort fina MTV-dämpare med en dålig propp och reta grannar mm pga högt ljud.[V]
Men härligt att du är på gång nu.. Gutt[8D]
 

Paul

\"Kan tyvärr inte matcha Palles flygning i antal flighter. Hörde att han även var ute ikväll efter en hel dag på fältet\"
Eftersom du är en naturbegåvning, så behöver du ej lika mycket träning som mig.....men det var en fin kväll.
Trevligt att du är nöjd, den var fin i luften....grattis Pär, nu hårdtränar vi.
-Ska vi flyga imorgon?????
//Paul M
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Clarence

Grattis till premiären!

Ang propeller: Jag använder en Mejslik 26x12 på min gamla DA100 och tycker den är en bra all-round propp för min flygstil. Den rippar liite om man provocerar. Har en 28x10 träpropp som låter för j****t i luften. Men den är kul att \"bröta\" runt med en gång om året ;-)  Har även provat 27x10 kolfiber (minns ej märke) men den passade inte mig och min maskin.
 

Par A

Hej
Jag avvaktar tills en utförlig prop rapport kommer från dig Paroos[:)]
Mvh
Pär
Pär Axelsson
Futaba 18MZ

paroos

Pär, är din motor ny eller inkörd?

Förresten, hade varit kul med lite bilder på bygget!!


//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Par A

Hej
Tyckte det fanns en så utförlig byggdagbok gjord av Peter S. Har tagit del av den vid mitt bygge. Framförallt placeringen av Powerbox, ackar för att få tp rätt utan att blya.Så såg ingen anledning att överösa er med fler S-bach byggen[:)]

Motorn är köpt av Rhodin( vet ej stavning!) här på forumet och är i mina ögon \"spling ny\". Får väl ge den lite mer tid.

//Pär
Pär Axelsson
Futaba 18MZ

Aerobat

Hej,

Först vill jag bara säga att det finns inget \"rätt\" när dt gäller propval. Enligt min uppfattning styr propellern i första följande:

- Flygegenskaper. Mycket grovt ger en högre stigning högre fart, men främst ger en lägre stigning mer broms nerför vilket kan vara en fördel vid programflygning. 3-bladiga proppar ger ännu mer broms enligt min erfarenhet
- Prestande. Jag har bara erfarenhet av DA. Vill du ha dem att gå bäst, välj att inte överproppa. DA är designade för att arbeta på relativt höga varv.
- Ljudbild. Tyvärr går det ju ofta stick i stäv med ovanstående. XOAR går bra, men låter tyvärr mycket. 3 bladigt går ofta tyst. De erfarengheter jag har hittils är att Mejzlik är ganska tysta, speciellt EVO. Biela har jag tyvärr ingen erfarenhet av.

Jag har kört en del DA-100l(+KS kannor). De proppar jag kört (OBS flygit en hel del med inte bara testat) är:
XOAR 27x10 (VÄLDIGT bra prestanda och respons, men högljudd)
XOAR 28x10 (Inte lika bra som 27x10 men låter nästa lika mycket)
Engel 28x12 (Funkar, men rätt seg, tyst)
Engel 25x12 3B, (väldigt tyst, bra broms, men rätt seg)

Har även testat
Menz 28x10 (kass)
Mejzlik 28x10 (seg)

Flygplan Krill SU29 33%. Möjligen kan din SBach vilja ha en lite större stigning för att få upp farten lite, den är något större och har större luftmotstånd (tjockare profil mm).

Vill du ha prestanda kör 27x10 och lär dig använda trotteln väl så att du inte väsnas för mycket.
Peter har ju hittat en prop som funkar bra, den är nog intressant att testa med en DA100.

//Ulf
quote:
Originally posted by Par A

Hej
Det är en JXF 28 * 10 som jag lånade av Jocke med orden..
\" Det är ju synd om du tar sönder en ny och fin propeller i premiären\" = schysst[;)]

Rippar gör den väl inte men känns som den låter mycket. Det var Jocke som tyckte att det var fel prop till motorn.

Har funderat på en 27 * 12 som det optimala. Får ringa Pelle på Autop. i mon så får han rekomendera en bra kolfiberprop.
Throttlemanagement är viktigt för helhetsintrycket så jag får använda vänsterspaken mer, något jag är van från hkp.[:D]

Paroos, fick faktiskt plats med MTW 75:or de långa i canistertunneln.
Men det var på håret!

Har som mål att komma igång med tävlandet så det är väl bara att ta tjuren vid hornen. Ha bra stöd och bollplank i Jocke från Torsås som svarar på alla frågor man har. Kan tyvärr inte matcha Palles flygning i antal flighter. Hörde att han även var ute ikväll efter en hel dag på fältet. Man har ju barnens aktiviteter att följa och de är mycket i en idrottande familj...

Ha det bra.
Mvh
Pär

Mvh Ulf

paroos

quote:
Originally posted by Aerobat

Hej,

Först vill jag bara säga att det finns inget \"rätt\" när dt gäller propval. Enligt min uppfattning styr propellern i första följande:

- Flygegenskaper. Mycket grovt ger en högre stigning högre fart, men främst ger en lägre stigning mer broms nerför vilket kan vara en fördel vid programflygning. 3-bladiga proppar ger ännu mer broms enligt min erfarenhet
- Prestande. Jag har bara erfarenhet av DA. Vill du ha dem att gå bäst, välj att inte överproppa. DA är designade för att arbeta på relativt höga varv.
- Ljudbild. Tyvärr går det ju ofta stick i stäv med ovanstående. XOAR går bra, men låter tyvärr mycket. 3 bladigt går ofta tyst. De erfarengheter jag har hittils är att Mejzlik är ganska tysta, speciellt EVO. Biela har jag tyvärr ingen erfarenhet av.

Jag har kört en del DA-100l(+KS kannor). De proppar jag kört (OBS flygit en hel del med inte bara testat) är:
XOAR 27x10 (VÄLDIGT bra prestanda och respons, men högljudd)
XOAR 28x10 (Inte lika bra som 27x10 men låter nästa lika mycket)
Engel 28x12 (Funkar, men rätt seg, tyst)
Engel 25x12 3B, (väldigt tyst, bra broms, men rätt seg)

Har även testat
Menz 28x10 (kass)
Mejzlik 28x10 (seg)

Flygplan Krill SU29 33%. Möjligen kan din SBach vilja ha en lite större stigning för att få upp farten lite, den är något större och har större luftmotstånd (tjockare profil mm).

Vill du ha prestanda kör 27x10 och lär dig använda trotteln väl så att du inte väsnas för mycket.
Peter har ju hittat en prop som funkar bra, den är nog intressant att testa med en DA100.

//Ulf



Hmmm summerar dina erfarenheter, du hade alltså aldrig nån bra propp då??[:D][:D] (högljudd, seg, kass på alla...[;)])
Nåågon måste väl varit bra?![B)]

Vi skall testa Biela 26-12, 27-10 och 27-12 på DAn och min Sbach...resp. DLE11an och Peters Sbach, vad vet vi sedan, jo, vilken Biela 2 bladig som jag resp. Peter tycker funkar bäst på våra Sbachar av de tre vi testar...varken mer eller mindre.[:D]

Viktigt att tänka på är att alla prop märken har sina unika egenskaper, ex. en 27-10 Xoar är nåt helt annan än en 27-10 Biela som är nåt helt annat än en 27-10 Mejzlik etc etc. Tyvärr försvårar det ekvationen när man skall välja. Blandar man sedan in 3 bladiga blir det än värre.[xx(] ÄNNU värre blir det då olika proppar funkar olika bra beroende på motorkaraktär OCH flygplanstyp.
Finns ingen enkel väg tyvärr, man får testa en massa olika helt enkelt, tills man hittar rätt, dvs vad passar min kärra, motor och flygstil. Att ex. gå från en 2 bladig av ett märke till en 3 bladig av ett annat kan vara som natt och dag![|)]

Som med alla andra val är det högst personligt och det viktigaste är att man själv känner sig nöjd och trivs.
Mitt tips: passa på att låna och prova andras! Det är ganska dyrt att chansa i 26-27 tums storlek, speciellt kolfiber.
(Skillnaden på kolfiber och träproppar kan vi förresten addera till ekvationen ovan![B)])

Min personliga favvo och det enda jag (och Peter vet jag) kommer att köra hädanefter är Biela 2 bladigt. Jag var ganska skeptisk till Biela innan, tills jag köpte en 22-10 till min DA50 lite på chans, (tänke köra Mejzlik) och på Peters och RPMs inrådan. Dock har jag även en 22-10 Xoar och den funkar också fint, dock inte lika tyst eller lika mycket dragkraft som Bielan.
(I övrigt anser jag att JXF/Xoar är kingen bland trä proppar!)
Med Bielan upptäckte jag grym kvalité, grym dragkraft, tyst och bromsar fint med sina feta blad. OCH! inte minst mycket bra pris!
Engel och Mejzlik är också bra med hög kvalite och finish, men för dyra tycker jag, speciellt när Biela finns att jämföra med.
Ex.
Mejzlik 27-10, 75,50€
Biela   27-10, 52€
Skiljer alltså 23,50€ på motsvarande propp. Blir snabbt mycket pengar om man köper ett antal.
(Då får du även Bielan i custom paint utan extra kostnad![^])

Välkommen till propp [}:)]-vetet!
[:D]



//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se