Motorbyte........

Started by Paul, 2011-11-01, 15:07:30

Previous topic - Next topic

Paul

In DLE 111, ut DA-85.
Var med Per på Autopartner igår när han skulle handla, Pelle och Per övertalade mig att köpa nytt, i och försig har jag fått 85:an att funka nu, men det känns roligare med boxer, jag får väll ha DA-85:an som minne i hobbyrummet.
Nu skall H9 Sukhoien bli bättre.

Mvh Paul
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Paul

Så mycket att göra......och så ont om tid. [:D]
Tyngdpunkten kräver annan placering av batterier, så det fick bli en hylla bak, gas servot har också fått ny bostad och nu är det bara det svåraste kvar, att fixa ett två till ett system för avgaserna.

Mvh Paul
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Aerobat

Tjena,

Jag vill inte vara negativ här, men denna uppgradering låter som en nedgradering tycker jag. Var inte DA-85 tillräcklig effektmässigt?
Med DLE-111:an kommer ekipaget att bli drygt ett kilo tyngre vilket knappast gynnar flygegenskaperna. Om du inte hade en hel del bly i nosen redan.

Mvh Ulf

//www.krill-model.com/eu/en/
//www.autopartner.se/
//www.procar.se
Mvh Ulf

Paul

Hej Ulf, jag hade bly i nosen, jag håller med dig att det förra motoralternativet ur viktsynpunkt var bättre, men med alla bekymmer som DA-85:an vållat mig under året så kände jag att jag ville ha en motor med förhoppningsvis mindre problem och vibrationer.
Men visst modellen blir ca ett kilo tyngre, jag tror dock att det finns utrymme till det, allt är byggt väldigt lätt, och förra ägaren hade ett kilo rökolja i den och märkte ingen större skillnad.
Vi får väl se om det här blir en lyckad kombination, de tre fyra DLE motorerna som jag sett i imac-cirkusen har ju gått som klockor.
Gillar ju modellen i övrigt........ men motorn hindrade mig under minst två tävlingar i sommras.
Mvh Paul
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Aerobat

Hej,

håller med om att en motor man inte litar på är bland det värsta av allt. Hindrar definitivt från bra flygning.
DLE verkar funka bra även om en DA120 hade suttit bättre i den där nosen[:p]

//Ulf
Mvh Ulf

Mikael_Ingemarson

Det hade naturligtvis blivit allra bäst med en ZDZ 90 i den kärran.[8D]

//Mikael Ingemarson

http://www.zdz.se
MTW-dämpfer

Paul

Jo Mikael det lutade länge åt det hållet, men så blev det ändå en Boxer, känns som två cyllar arbetar bättre, än en nästan lika stor.
Och DA-120 är ju fin, men dyr.
Men visst både DA och ZDZ är jättefina märkesmotorer, dock blev det budget variant i detta plan......
Kent säger att DLE duger, och han är gammal och kunnig. :) :)
// Paul
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

paroos

#7
(Nu väntar alla bara på att Lonsan skall hoppa in och rek. nån obegriplig bokstavs o siffer kombination från Plettenberg)

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Paul

Så här tänkte jag att mitt grenrör skall se ut, slipningen av infästningen mellan 25 böjen till 28 röret måste jag vara noga med innan det skall Tig-svetsas.

// Paul
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Lonsan

2-1 system...det är så mycket enklare med el, här ett exempel
på ett 8-2 system...helt utan TIG svetsningar, bara lite lödningsjobb.[8D]



Ja, också krävs det ju ett 32-20 system också för att hålla samma nivå
i alla 22 bränsletankarna [:I]



MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG Predator 50/6
Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Aeroparts

2-1 system[?] Vad tänker du ha för enkel dämpare till 111cc[?]
Och eftersom de tänder samtidigt hur har du tänkt att det skall fungera. Bara fundersam[?]eller skämtar du...
/Lennart

Paul

#11
Jo eftersom de tänder sammtidigt så spelar det ju ingen roll ifall de kommer från en cylinder eller två, avgaspulssen blir ju den samma.
Kommer att köra den på samma som till DA 85:an, ( MTW 110) jag tror att det räcker till,  men vi får väll se hur motorn kommer att andas, kommer vara försiktig och kolla så att inget går varmt.
Flygplanskonstruktionen medför endast en dämpare, så om det ej funkar så går det ju att köpa MTW 130.
// PM
Glömde ju säga....... Vilka fina batterier du har Pontus. [8D]
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Paul

Kröken färdig, skall monteras när jag kommer hem från jobbet, imorgon blir det motorstarts-maiden.
Image Insert:

79.42 KB
//PM
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Spitfiremagnus83

Värsta produktfotot! Snyggt!
 

paroos

Lite för lite volym med en MTW 110a...
Om du får den att gå ok, håll koll på tempen. Risken är att den går varm, speciellt ny och oinkörd.
Du får sannolikt inte ut full effekt.

Oavsett, snygg krök, själv lödat?


//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se