Nytt till 2012

Started by Blomman, 2011-10-07, 14:23:52

Previous topic - Next topic

Aeroparts

#15
Om inte tillverkaren säger att det är en Sbach som klarar IMAC kraven på skalariktighet, så får man väl säga att man tävlar med en Sbach och ta med treplan skiss och kunna visa att den uppfyller kravet, för någon måste ju säga vad det skall vara för typ och enligt rulebook så är det.6.2: Proof of scale is the responsibility of the contestant. Men det är ju enklare om tillverkaren har sett till att den uppfyller kraven som är mycket snälla. Extreme flight ändrade sin Extra 300 från 123\" till 125\" för att kroppen blev för lång med spinner, så då förlängde de vingen, för de sa att det skulle vara en Extra 300 och inte en \"no name\" maskin lik någon möjlig förebild. Alla andra tillverkare verkar inte bry sig om rättigheterna till namnet. Någon bör ju säga att det är en Sbach för Snygg är den och mycket lik en Sbachoch klarar säkert IMAC kraven för att vara en sådan.
Själv var jag osäker på vår \"Lilla EF YAK-54\" då Calle använde den till Freestyle och klasserna över Basic så jag mätte den och det är en YAK-54 enligt IMAC definition så jag är trygg. Själv är jag tveksam till t.ex AA yak-54 och QQ Yak-54 samt Krills 3m SU-29 som knappt liknar en riktig SU-29 (OK snygg ändå men..) de bör ju i alla fall uppfylla 6.3: The general outlines of the model shall approximate the full size outlines of the subject aircraft. Exact scale is not required. The model shall be judged for likeness at a distance of approximately 10 feet. det räcker ju inte bara med att namnet är rätt, men det är ju en bra början.
Men Blomman, snygg är din \"Sbach\" i alla fall. Grattis!!
/Lennart
Ps Ha,Ha fick se att Lonsan hann före och kom plötslig på att det har varit många som trott till och med på NM,att Lonsans \"fake\" Sbach faktiskt var en Sbach och inte en maskerad Extra.[;)]

Spitfiremagnus83

Då är det ju safe!

I vilket fall som helst är det en brutalt snygg kärra! Sebart släpper verkligen i från sig snygga kärror! Det enda som jag inte riktigt gillade var den blåa canopyn, men å andra sidan sticker kärran ut lite med en sådan detalj!
 

Aerobat

Grattis till ny kärra Stefan! Om den är IMAC legal eller inte tänker jag inte lägga mig i. Men med tanke på hur vissa andra kärror ser ut borde det inte vara något problem.

Och tack för att du bidrar till SBach (eller Sebach, whatever) inflationen. Nu kan väl snart ingen hävda att Yak 55 är vanligast längre[8D]
Mvh Ulf

Lonsan

quote:
Originally posted by Aeroparts

Om inte tillverkaren säger att det är en Sbach som klarar IMAC kraven på skalariktighet, så får man väl säga att man tävlar med en Sbach och ta med treplan skiss och kunna visa att den uppfyller kravet, för någon måste ju säga vad det skall vara för typ och enligt rulebook så är det.6.2: Proof of scale is the responsibility of the contestant. Men det är ju enklare om tillverkaren har sett till att den uppfyller kraven som är mycket snälla. Extreme flight ändrade sin Extra 300 från 123\" till 125\" för att kroppen blev för lång med spinner, så då förlängde de vingen, för de sa att det skulle vara en Extra 300 och inte en \"no name\" maskin lik någon möjlig förebild. Alla andra tillverkare verkar inte bry sig om rättigheterna till namnet. Någon bör ju säga att det är en Sbach för Snygg är den och mycket lik en Sbachoch klarar säkert IMAC kraven för att vara en sådan.
Själv var jag osäker på vår \"Lilla EF YAK-54\" då Calle använde den till Freestyle och klasserna över Basic så jag mätte den och det är en YAK-54 enligt IMAC definition så jag är trygg. Själv är jag tveksam till t.ex AA yak-54 och QQ Yak-54 samt Krills 3m SU-29 som knappt liknar en riktig SU-29 (OK snygg ändå men..) de bör ju i alla fall uppfylla 6.3: The general outlines of the model shall approximate the full size outlines of the subject aircraft. Exact scale is not required. The model shall be judged for likeness at a distance of approximately 10 feet. det räcker ju inte bara med att namnet är rätt, men det är ju en bra början.
Men Blomman, snygg är din \"Sbach\" i alla fall. Grattis!!
/Lennart
Ps Ha,Ha fick se att Lonsan hann före och kom plötslig på att det har varit många som trott till och med på NM,att Lonsans \"fake\" Sbach faktiskt var en Sbach och inte en maskerad Extra.[;)]



Ja just de, stämmer, så gott som alla som sett min Extra för första gången har trott att det är en Sbach, ganska lustigt.
Ang. såväl Krill\'s som SebArts SU-29:or, oavsett skala, tycker jag är riktigt snygga men hu, va ful den är på riktigt. Frågan är om regeln
för likeness kan anses vara uppfylld om man håller på att spy när man tittar på originalet medan det börjar rycka i baguetten när man kollar in modellen[:I][;)]



Kul med något att diskutera i alla fall. Vad är BYGGTRÅDAR annars tillför??[B)]

MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG Predator 50/6
Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Blomman

Skulle kanske starta en en egen tråd för mätare?

/Stefan

100% electric since 2005

MPX Royal Pro 9
autopartner.se
/Stefan

100% electric since 2005

Autopartner.se

MULTIPLEX Royal Pro 9
PLETTENBERG Terminator 30/8
Hitec
SebArt
DesirePower

Spitfiremagnus83

Det verkar som mätning drar i gång en debatt åtminstone!

Åter till din nya kärra nu!

Lite utrustning kanske?
 

Blomman

#21
Elektriskt naturligtvis!!

Om Hacker bara kan leverera sin nya Q80-8M som dom lovar så blir det nog en sådan och 12s LiPo.
Troligen blir det en XOAR E 24x10 till den och ett fett Castle-reglage.

Servon blir naturligtvis Hitec från 79-serien.
Det blir ingen power-box utan en Claesson-konstruktion med en Castle Bec Pro, 3s LiPo och en 2s LiFe som mottagarström.

Klockrent!

/Stefan

100% electric since 2005

MPX Royal Pro 9
autopartner.se
/Stefan

100% electric since 2005

Autopartner.se

MULTIPLEX Royal Pro 9
PLETTENBERG Terminator 30/8
Hitec
SebArt
DesirePower

Blomman

Jag började packa upp bitarna i går för bl.a. vägning. (Har väl umgåtts för mycket med Lonsan).
Allt verkar mycket genomtänkt. Det är ju helt fantastiskt hur man kan konstruera en sådan här maskin med alla dessa lätthålen.
Till min bestörtning upptäckte jag att det finns en piptunnel som går ända bak till vingbakkanten som är ca 10x10cm. Verkar lite önödigt men eftersom den är konstruerad av 2mm balsa så är det inte så svårt att lätta den.
Sedan konstaterade jag att den blå huven inte är av blå plast utan spraymålad från insidan. Till min glädje visade det sig att det blåa går att tvätta bort med en klotterborttagare som jag har.
Så nu blir huven klar Magnus.

Återkommer med bilder i helgen.




/Stefan

100% electric since 2005

MPX Royal Pro 9
autopartner.se
/Stefan

100% electric since 2005

Autopartner.se

MULTIPLEX Royal Pro 9
PLETTENBERG Terminator 30/8
Hitec
SebArt
DesirePower

Spitfiremagnus83

Där ser man!

Jag tyckte bara det såg lite konstigt ut med en blå huv, till ett annars snyggt färgschema. Mr Sebart är äl från italien och de brukar ju ha koll på design (tänk Ducati och MV Augusta...mmmmm....dreggel...mmm...)

Ser framemot bilder då jag bygger en lika stor kärra här i granntråden. Den kom i går, och jag är nog minst lika lyrisk som dig.

Lycka till!
 

Lonsan

Hur mycket lättare blev huven efter du tvättat bort den blå färgen?

MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG Predator 50/6
Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Skymic

Bilder vore kul[:)]

//Micke
www.Autopartner.se
Futaba
3W Power



//Micke


Blomman

Här kommer några bilder på skönheten:

Kropp med rejält motorfäste. (Kanske för en DA60)
Image Insert:

47.77 KB



Den låååånga piptunneln
Image Insert:

85.28 KB


Så här ser den ut inuti
Image Insert:

53.46 KB

Tror ni inte att huven gled ner från arbetsbänken och landade på bakkanten.[:(][:(]
Finns det någon som har en idé om hur man lagar detta????

Image Insert:

62.41 KB



/Stefan

100% electric since 2005

MPX Royal Pro 9
autopartner.se
SebArt
/Stefan

100% electric since 2005

Autopartner.se

MULTIPLEX Royal Pro 9
PLETTENBERG Terminator 30/8
Hitec
SebArt
DesirePower

Spitfiremagnus83

Usch, sådant är jävligt irriterande... Vet inte hur man kan laga det, men jag hade nog gjort kanten jämn, även om det gör canopyn mindre på baksidan.
 

paroos

Aj!![xx(]

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Blomman

quote:
Originally posted by Spitfiremagnus83

Usch, sådant är jävligt irriterande... Vet inte hur man kan laga det, men jag hade nog gjort kanten jämn, även om det gör canopyn mindre på baksidan.


Problemet är att det är avknäckt ända in till träet så att man får en glipa när man sätter på huven.[:(]
Har en idé om att kanske slipa bort kanten och skruva dit en tunn aluminiumplåt längs med hela bakkanten som naturligtvis målas svart.
Jag får fundera några dagar till innan jag börjar.


/Stefan

100% electric since 2005

MPX Royal Pro 9
autopartner.se
SebArt
/Stefan

100% electric since 2005

Autopartner.se

MULTIPLEX Royal Pro 9
PLETTENBERG Terminator 30/8
Hitec
SebArt
DesirePower