Servon till 88\" extra-Ris eller ros?

Started by Spitfiremagnus83, 2011-08-13, 00:10:31

Previous topic - Next topic

Spitfiremagnus83

Hej alla! Sitter och kollar efter servon till en extra 300 88\".

Jsg var först inne på att köpa ett fyrpack powerhd 9150 från autopartner för 1395 kr.
Har läst rätt mycket på FG om powerhd, och i det stora hela verkar folk positiva. Der jsg är rädd för är att det blir på för klent på skeven.

Efter lite efterforskande hittade jag alshobbies som verkar ligga bra i pris när det gäller servon. Efter lite sökande och läsande hittade jag följande förslag som jag tyckte verkade bra, både prismässigt och prestandamässigt.

Tänkte använda följande setup

Sida: har ett hitec 5996TG som har fungerat klanderfritt
Höjd: HS 5645 MG, 12kg@6volt
Vardera skev: HS 5755 MG, 24kg @6volt

Priset för höjd och skevservon blir utan frakt 1600kr. Skillnade från powerhd dealen blir alltså ganska marginell. Inget illa om powerhd, men i min värld smällernhitec lite högre.


Vad tror ni? Är detta en servopark värdig en 88\"? Blir det för klent med 12kg på vardera höjdhalva?

Bör nämnas; jag är ingen 3d fantom, lugna utslag och vanlig aerobatic är det som gäller för mig!

Tacksam för svar!

Magnus
 

Spitfiremagnus83

Ingen som har någon input? Snart 100 läsningar.....
 

Lonsan

Hej, skulle nog vilja påstå att din servopark
är tillräcklig även för en 3D-riggning, möjligen med undtantag
för sidan. Bra att det funkar med 5996TG, det är ku ett bilservo
och de kan ibland (generellt, inte specifikt för denna modellen)
bli oroliga om de kopplas till stora roder. Samma gäller
för servo tänkta till helikopter.

\"25 Nm club\"
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG
Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

paho

Patrik Roos har en byggtråd här på forumet (http://www.mini-iac.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1213), det kanske kan ge lite tips?

Jag tror dock att dessa servon kommer att klara belastningen. Min 50cc har liknande servon, tror de är lite svagare t.o.m. och de fungerar perfekt.

Ska du köpa Hitech föreslår jag att du tittar på engelska butiker då de har de bästa priserna.

/Patric
/Patric

Spitfiremagnus83

Tack för er hjälp! Jag snackade idag med autopartner om lite hjälp, nu ska det läsas på lite mer!

Lonsan, såg att skrev fel, det är ett 5995tg på sidan!
 

paroos

#5
Hej,

Tror vi utrett detta redan i annan tråd...[:D]
Jag kör 7955TG överallt, det räcker![;)]

Ett 8kg servo på sidrodret är klent...det är STORA roder, skiljer inte mycket på denna 88\" Extrans sidroder och en 100cc kärra i yta.
Tror inte detta servo kommer orka riktigt.
5755MG är ju inte direkt nån flygservo. Väger som 3st normala och är väldans stort. Du kommer få fräsa ur och ev bygga om servo fästena...inte ens säker att det går i vingarna.
5645MG funkar på höjden på alla vis...

Om du vill komma billigt undan, köp 2st HD9150 till skevarna.
Sätt 1st 5755 på sidan och höjdarna som tänkt.

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

brauer

Jag kör Futaba BLS451 på höjd/skev (10,6kg / roder) och S9156 (24kg) på sidan. Funkar bra både för den 3D jag flugit samt imac. [:)]
 

Spitfiremagnus83

Jo 7955:or runtom hade varit smarrigt, men dyrt...

Sidan blir ett 5995 tg, 25 kg som jag har sedan innan. Blev lite fel där i första inlägget!

Efter dagens samtal med Per på AP så kom det fram att 5755 är ett föråldrat servo. Absolut inte dåligt, men stort och inget flygservo.

Blev duktigt snurrig när jag ringde från extraknäcket idag... Jag jobbar på charklager för att dryga ut lärarstudentbidraget. Alla våra produkter har fyrsiffriga art.nr precis som servon. Helt plötsligt skulle jag plasta en pall medwurst art.nr 7706, tillsammans med några tunna rökta skivor art.nr 8879. En pall pepparsalami stod på tur, art.nr 7719.

Mitt i alltihopa hade jag bara 7955, 5755, 9150 i huvudet. Det kan vara därför att det blivit lite fel i tråden!

För att förtydliga:

sida:hs 5995tg
Skev:?
höjd:?

Jag fick några tips av AP, ska revidera och efterforska. Summan är att dessa kärror kräver mycket servokraft, inte minst på skev.

Och paroos, jag hade inte bangat 7955 runt om, men det finns icke kapital för det!
 

Spitfiremagnus83

Hoppsan, hittade de här i UK

http://www.servoshop.co.uk/index.php?pid=HITH7954SH&area=Servo

Det kanske kan vara något? Fyra servon för runt 2400 pix!

Dock kör jag inte 7,4 v, utan kör det som min dpsi micro kan, 5,9 v. Servona blir väl lite slöare och inte riktigt riktigt lika starka, men det känns som om det räcker till ändå. Eller?
 

Lonsan

Det räcker men får du inte 7955TG för i princip samma peng?

\"25 Nm club\"
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG
Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

paroos

quote:
Originally posted by Spitfiremagnus83

Jo 7955:or runtom hade varit smarrigt, men dyrt...

Sidan blir ett 5995 tg, 25 kg som jag har sedan innan. Blev lite fel där i första inlägget!

Efter dagens samtal med Per på AP så kom det fram att 5755 är ett föråldrat servo. Absolut inte dåligt, men stort och inget flygservo.

Blev duktigt snurrig när jag ringde från extraknäcket idag... Jag jobbar på charklager för att dryga ut lärarstudentbidraget. Alla våra produkter har fyrsiffriga art.nr precis som servon. Helt plötsligt skulle jag plasta en pall medwurst art.nr 7706, tillsammans med några tunna rökta skivor art.nr 8879. En pall pepparsalami stod på tur, art.nr 7719.

Mitt i alltihopa hade jag bara 7955, 5755, 9150 i huvudet. Det kan vara därför att det blivit lite fel i tråden!

För att förtydliga:

sida:hs 5995tg
Skev:?
höjd:?

Jag fick några tips av AP, ska revidera och efterforska. Summan är att dessa kärror kräver mycket servokraft, inte minst på skev.

Och paroos, jag hade inte bangat 7955 runt om, men det finns icke kapital för det!



1. Jag har aldrig sagt att du skall köpa 7955TG....
2. Läs min förra post igen...
3. Ja snurrig....[:D]

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Spitfiremagnus83

Jo, 7955 är inte jättemycket dyrare.. Får revidera budgeten och läsa på ytterligare.

Det jag har hört/läst är att 7955 är ganska törstiga på ström. Helt plötsligt känns mina ny inköpta lipoackar på 2200 vardera till mottagare små....
 

Spitfiremagnus83

Paroos- lugn och fina! Alla dessa nummer och kilon och volt ställer till det för min hjärna...

 

Spitfiremagnus83

Efter lite funderande så står det mellan...... Trumvirvel.....

Följande två;

Hitec HS-7954 SH

Eller

Hitec HS-7955TG

Vilka det blir, det får vi se när sista feriejobbslönen från Pärsons tunna skivor AB betalas ut.

Rent spontant känner jag att jag inte är beredd att betala mellanskillnaden mellan titandrev eller ståldrev utan lägger hellre de pengarna i en pott till lite schyssta servorarmar och canister. Sedan vet jag av erfarenhet att de där småbeställningarna på lite småplock som skruv och epoxi lätt blir rätt dyra. Undrar varför[:D]

Känns också som om båda servona 7955 och 7954 är bra och stora nog för att kunna flytta med till nästa kärra och nästa kärra och nästa... Ni fattar vinken va?


Kan ju lika gärna lägga hela setupen här, proffsen kan väl hojta till om något verkar konstigt!

Modell: Pilot rc Extra 300 88\"
Motor: DLE 55
servon: sida, hs 5995TG, höjd samt skev- se ovanstående resonemang
Mottagare: futaba fasst tm-7
Ackar, mottagare: 2x2200 mah 2s desire power
Ack, tändning, 4cells nihm 2200 mah
Brytare: emcotec dpsi micro
Canister: lutar åt mtw tdk 75. Får undersöka mera i det ärendet!

Så ja, nu har jag tjatat klart, tror paroos är trött på mina servofunderingar nu[:p][:D][8D]
 

paroos

#14
Nejdå...[V]
[:D]

HS7954SH är ett utmärkt servo och det mest prisvärda av alla \"högprestanda\" servo.
Egentligen ett 7955TG med små förändringar.
Lite annan motor (anpassad för 7,4) och programmering, vilket man ser om man kopplar dem sida vid sida på samma signal. De rör sig helt identiskt, men 7954SH är lite mera smooth i stoppen, medans 7955TG är lite mera \"hårt\" och distinkt.
Har exakt samma prestanda. Men olika drev, \"Titan\" vs Stål.
I min 88\" Extra har jag bara 7955TG, i 107\" Sbachen är det blandat. 4x7954SH på skevarna + 1st på sidrodret och 7955TG på vardera höjd.
Extran kör på 5,9V och Sbachen på 7,4V.
Båda servo typerna fungerar mycket fint och som alla numera vet funkar även 7955TG perfekt på 7,4V. Även om det inte är rated som ett HV servo.
Om jag behåller ett servo (29kg) på sidan byter jag nog till ett 7955TG med mer tåligt drev. ( i teorin)
Alt sätter jag i ett 7980TH, Monster servo! Coreless motor, G2,5 kretsen med 12 bitar, titandrev och 44kg dragkraft.[}:)]
Får se, har båda liggande.

Du tänker helt rätt och själv ser jag också dessa servon som en \"investering\" som kan hänga med från kärra till kärra.
Skulle de bli glappiga i dreven med tiden är det bara att köpa renoveringssatser och byta.
Därav är inköpskostnaden inte så hög som man kan tro om man räknar på användning i 3-4-5 säsonger i olika modeller.
Slå ut kostnaden på några hundra flygningar så blir det inte många kronor...

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se