88\" GP Yak 55-M med Terminator 30-10

Started by Lonsan, 2012-12-16, 19:37:06

Previous topic - Next topic

Lonsan

#30
Också var det ju lättare (och aningen högre) landställ.
Halva vikten mot original, dvs en besparing motsvarande 3 servo





Image Insert:

80.02 KB

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 25/8-EVO
PLETTENBERG
Terminator 30/10

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Rikard Levenstam

Bra val att spara på stället då ;-)  [:D]



Lonsan

Maiden idag, svinkallt om fingrarna men hade nog klarat en flygning till om det inte vore för att sporrstället inte var kvar efter landningen. Såg inte det falla av i luften och sökte länge och väl längs med utrullningen och tillbakataxningsvägen men...borta![:(!]

Beställt ett nytt av märke Graupner, en typ jag använt förr (på 2,3 m Extran). Såg till min förvåning att Graupner håller på att gå i putten och verkar genomgå rekonstruktion...[:0]

Nåja, lite bilder från idag:



Image Insert:

86.64 KB


Image Insert:

86.2 KB


Image Insert:

71.68 KB

Ja just det, den flög väldigt bra och krutet räckte till, lagom vertikalgas för var ca 50%...
Den kändes lika pigg och lätt som min GB YAK 1,8m.
Men 5 min flygning säger ju långt från allt.

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 25/8-EVO
PLETTENBERG
Terminator 30/10

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Verkar som det ordnar sig för Graupner, med en Technical Manager vid namn Hannes Runknagel kan det inte gå fel...
Max 300 tecken, 272 återstår

Henrik

Hur flög den?Har läst att den ska vara väldigt neutral(ingen pitch i knivägg)

/Henrik Karlsson
 

Lonsan

Provade inte nån längre knivegg, får återkomma, behöver få ny sporre på plats...
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Ny sporre på plats!

Nu förankrad medelst slasklimmad (mycket lim) plywoodplatta med inslagmuttrar.
En timmes jobb som tog 3.
Metallhylsan som funkar som lager för styrningen var av mässing, Ø3 invändigt/Ø5+M5 utvändigt. Vid åtdragning så drog jag sönder mässingen[:(!]
Så det fick vacker bli att tillverka en motsvarande del själv, utgick så klart
från en M5 aluminuim skruv. 1 gr viktbesparing[:o)]...
Image Insert:

87.04 KB

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 25/8-EVO
PLETTENBERG
Terminator 30/10

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

3 flygningar idag. Fick inte till allt fintrim pga att det var DK som gällde idag.
Dragning i knivegg har jag inte märkt av, har ingen mixer inlagd.
Kärran är hyfsat framtung, behöver tydlig stöttning i ryggläge.
Drivlinan har lite bensinmotorkaraktär, fick nämligen motorstopp 2 ggr idag med påföljande nödlandning.
Så det blir att skruva lite på nålarna ;-), kan bero lite av varje. Fixar sig säkert.
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Skruvat på nålarna, fast tändpunkt 24 grader BOD och 2 sekunder pådragsdämpning
gjorde att fullgas på marken funkar igen.
Loggarna visade ganska hög temp på reglaget under längre flygning, drygt 70C
Lite dålig marginal om det blir 25 grader varmare ute.
Därför blev det till en baffling med hål som ska rikta luft mot just reglaget.



Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 25/8-EVO
PLETTENBERG
Terminator 30/10

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår