Giant Electric technical Guide lines (GEG)

Started by Lonsan, 2011-06-21, 11:36:14

Previous topic - Next topic

Lonsan

Starter denna tråd för att försöka samla tips och erfarenheter om stora
el setuper i IMAC plan på ett ställe.

\"25 Nm club\"
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG
Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

#1
Energi matchning

Allmän regel/erfarenhe för hur mycket batterier som behövs i ett IMAC plan
för att köra 2 sekvenser tävling med god marginal.

* 20-25% av planets totalvikt ska vara LiPo batterier (Lonsan\'s tumregel)
* (Antal LiPo i serie x kapacitet i Ah)/10 = kärrans vikt i kg (Tips från Norges IMAC-piloter)

Tipset från Norge ger ca 25% viktandel (± några % beroende på typ av LiPo)
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

#2
Power matching

Har som första urval att motorn ska ha en vikt på 10-15% av planets totalvikt.

Sen ska det väljas en prop och lämpligt antal celler för att ge
både dragkraft och fart framåt. Motorns kv är en guide men
praktiska mätningar är bättre att leta upp eller göra.

När kombination av motor, prop och batteri är valt så
kan man göra en effektmätning eller beräkning. (P=UxI)

Från 350 W/kg funkar bra, (flög jag med 1:a året i Basic)
I Sportsman flög jag första året med strax under 500 W/kg och det var helt OK.
I CARF EXTRA\'n har jag 700 W/kg men det är overkill[:D][}:)], i alla fall för Sportsman[;)]

Jag börjar en lista med riktvärden:

BASIC: 350 W/kg
SPORTSMAN: 500 W/kg
INTERMEDIATE: 600 W/kg
ADVANCED: 600 W/kg
UNLIMITED: ?

Kommer att editera efterhand som andra erfarenheter dropar in.


\"25 Nm club\"
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG
Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

#3
Speed matching

Detta handlar om 4 saker (minst...)

A: Hur fort behöver planet kunna flyga?
B: Vilket varvtal får jag ut ur motorn?
C: Vilken stigning behöver då propen ha?
D: Vilken diameter ska propen ha?

Har kommit fram till att en \"pitch-speed\" på mellan 90-120 km/h
verkar innefatta de flesta IMAC kärrors behov.
Om man mäter upp statiskt varvtal och tar det x stigningen så får man
en \"statisk pitch speed\". Flyghastighet i planflykt är typiskt 10-15% lägre
än pitch speed men vartalet ökar också i luften jämfört med på marken så
man får i princip samma flyghastighet i luften som en \"statisk pitch speed\" mätning
ger, ibland ännu mer pga att proppen faktiskt har dels en \"bärande\" profil, dels en anfallsvinkel utöver själva stigningsvinkeln (som är ett beräknat värde för propens tänkta arbetspunkt).

Generellt gäller att en stor prop med relativt stor stigning har bättre verkningsgrad
än det motsatta. Därför är mitt förslag att alltid börja med propens diameter
när det gäller el setup. Lämpligt är att satsa på en diameter som är minst den samma som
för bensin setup och att sedan gå upp något i stigning, men helst både och.
Ett riktvärde för Aerobatic/IMAC skulle jag vilja sätta till:

Spännvidd (i meter) x 1,1 = antal tum i diameter.
Detta ger då 24\" för en typisk 50/55cc i stället för den typiska 22\"-aren.

När en mål-diameter för proppen är uträknad kan man börja leta motor som
klarar av den diametern vid lämpligt varvtal.

Vad är då lämpligt varvtal?
Jag skulle vilja säga att så länge varvtalskonstanten (rpm x diameter[i tum]) är
mindre än 170 000 så är det OK. Men ett målvärde bör ligga på 140 000 till 150 000.
Detta kommer att ge utrymme för mer stigning och därmed bättre verkningsgrad i proppen.

Om vi kör vidare mer 50/55 cc exemplet så får vi: 145 000/24 = 6042 rpm. (statiskt)
Dax att välja pitch-speed. Föreslår 108 km/h (30 m/s).
Detta ger att stigningen bör vara 30/6042*60/0,0254 = 11,73... säg 12 tum.

to be continued....



Max 300 tecken, 272 återstår

Ketil

quote:
Originally posted by Lonsan

Power matching

Har som första urval att motorn ska ha en vikt på 10-15% av planets totalvikt.

Sen ska det väljas en prop och lämpligt antal celler för att ge
både dragkraft och fart framåt. Motorns kv är en guide men
praktiska mätningar är bättre att leta upp eller göra.

När kombination av motor, prop och batteri är valt så
kan man göra en effektmätning eller beräkning. (P=UxI)

Från 350 W/kg funkar bra, (flög jag med 1:a året i Basic)
I Sportsman flög jag första året med strax under 500 W/kg och det var helt OK.
I CARF EXTRA\'n har jag 700 W/kg men det är overkill[:D][}:)], i alla fall för Sportsman[;)]

Jag börjar en lista med riktvärden:

BASIC: 350 W/kg
SPORTSMAN: 500 W/kg
INTERMEDIATE: ??? W/kg (Ketil, Magne?)
ADVANCED: ?
UNLIITED: ?

Kommer att editera efterhand som andra erfarenheter dropar in.


\"25 Nm club\"
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG
Hitec
Autopartner.se



Hello,

Min erfaring er at med 600W/kg er man godt dimmensjonert for intermediate. Normalt bruker man langt mindre men det er godt å ha peak effekten for å kunne dra seg ut av snap\'s i 45 linjer.

Har også trent endel Advanced og 600W/kg holder også der, selv om snap\'ene kommer vertikalt.

mvh
Ketil
 

Ketil

#5
Hei,

For de som vurderer convertering fra bensin til elektro for sin acromodell har jeg laget en enkel guide / beregning for dimmensjonering av batteripakke. Dette basert på pilotens egne erfaringer med bensinforbruk, ønsket flytid, flyvekt, ønsket antall celler og antatt flymønster.

Har testet ut dette på min Votec og finner at guiden gir en \"god nok\" anbefaling og finner godt samsvar mellom dimmensjonering og flytid.

Man finner også her god samsvar mot tommel finger regelen om \"Tank enheter\". \"Tank enheter\" er Magnes begrep og sier at man må ha ca samme antall tankenheter som antall kg fly. En tankenhet er da som nevnt over antall (mAh * antall celler * antall paralell)/10. 10 kg fly bør dermed ha ca 10 tankenheter batteri eller 10 Ah ved 10 celler.....

Kan lastes ned på http://www.acrofil.net/Images/DIMBATT_V1.2.xls

 

Lonsan

Intressant!

Jag testade lite men eftersom jag inte har någon \"present Gas engine setup\"
så blev det lite svårt[:D]

Dock så reagarade jag på att kalkylen utgår från aktuell bensinförbrukning (till en del),
det känns som en ganska stor felkälla då olika bensinmotorer skiljer rejält
mycket i förbrukning vad jag förstått (förållande 1 till 3 vad jag noterat).
Dvs verkningsgraden varierer enormt! Märkligt också att en större fullgasförbrukning ger resultat att en mindre batteri kapacitet verkar behövas(?).

Skulle var kul om någon som har data för sin bensinkärra skulle kunna mata in lite värden.
För att få fram \"kW existing gas engine\" behövs det dock ett bra program för att
omsätta vartal och propellertyp till äkta kW. MVVS har ett sådan\'t program.

Hur gör du Ketil för att få fram \"kW existing gas engine\" ?

\"25 Nm club\"
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG
Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Ketil

#7
[:D][:D][:D]

Her var temaet å få til noe som er \"godt nok\" for indikasjon. 100% eksakt blir det aldri. Feiljusterte bensinmotorer med høyt bensinforbruk er ikke kalkulert men har kalkulert utifra gjennomsnittlig virkningsgrad og eget målt bensinforbruk. Men for min del stemmer det veldig bra. Fila for min setup med Votec vedlagt;

http://www.acrofil.net/Images/DIMBATT_V1.2_Votec322.xls

Jeg bruker ca 8 Ah på 8.5 min. Kalkulasjonen viste 8.3 Ah på 9 min. Bruker MVVS programmet for actual max kW. Som sagt er alt dette kun for indikasjon. Helt klart mange feilkilder avhengig av hvilke tall man legger inn...[8D]

Ketil
 

Ketil

#8
Utover dette tror jeg det man kunne hjelpe mange ved å gi en guide for hvor stor og hvilken motor man har behov for.

Det finnes endel erfaringer med fex Plettenberg, men vedrørende Hacker ser jeg at motorene er veldig de-rated i datablad i forhold til vekt og den ytelse flere sier Hacker motorene egentlig har....

Likeså er jungelen komplett når man skal velge propell sett i forhold til kV, antall celler og oppgitt effekt.
 

Lonsan

Jag jobbar på det ;-)
Håller med om att Hacker är mycket de-rated i datablad.
Första guide-line är redan given, motorvikt 10-15% av totalvikt.
Kan konstatera att du ligger på knappt 10% med din Predator 30, men det är helt OK
för Pletti\'s motorer är ju bland det bästa när det kommer till kW/kg ;-D

\"25 Nm club\"
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG
Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår