Författare Ämne: El-påk 2012  (läst 30327 gånger)

Utloggad Aerobat

  • Unlimited
  • *****
  • Antal inlägg: 815
    • Visa profil
El-påk 2012
« Svar #45 skrivet: 2011-12-14, 20:09:43 »
Hur gör du när du mäter Lennart?
Har du mätt med 30x13 EVO?
/Ulf
quote:
Originally posted by Aeroparts

MVVS 116 RE2 pipor
Engel 30x14
6200Rpm static = 33,67 kg/ 68,13 lbs thrust[;)]
Fast igentligen så har vi nog mätt uppemot 6350 static men det räcker till ändå.
/Lennart



Mvh Ulf

http://www.krill-model.com/eu/en/
http://www.autopartner.se/
http://www.procar.se
Mvh Ulf

Utloggad Aeroparts

  • Unlimited
  • *****
  • Antal inlägg: 1 031
    • Visa profil
El-påk 2012
« Svar #46 skrivet: 2011-12-14, 21:57:22 »
Ett sätt är ju en bagage våg för 100 spänn som går till 50kg.
Annars stämmer detta utomordentliga kalkylblad från PE ganska bra.

http://mvvs.nl/prop-power-calculator.xls

Nä jag har inte mätt min 30x13 EvoL än, men jag pratade med en kille på FG forumet som hade 116 MVVS med de nya mvvs piporna och han hade 6200 rpm static vilket i detta kalkylblad blir ca 40 kg eller 88 lbs static thrust

/Lennart

Ursäkta intrånget Lonsan,och grattis till mycket fin maskin du fått av tomten.

Utloggad Lonsan

  • Unlimited
  • *****
  • Antal inlägg: 3 242
    • Visa profil
El-påk 2012
« Svar #47 skrivet: 2011-12-14, 22:16:30 »
Jaja, varken DA120 eller den där övertrimmade 116-kubikaren är väl särskiljt typiska 100 cc motor. Men DA\'n väger väl iofs som en vanlig 100 cc medan MVVS:en med pipor väl både väger och presterar mer likt en 150cc?
Plettenbergs alternativ (Predator 37) för 150 cc klassen ger 44 kg dragkraft.

MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
4-takt :-)
2-takt :-(

Utloggad Lonsan

  • Unlimited
  • *****
  • Antal inlägg: 3 242
    • Visa profil
El-påk 2012
« Svar #48 skrivet: 2011-12-14, 22:30:56 »
quote:
Originally posted by Aeroparts

Ett sätt är ju en bagage våg för 100 spänn som går till 50kg.
Annars stämmer detta utomordentliga kalkylblad från PE ganska bra.

http://mvvs.nl/prop-power-calculator.xls

Nä jag har inte mätt min 30x13 EvoL än, men jag pratade med en kille på FG forumet som hade 116 MVVS med de nya mvvs piporna och han hade 6200 rpm static vilket i detta kalkylblad blir ca 40 kg eller 88 lbs static thrust

/Lennart

Ursäkta intrånget Lonsan,och grattis till mycket fin maskin du fått av tomten.



Det är lugnt, jag drog själv igång det, har inte tid att bygga men kul med lite aktivitet på tråden.
Någon som vet någon som använder Volz servo? Används tydligen till såväl UAV och UUV.

MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
4-takt :-)
2-takt :-(

Utloggad Spitfiremagnus83

  • Unlimited
  • *****
  • Antal inlägg: 802
    • Visa profil
El-påk 2012
« Svar #49 skrivet: 2011-12-14, 23:45:10 »
Efter att ha läst på deras hemsida verkar de vara ganska \"Bad-ass\"!

Vissa går att köra på 24-30 volt. Tjena!

 

Utloggad Lonsan

  • Unlimited
  • *****
  • Antal inlägg: 3 242
    • Visa profil
El-påk 2012
« Svar #50 skrivet: 2011-12-17, 21:31:35 »
50:e reply och först nu börjar aktiviteterna[:I].

Har limmat och skruvat ihop motorfästet till nya tvättmaskinen.[:D]



That\'s all for now.

MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
4-takt :-)
2-takt :-(

Utloggad Lonsan

  • Unlimited
  • *****
  • Antal inlägg: 3 242
    • Visa profil
El-påk 2012
« Svar #51 skrivet: 2011-12-18, 18:38:38 »
Nu har jag vägt alla delar och gjort tyngdpunktsberäkning.
Jag placerade drivackar och radiogrunkor preliminärt
först och fick, HÖR OCH HÄPNA, ett utfall som var 7 cm FRAMTUNGT!
Har nog aldrig hänt mig att något blir SÅ mycket framtungt.
Men, ingen fara, bara att placera diverse grejor mycket längre
bak än brukligt:



Som ni ser så har jag typ 20 cm tomrum mellan ackar och firewall!
Ackarna på bild är inte de som ska användas, bara för att illustrera.



Rx, dual-batt switch och Rx-acckar hamnar alltså 300 mm bakom röret.
Klart otypiskt.
Totalvikt på kärran strax under 13 kg. Vad väger andra
33% SU-29:or med/utan soppa?
Batteriandel (vikt) 27%, något över vad jag brukar ligga på (20-25%).
Borde alltså bli riktigt bra flygtid.

MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
4-takt :-)
2-takt :-(

Utloggad Aeroparts

  • Unlimited
  • *****
  • Antal inlägg: 1 031
    • Visa profil
El-påk 2012
« Svar #52 skrivet: 2011-12-18, 18:57:15 »
Hej Lonsan, har du platta motorspantet eller har de fixat till en dom till slut?
Här är en elekrisk.
http://www.rc-network.de/forum/showthread.php/291767-Krill-Sukhoi-29-33-elektrisch


Tycker dock att han har mycket litet avstånd mellan propeller och motorkåpa så han tappar säkert effekt där.

Skall bli mycket intressant att följa detta bygge, för efter att ha sett Ketil Aagesens setup på NM så verkar 2.5-2.7m maskinerna ha en praktisk möjlighet för seriöst tävlande utan konkurs etc.
/Lennart
« Senast ändrad: 2106-02-07, 07:28:15 av Aeroparts »

Utloggad Lonsan

  • Unlimited
  • *****
  • Antal inlägg: 3 242
    • Visa profil
El-påk 2012
« Svar #53 skrivet: 2011-12-18, 20:19:53 »
Platta spantet kvar men en liten glasfiberdome medföljde löst. Den ger rätt motorvinkel och bygger ca 7 cm framåt. Första länken är den kärra som var med och avgjorde mitt val. Funderade på att köpa den komplett men det var för högt pris, knappt lönt jmf köpa nytt.
Ketils grejor gick fint, jag har i princip samma setup men jag blir 3 kg lättare så det bådar gott. Kanske skulle kolla men vad jag minns sa han att Votecen vägde 16 kg.

MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
4-takt :-)
2-takt :-(

Utloggad Lonsan

  • Unlimited
  • *****
  • Antal inlägg: 3 242
    • Visa profil
El-påk 2012
« Svar #54 skrivet: 2011-12-23, 19:05:17 »
Nu [}:)]-ar är det Jul igen och nu ska det byyyyyyggggaass!!!!%&/#&%

Känns alltid lite skumt att börja skära sönder en maskin för 16 lök med hyperfinnish, men sen tänker man tanken, \"jag har ju köpt den, den ÄR ju min, så jag gör va jag vill med den\"

Första snitten:



MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
4-takt :-)
2-takt :-(

Utloggad paroos

  • Unlimited
  • *****
  • Antal inlägg: 2 922
    • Visa profil
    • http://www.mini-iac.se
El-påk 2012
« Svar #55 skrivet: 2011-12-23, 20:05:37 »
Gött, pipor??

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
http://www.autopartner.se

Utloggad Lonsan

  • Unlimited
  • *****
  • Antal inlägg: 3 242
    • Visa profil
El-påk 2012
« Svar #56 skrivet: 2011-12-23, 20:14:35 »
Har du rökt på nu igen?

MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
4-takt :-)
2-takt :-(

Utloggad Skymic

  • Unlimited
  • *****
  • Antal inlägg: 1 501
    • Visa profil
El-påk 2012
« Svar #57 skrivet: 2011-12-23, 21:44:33 »
MYW RE 2 pipor blir fint[:D]

//Micke
www.Autopartner.se
Futaba
3W Power




//Micke


Utloggad Speedbird

  • Unlimited
  • *****
  • Antal inlägg: 934
    • Visa profil
El-påk 2012
« Svar #58 skrivet: 2011-12-23, 22:03:48 »
quote:
Originally posted by Lonsan

Nu [}:)]-ar är det Jul igen och nu ska det byyyyyyggggaass!!!!%&/#&%

Känns alltid lite skumt att börja skära sönder en maskin för 16 lök med hyperfinnish, men sen tänker man tanken, \"jag har ju köpt den, den ÄR ju min, så jag gör va jag vill med den\"

Första snitten:





feta kylluft hål för ackarna ? [8D]
eller lättar du bara upp kärran lite...
 
/Perra
 

Utloggad Lonsan

  • Unlimited
  • *****
  • Antal inlägg: 3 242
    • Visa profil
El-påk 2012
« Svar #59 skrivet: 2011-12-23, 22:37:02 »
Det är lättning som pågår [:D][:D]
Att det sen blir välventilerat är ju ingen nackdel.


Massa skrot bortkapat som inte behövs när man har en motor som bara
ger vrid och varvtal och en gnutta värme.



MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
4-takt :-)
2-takt :-(