Baffling af 100 cc i Sbach

Started by Boie, 2011-06-20, 17:27:51

Previous topic - Next topic

Boie

Hej venner



Jeg var så uheldig at køre min 3W 106i varm til IMAC nordic i Grenå. Motoren satte sig og venstre cylinder og stempel var ødelagte.



Jeg tror det skyldes en kombination af flere ting. Motoren kørte muligvis lidt til den magre side, og bafflingen indeni cowlingen var formentlig ikke god nok. Jeg har kørt ca 30 liter igennem motoren og det er først nu der sker noget. Jeg synes eller at jeg har været god til at holde øje med temperaturen med en \"temp gun\". Men det hjælper ikke meget nu.



Ny cylinder og stempel er bestillt. Så nu vil jeg forbedre bafflingen omkring motoren. Jeg har vedhæftet et par billeder af hvordan jeg har lavet en \"duct\" over og bagved motoren. Den kunne jeg godt tænke mig et par kommentarer til. Er det helt ude i skoven eller hvad?



Det I ikke kan se på billederne, er at fra cowlingens luftindtag føres luften op så den rammer på midten af cylinderne.





Image Insert:

32.3 KB

Image Insert:

32.33 KB

Member of the secret Knife Edge Brothers Society
Member of the secret Knife Edge Brothers Society

Aeroparts

Hej Boie. Tråkigt med motorn men det ser ut som om du tänkt till om bafflingen, tänk bara på att det viktigaste är att få ut den uppvärmda luften.
Läsvärda sidor i ämnet.

http://prme.nl/forum/viewforum.php?f=18&sid=f535a34f05ad077ceb837a4e420375eb

På vår YAK 54 blir aldrig den varmaste cylindern varmare än ca 100 grader under flygning, vi har möjligheten att se det med telemetrin och kan ställa en varning så att vi inte kör motorn varm.
/Lennart

paroos

Trist med motorn![V]

Dock hörde jag att den la av i ett gynnsamt läge och att din deadstick landning gick bra, skönt!

Jag undrar om det verkligen är säkerställt att det var värme som är orsaken till haveriet?

Vidare skulle det vara mycket intressant att se hur den baffling du hade fram till haveriet ser/såg ut??
Vi är ju några stycken nu som har denna Sbach och som kanske kan lära oss något av det inträffade.

Nya bafflingen ser ut att vara \"by the book\", hade själv planer på att bygga en liknande avancerad men kopierade Peters som funkat i 200 flygningar.
Du är iofs den förste jag vet som kör 3W i Sbachen. Alla här hemma kör DLE111 eller DA100. 3W är ju kända för att gå lite varmare än de flesta andra. Men att den skillnaden skulle vara det som avgör känns långsökt.

Posta gärna bilder på den gamla bafflingen samt fler på den nya efterhand som du bygger...ser bra ut!!




//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Boie

Tackar mycket for svarene.

Jåg har tyvärr skårit bort dem gåmla \"bafflen\". Men den var omtrennt likadan den som Peter har lågit. Dock blev luften ledat til undansidan av cylindrene. Och inta tills mittan som 3W foreskriver.

Nu diregeras luften tills mittan. Jåg har lavet \"ducts\" bakom cylindrene (som ses på bildarna), utgångs hålet i cowlen har jåg gjort større. Och endelig overvejer jåg om jåg ska stoppa till intaket under spinneren.

Så om den kjør varm nu, då blir det el for mig. JUST KIDDIN!!!! That will never happen.



Member of the secret Knife Edge Brothers Society
Member of the secret Knife Edge Brothers Society

Aerobat

Hej Boie,

Tråkigt med din motor.
En högst amatörmässig betraktelse från mig är att just den SBachen har förhållandevis små luftintag. Antagligen väldigt skalaenliga. Bland de minsta jag har sett. Det kan inte vara så att det kommer in lite lite luft?

PS. Lennart. 100grader? Var mäter du då? Det är väl kallt på gränsen till vad som är bra för motorn? Om jag inte har fel för mig ska en sån här motor tåla 250grader mätt vid stiften.
DS.
Mvh Ulf