Motorbyte........

Started by Paul, 2011-11-01, 15:07:30

Previous topic - Next topic

Paul

#15
Tyckte kröken blev snygg, därför offrade jag en studioblixt på den[8D]
Tyvärr, så har jag ej Tig-svetsat den själv, även om jag kan det till en viss grad.
Givetvis håller vi koll på tempen, vi får se om burken räcker, effekten är jag ej orolig för, det känns som att det övermotoriserat ändå.
Jag kommer att börja med en ganska långt rör då jag flyttat tillbaka canistern i planet, sen får vi se hur karaktären på motorn blir (har jag tur kanske denna kombination gör att motorn för just detta flygplan kommer att bli optimal), eventuellt får man korta av eller i värsta fall investera i en MTW TD 130, jag hoppas ej detta.
Spännande...........[?][?][?] En bild när den sitter på plats.

//PM
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Paul

#16
Nu är det gjort, hittils inga problem.
Det finns både tomgång, Mellan register och fullvarv, återstå att se hur det beter sig i luften, hoppas på helgen.

En snabb uträkning med en vägning på dålig våg gav att modellen totalt ökat med ca 500 gram, detta tror jag är försumbart.
Känns också som tyngdpunkten är på samma ställe som innan, måste även säga.... VILKEN skillnad på vibrationer det var, jämfört med DA-85:an, och tyst gick det med.
Mvh Paul
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

paroos

quote:
Originally posted by Paul
VILKEN skillnad på vibrationer det var, jämfört med DA-85:an, och tyst gick det med.Mvh Paul



[:D] Tänka sig!?

Snygg installation!
Japp, det är i luften det visar sig...![:0] Spännande.
Glöm nu inte kolla så den inte går för varmt!!!
Prop? Rpm?

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Paul

#18
Den gamla Sukhoi: en fick en ny motokåpa som jag hade hemma, börjar bli klart för helgens prov flygning.
Propp, laminerad Xoar 26x12, återkommer med rpm.....

//PM
En sista moddning, medicinburken för \"stilla stånde luft\" fick en modernare lösning, ett pitå-rör......som då är kopplat till förgasaren.

Hej Hopp, Paul
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Par A

Fattas bara att sätta dit hjulkåporna så blir det som en ny maskin[;)]

Pär
Pär Axelsson
Futaba 18MZ

Paul

Dimma, dimma.......[xx(][:(][xx(]
I väntan tänkte jag visa ett tips, kanske redan ngn. gjort så?
Hur man kan tillverka egna dragavlastningar på MPX-kontakter, efter man lött fast sladarna, med krympslang på respektive ställe, tar man värm-lim pistolen och fyller upp en fog, efter detta en större krympslang över, sedan fram med tändaren och värm.
När det svalnat blir det en homogen trevlig dragavlastning.

Mvh Paul
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Paul

Trippel......i Karlskrona.

//PM
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

paroos

GÖTT!!!

Hoppas det går bra nu för allihop!! En premiär och två ny-premiärer!!
Håller tummarna![8D]

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Paul

Tack för omtanken, alla maskiner hela. Mattias maskin funkade bra, på Kents lossnade en träbit, och själv hade jag två åkerlandningar[xx(].... Motorstopp, men sista flygningen gick efter lite nålskruvning och bortkopplat pitå-rör riktigt bra, känner dock att motorn måste få gå lite till innan man kan lita på den.
//PM
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

paroos

#24
quote:
Originally posted by Paul

Tack för omtanken, alla maskiner hela. Mattias maskin funkade bra, på Kents lossnade en träbit, och själv hade jag två åkerlandningar[xx(].... Motorstopp, men sista flygningen gick efter lite nålskruvning och bortkopplat pitå-rör riktigt bra, känner dock att motorn måste få gå lite till innan man kan lita på den.
//PM



Om en ny motor går att \"lita på\" eller ej beror på hur den är tunad (förgasaren) och inte motorn i sig.
Tuna den så att den går optimalt och flyg (svarar bra och säkert på throttling). Använd en bra mineral olja i 10L, 2,5-3%, DLE är kända för att använda mycket hårda ringar.
(så går inslitningen av ring/lopp lite fortare tills den kan lämna otimal kraft, DET är den s.k. \"inkörningen\" inte nånting med förgasarinställningar.)
Efterhand som den \"släpper\" ändrar den karaktär och du följer efter med nålarna. (oftast kruva in)
IMAC träning är optimal motorkörning för inkörning, dvs en bra mix av olika gaslägen utan att det blir för mycket värmefriktion!

Fasen, du borde få samma prestanda som vi hade i hellpower Extran..mao helt insane![:D][:p] (du borde när den lämnar fullt komma i närheten av, tja, nästan 3:1 i dragkraft!...precis lagom.)


//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Paul

#25
Hej Patrick, nu har det ju blivit två trådar på denna provdag, men jag försöker att svara på frågorna i denna.
Valde att försöka flyga med fabriksinställda nålar, då min DLE 55:a funkade ganska bra så, men denna behövde nog en lite justering, flög inte så jätte länge, sista kanske var 6-7 min, ska låna en ir- termometer framöver och kolla, men det känns ej överhettat.
Upplever nog att kraften inte än så länge är överdriven, modellen går tystare, svårt att jämföra, mitt dubbelkrökeri kanske stryper effekten ngt. kanske blir annorlunda när motorn \"släpper\", kommer att köra utan förgasar nippel slang tillsvidare.
Tack för dina in körnings tips, har dock en fråga angående olja, vad klassas castrol racing A747 som för olja, mineral eller syntetisk? Den största beståndsdelen är ju ricin.
Har även en mineral olja Castrol ActEvo hemma, vilken skulle du rekomendera som bästa inkörningsolja?
Hoppas jag ej glömt ngt.
//PM
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

paroos

#26
Castrol 747 är en mycket högkvalitativ olja, därav svindyr.
Nja, det är en delsyntet som även innehåller ricin.
Tyvärr gör det vegetabiliska innehållet att den är färskvara.
Väl öppnad skall den alltså användas inom inte allt för lång tid, sedan härsknar den.
Men den smörjer superbra och är inget som hjälper inslitningen.
Smörjmässigt är 747 en ren racingprodukt, inget för \"svensson\" därav ok att den är just en färskvara. Men kanske inget för oss som gör av med 2dl per 10L...50L (1l olja) tar ju en stund att bränna.
Jag använde aldrig min, Tim fick en halvliter som jag tror han körde upp?

Köp en bra mineralolja, typ Mobil1 Super 2T mineral.
ActEvo, hmmm väldigt lågt viskositetsindex, men funkar säkert fint.
Kör 10-20 liter. Det hjälper till lite på traven. Dock inget måste...
Det enda som händer om du kör syntet från början är att det tar längre tid för inslitningen att ske. (Ibland låter det som att mineral är ett \"måste\", nästan som nåt magisk! Man måste bara köra mineral annars \"blir det inte bra\")
\"Inkörning\" innebär att ringen och loppet i cylindern slits ihop till perfekt passform (i en ideal värld) vilket ger maximalt komp.
I de mest högkvalitativa motorerna med nikasilade cylindrar och fina ringar är det inte mycket inslitning som behövs. Tveksamt om det är lönt att klabba med mineralolja på dessa.
Läste nånstans att DA säger att till 120an behövs det inte om man använder en riktigt bra syntet från start.
Köper jag en DLE kommer jag köra Mineral!

Tänk på att en bensinare alltid skall tunas för att gå så bra den kan efter förhållande (lufttryck, temperatur etc) och användning (ex. mycket hovrande så vill man kanske man vill ha säkerhetsmarginal) Det här med att tuna en för rik blandning så att den \"fyrtaktar\" spottar o fräser, mao går som skit, under inkörning, är nåt som förmodligen kommer från forna dar då bensinare var nya och Metanolar principer applicerades i brist på bättre vetande.
Det hjälper ingenting, tvärt om så beter sig motorn illa pga att blandningen är helt kass. Förbränningen funkar inte som den skall, rester bildas på kolven och stiften lider (svarta brända).
Du säkerställer motorn genom den högre andelen iblandad olja under inkörning, inte genom att motorn går illa. Den extra oljan ger säkerhetsmarginal då friktionen är extra hög i början. Hjälper också till att transportera ut \"slipspånet\" dvs mikroskopiska metallrester som lossnar under inslitningen.




//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Blomman

Och jag som trodde att elflyg var avancerat![;)][:D][:D]

/Stefan

100% electric since 2005

Autopartner.se

MULTIPLEX Royal Pro 9
PLETTENBERG Terminator 30/8
Hitec
SebArt
/Stefan

100% electric since 2005

Autopartner.se

MULTIPLEX Royal Pro 9
PLETTENBERG Terminator 30/8
Hitec
SebArt
DesirePower

Lonsan



MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG Predator 50/6
Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

En reflektion ang oljemängd och typ vid inkörning...
Vissa produkter med extra höga krav som vi gör på mitt jobb körs in med extra tunn olja...just för att
det ska kunna bli någon inslitning (inom rimlig tid).
Mineralolja kan nog tänkas vara tunnare än syntetolja vid \"höga\" temperaturer.(pga lägre viskositetsindex)
Vid inkörning så blir ju temperaturen högre pga den högre friktionen.
Stöder också tesen att man inte ska \"sura\" motorn vid inkörning, då sjunker ju temperaturen
och mineraloljan blir åter tjockare, dvs den smörjer för bra och det blir
en obetydlig inkörningseffekt.
Min slutsats är att köra med mineralolja, något större mängd OK för att den ska räcka till,
och att motorn går relativt snålt......frågan är varför bryr jag mig?????????! hmm, ja just det, säkerheten
måste alla värna, dvs 0-vision på motorstopp, oavsett drivkälla, eller? (utopi?)


MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG Predator 50/6
Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår