Varför elektroniska brytare!

Started by G-son, 2011-06-13, 13:15:44

Previous topic - Next topic

paroos

Hihihi...den ser hyggligt \"hemmagjord\" ut!
Sorry men man tänker inte direkt \"safety\" när man ser den där Butterix brytaren.
[;)]

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

G-son

Tjo. Tipsen är alla välkomna! Jag har nog bestämt mig för att köra på denna.  http://airmedia.se/index.php?_a=viewProd&productId=789 En till tändning och en till mottagare. Och mata dessa med NiMh 2500 accar.
 

Aeroparts

#17
Öhhh... det som länken går till är bara en extern styrning av DPSI:n

Jag känner mig mer SAFETY med MPX än någon cheapy Kina variant.
Dessutom så har den anslutningarna till sensorerna om man kör MPX.
Varför släpa på massa extra vikt.
Vågar Martin Muller köra sin 125\" Extra med den så vågar jag.
Den mekaniska svitchens funktion kan man läsa om här.
http://www.multiplex-rc.de/cms/vorschau/upload/d_anleitungen/zr_safetyswitch_hv_5sp.pdf
/Lennart

G-son

Oops! Blev viss fel länk, denna menade jag http://airmedia.se/index.php?_a=viewProd&productId=913
Men som du skrev Lennart så kan jag ta en titt på MPX:en och kanske ha dessa brytare till http://airmedia.se/index.php?_a=viewProd&productId=293
 

Lonsan

He he, på tal om hemmabyggd, har för säkerhets skull byggt mina dual power och safety switchar själva. Då vet jag båda HUR de funkar och ATT de funkar. Jag använder faktiskt en mekanisk switch för att manövrera halvledareswitchen (en MOSFET god för 50 A). Men, min switch är en UNI-kontakt med en bygel, typ Spektrum bind-plug och när den sätts på plats stängs switchen AV. Dvs det värst som kan hända är att det inte går att stänga av om nu bind-pluggen skulle vara trasig. Det motsatta, att en plug skulle hoppa in i kontakten av sig själv under en flygning är nog 4 fantasiljoner gånger mer osannolikt än att slemmiga aliens skulle skjuta ner planet. :-o


\"25 Nm club\"
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG
Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

paroos

quote:
Originally posted by Lonsan

He he, på tal om hemmabyggd, har för säkerhets skull byggt mina dual power och safety switchar själva. Då vet jag båda HUR de funkar och ATT de funkar. Jag använder faktiskt en mekanisk switch för att manövrera halvledareswitchen (en MOSFET god för 50 A). Men, min switch är en UNI-kontakt med en bygel, typ Spektrum bind-plug och när den sätts på plats stängs switchen AV. Dvs det värst som kan hända är att det inte går att stänga av om nu bind-pluggen skulle vara trasig. Det motsatta, att en plug skulle hoppa in i kontakten av sig själv under en flygning är nog 4 fantasiljoner gånger mer osannolikt än att slemmiga aliens skulle skjuta ner planet. :-o


\"25 Nm club\"
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG
Hitec
Autopartner.se



Jag skulle inte tveka att använda en Lonsan byggd switch...

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Clarence

Nu har jag tagit bort strömbrytaren på Multiplex Safety-Switch och kollat funktionen. Den fungerar så här:
Med strömbrytaren i ON läget kopplas röd+svart ihop -> switchen slår till.
I OFF läget är svart och gul anslutna -> switchen stängs av.
Om inga kablar är hopkopplade behåller switchen det senaste läget.
Om alla kablar kopplas ihop -> stängs switchen av.

Detta är bättre än en 2-trådars strömbrytare, men jag tycker inte om att den stängs av om alla kablarna kopplas ihop. Kommer nog att göra en egen fix för att eliminera detta \"problem\".

/Clarence
 

Lonsan

quote:
Originally posted by Clarence

Nu har jag tagit bort strömbrytaren på Multiplex Safety-Switch och kollat funktionen. Den fungerar så här:
Med strömbrytaren i ON läget kopplas röd+svart ihop -> switchen slår till.
I OFF läget är svart och gul anslutna -> switchen stängs av.
Om inga kablar är hopkopplade behåller switchen det senaste läget.
Om alla kablar kopplas ihop -> stängs switchen av.

Detta är bättre än en 2-trådars strömbrytare, men jag tycker inte om att den stängs av om alla kablarna kopplas ihop. Kommer nog att göra en egen fix för att eliminera detta \"problem\".

/Clarence




Det var ju inte så bra. De har då verkligen haft otur när de tänkte!
Vibrations risken något reducerad, dvs om den glappar i ON-läge
så stängs det inte av, men, om det skulle bli riktigt tokigt så
att den byte läge så är det ju kört.
Hur tänker du modda?

Mitt förslag:

En \"bind-plug\" sluter röd-svart för (ON) och sedan ev plockas bort.
Samma \"bind-plugg\" som sedan sluter gul-svart (OFF) och då får sitta kvar.

Det gäller dock att självhållningen är garanterad hela tiden i läge ON.
Man kan iofs låta pluggen sitta kvar men OM den skulle skaka loss
så får det ju inte spela någon roll!
Jag skulle nog också ta och kolla vad som händer om man i läge ON (utan kvarvarande
slutning mellan röd-svart) kan plocka bort båda ackarna och sedan sätta
dit den igen och fortfarande vara ON.
Mitt hemmabygge klarar detta i alla fall[^]

\"25 Nm club\"
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG
Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Clarence

Jag tänkte också på en \"bind-plug\" först, men min nuvarande tanke är att sätta en MPX hon-kontakt på modellen. Sedan ansluter jag strömbrytaren med en MPX han kontakt och kan då med brytaren välja läge. När jag skall flyga slår jag till brytaren, och tar sedan bort den. Helt enkelt en skarvkontakt mellan switchen och strömbrytaren. Då finns det ingen chans att switchen skall kunna slås av i luften/start/landning etc. Men, jag måste kolla vad som händer när jag tar bort accarna... tack för tipset.
 

Clarence

Om accarna tas bort och kopplas in igen startar inte switchen om kablarna är lösa. Om röd+svart däremot är hopkopplade startar switchen. => då lutar det åt att jag måste ha en koppling under flygning - dvs bind plug.

Hoppas jag inte saboterat tråden...

 

Lonsan

Tycker vi utvecklat tråden bra!
Skulle vara intressant att få veta hur andra märke och modeller av safetyswitchar hanterar glappande batteri(er).

\"25 Nm club\"
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG
Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

G-son

Nu har jag fått hem min Extra 260 :)  Ser riktigt fin ut i alla delar. Inte mycket installationsjobb där inte. Tror nu att det blir två heavy duty brytare kopplade till till vars ett 6v NiMh acc. Med andra ord dubbla matning till mottagare. Kommer även ha 1 accvarnare per acc för att hålla koll på dem. Sen kollade jag på en switch till tändning som jag kan styra från radion med killswitch funktion.
Kan tändboxen på en DLE 30 ha inbyggd brytare som om signalen till boxen försvinner så bryts tändningen? Då har man en bra säkring om mottagaren flippar ur! Har jag fel?
 

Lonsan

Jag blir bara lite upprörd över b-s uttrycket Heavy Duty.

\"25 Nm club\"
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG
Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Spitfiremagnus83

Som lite hobby-lingvist blir jag intresserad (med tvÃ¥ kalla Mariestad i kroppen) av varför du inte gillar uttrycket Lonsan. Ã,,r det för att de inte är speciellt Heavy Duty? Känns om om det egentligen bara är uppförstorade mindre brytare som borde vara av exakt samma konstruktion. Har jag rätt? Kör bara med \"Heavy Duty\" pÃ¥ min tändning, kör Emcotec DPSI pÃ¥ mottagaren.