Varför elektroniska brytare!

Started by G-son, 2011-06-13, 13:15:44

Previous topic - Next topic

G-son

Hej!

Jag är snart ägare till en Pilot RC Extra 260 73\" (26%) [:)]
Så här i väntans tider sitter jag och går igenom resten av min setup och blir lite tveksam till allt detta med Emcotech brytare och dyl. Är det nödvändigt att ha en sån brytare till både mottagare och tändning? Jag har hört lite argument om att mekaniskabrytare kan gå sönder av vribrationer, men är det något som är skänsligt mot vibrationer så är det väl elektronik. Tipsa mig gärna om hur jag kan och bör göra. Kan redan nu säga att lägga flera laxar på fina brytare blir det inte tal om. Jag har sett att hos en handlare i södra Skåne kan man köpa en i mitt tycke kraftig brytare med inbyggd accvarnare som jag skulle kunna tänka mig att ha en av varje till både mottagare och tändning. Och mata dessa med vanliga Nimh accar.
/M
 

Lonsan

Välgjord elektronik är okänslig för både vibrationer, smuts och fukt och tål ett stort temperaturområde. Dessutom så slits inte
en elektronisk switch mätbart.
En mekanisk brytare med motsvarande kvaliteter blir både större, dyrare och tyngre.
Ett billigt och bra alternativ till mekaniska \"mottagar switchar\"
är i stället ett bra kontaktdon som kopplas i och ur.
OBS! Vanlig servokontakt är INTE ett bra kontaktdon för det ändamålet.
(det är egentligen inte bra till nånting på större kärror)

\"25 Nm club\"
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG
Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

G-son

Ok! det kan jag förstå. Har sett att Emcotech har en brytare som påverkas mekaniskt med en liten pinne. Denna ska ändå vara elektronisk. Kan den vara ett alternativ till både mottagare och tändning?
 

Lonsan

Ett utmärkt alternativ för en rimlig peng!
Överväg att välja typen med de gröna MPX kontakterna i båda ändar.
Sätt gröna MPX på dina ackar och på matningen till tändsystem.
Till mottagaren, gör antingen en adapter MPX till 2xUNI (dvs servokontakter) eller grena upp kabeln
direkt till 2 st UNI.
Jo, jag vet, det kräver lite lödjobb, men att försörja en hel radioanläggning via bara en servokontakt
är definitvt gränsfall för en 73\" aerobatic kärra!


\"25 Nm club\"
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG
Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

G-son

Hej Vill bara kolla så jag förstår dig rätt Lonsan? Jag har en 8-kanalsmottagare och behöver bara 5. Ska jag mata mottagaren med dubbla kablar. Nu är jag lite av outsider och kör med Frsky (Som fungerat kanon) och den mottagaren som jag tänker att använda kan ta strömmatning på alla kanaler. Om jag fattar dig rätt så kan jag ha två brytare. En brytare till tänding med eget acc, MPX kontakter på detta. Sen har jag en brytare till mottagare där jag splittar upp från brytarens MPX till två stycken servokontakter och matar in 2st i mottagaren?
 

paroos

#5
Skall du inte köra nån funktions \"box\", utan bara vill ha lite extra säkerhet (vilket vi alltid rek.!) så funkar det utmärkt med två mekaniska brytare av hög kvalité (Hitecs HeavyDuty ex.). Sedan matar du mottagaren via dessa med två batteri paket på lediga ingångar. Vi är många som kört så och det funkar fint. Sannolikheten att båda brytarna pajar samtidigt är väldigt liten. Jag satte en standard ackvarnare på varje strömförsörjnings halva. Sedan startar man en kollar att det funkar, stänger, startar den andra o kollar, sedan båda på. Vevar man lite i spakarna på varje har man bra koll på varje pakets tillstånd. När hela klabbet är igång får man en krets som oftast håller sig själv i balans. Kör du NiMh paket dessutom så är det än säkrare. Jag har aldrig haft nåt och minns inte att nån annan heller haft ett NiMh paket som havererat! Se till att vibrationsdämpa dem bara.

Köp en killswitch-brytare till tändningen. Vi har provat allt och de billigare funkar lika bra som de dyrare...Jag har provat, billig och dyra från Emcotec och Powerbox. Resultat: Den billiga (Sündschalter 3) tjänstgör nu för tredje året i tredje kärran, alltid funkat klockrent. Emcotec, självdog!, Powerbox, första var felaktig från fabrik, fick en ny som funkar. Dra dina egna slutsatser...[;)]

Det behöver INTE vara så avancerat och dyrt för att funka bra!
Lägg pengarna på bensin istället, flyg och ha kul!![8D]




//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Lonsan

Point :-)

\"25 Nm club\"
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG
Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Kalle_Flygare

Jag körde 2st nimh ackar samt 2st vanliga strömbrytare till mottagaren i min första lite större modell som hade en spänvidd på 188cm. Det funkade fint. Har för mig de låg på 1600 eller 2200mAh st.

Lycka till!


/Kalle

Multiplex Royal Evo 9
HACKER
HITEC
 

Lonsan

Häpp!

Kom på en liten risk med att ha 2 mottagarbatterier, vars en brytare och gå in via 2 st
ingångar på en vanlig mottagare.

Om en av ackarna är betydligt mer laddad än den andra så kommer den mer laddade
att ladda den andra, via mottagarens kretskort! Kan bli stora strömmar
som bränner sönder mottagaren!

Så, var väldigt noga med att ladda båda ackarna smäckfulla inför varje flygdag, i alla
fall om det är NiMh, då de självurladdar ganska mycket och olika mellan
olika paket.

\"25 Nm club\"
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG
Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

paroos

#9
Om farligheten och risken att det skall inträffa säger jag:
-Se även upp för slemmiga aliens som vill förinta din kärra med en dödsstråle!
(Ligger i samma härad...KAN inträffa, men är ohyggligt galet osannolikt...)
[:D][:D]

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Lonsan

Ojdå! Tänk om canopy bildar en lins så att kablarna smälter...bäst att gömma dom långt nere i botten av kroppen ;-)

\"25 Nm club\"
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG
Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

paroos

quote:
Originally posted by Lonsan

Ojdå! Tänk om canopy bildar en lins så att kablarna smälter...bäst att gömma dom långt nere i botten av kroppen ;-)

\"25 Nm club\"
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG
Hitec
Autopartner.se



Hey!!!...beskyll inte de stackars kablarna för husses dumheter![B)][|)]

SÅ! Nu är vi seriösa igen.[^]

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Lonsan

Och det kom från...[:o)]

Har tänkt vidare och kommit fram till att risken med
bränd mottagare (eller kablage för den delen) om man snurrar till det med laddstatus
är ganska liten för NiMh då de har ganska högt motstånd mot laddning,
dvs de ökar sin polspänning väldigt fort när man försöker
trycka in ström i dem.
Däremot skulle jag vara väldigt försiktig med att köra LiPo
med denna princip!!

Om man nu vill köra med 2 st Rx ackar och vill ha alla fördelar av det, varför inte ta och köpa en DPSI Micro DualBat i stället och slippa alla problem??
2 st \"högkvalitetsbrytare\" kostar ju också en slant.
Dessutom får man göra fula hål i kroppen eller hålla på att
mecka med ståltrådar om de sitter inner i kärran (vilket jag
nog skulle rekommendera generellt, för eller senare kommer det att regna på
kärran, eller så kommer det bensin och olja på grejorna, tror inte de är så väl
lämpade att hantera sådant)

\"25 Nm club\"
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG
Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Aeroparts

#13
http://www.powerbox-systems.com/e/powerbox_systeme/powerbox_sensor/start.php
Vi har en sådan här switch i vår EF74\" YAK har fungerat kanon i många år,
det finns liknande billigare om man tycker att det är för dyrt.
Vi tyckte att det var det säkraste alternativet.
Idag hade vi nog valt MPX twinbatt switch
http://www.autopartner.se/safetyswitch-12hv-twinbatt-mpx-p-13048-c-370.aspx
/Lennart

Clarence

#14
Hej,

Jag har en \"MPX twinbatt switch\" men är lite konfunderad: Den har en vanlig mekanisk brytare! Inte någon elektronisk historia. Känns tyvärr inte 100. Dock går det 3 kablar till brytaren, så den är säkert bättre än en vanlig on/off brytare. Funderar på att dissekera den och simulera funktionen innan jag använder den. Någon som vet mer om hur just denna fungerar i kombination med en vibrerande bensinmotor?

Se bild:


/Clarence