Motorbyte........

Started by Paul, 2011-11-01, 15:07:30

Previous topic - Next topic

paroos

#30
Hmmm inget som emotsade det jag skrev...känns skumt.[:D]

Nja...naturligvis en utopi.
Den diskussionen har vi haft min gode Kalkyl!
Inte någon motor oavsett konstruktion eller bränsle kan garanteras att fungera felfritt. Inräknat alla typer av existerande motorer.

Den viktigaste säkerhetsaspekten i alla fall utom worst case dvs totalt bortfall av styrning, ligger i att kunna hantera sin modell så säkert som möjligt i luften. Dvs vad gör man då problem uppstår, hur löser man situationen. Ju skickligare man är ju större chans för lycklig utgång. För att bli skicklig krävs tillgänglighet på utrustningen som leder till högfrekent brukande. Luftkylda två och fyrtakts förbränningsmotorer med elektronisk styrd tändning är hittills oslagabara på detta område. Dvs att vara förhållandevis lätthanterade och driftsäkra till rimlig kostnad. Därigenom säkerställs kriteriet tillgänglighet och frekvent brukande.

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Paul

#31
Bra skrivet både av Patrick och Pontus, jag kommer att fortsätta på mineralolja, detta var tanken från början, men tvekade som sagt på vad A747 räknades som.
Och givetvis vill man ju ej ha oförklarliga motorstopp med tanke både på säkerhet och kvaddande av modell, nu tror jag dock att det är en svunnen tid.......
Förklaringen med att ej köra för rikt köper jag rätt av, tror det var därför min stoppade.
Kommer efter 10-20 liter soppa att förmodligen gå över till Red Line Racing, som är en ester- olja med mycket fina egenskaper och renhet.
En film på oljan, som nu skall fungera[;)][;)][;)]
http://youtu.be/85O4hNZoZQQ
Någon som provat den?
Mvh PM
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

paroos

Mycket bra olja, har själv planer på att börja köra den.
Jänkarna anser denna som en av de bästa och har även pratat med motorkunniga på hemmaplan som säger att Redlines produkter är suveräna. DA rek. Redline two stroke racing.


//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Aeroparts

Länken hänvisar till en bra info sida, om ni inte vill så blunda i början :-))
Längst ner på denna sida finns tabell med lite info om oljor och deras egenskaper, från en källa som jag litar på.
http://mvvs.nl/MVVS/main_bestanden/petrol.htm
/Lennart

Spitfiremagnus83

#34
Ã,,r jag ensam om att köra Aspen eller motsvarande?

Jag kor alkylat pga smidigheten. De senaste dunkarna har varit shells variant. Luktar minimalt, vilket är outstanding om du inte har ett garage att forvara karran i. Lätt att få tag pa, bara kora inom macken pa vag till fältet. Fardigblandad med olja, inget kladdande med att gora det själv. Jag ser bara fordelar. Kommer det sedan någon miljonisse och gnaller kan man saga att man kor på miljobensin

Men visst, min motor kanske inte ger de där sista rpm:en. Den kanske inte går lika säkert på tomgång.

Har faktiskt gjort en ovetenskaplig test. Min forsta bensinmotor, en DL 50, kordes in enligt konstens alla regler. Mineral olja till inkörning, rätt propp, sedan byte till syntetolja, castrol tts.

Min nya motor, DLE 55, har gjort annorlunda med. Den fick shells miljobensin med 2,5% olja. Gick ett par deciliter på backen, taxade rundor, lite fullgas i någon sekund, sedan fick den stå och gå på lite förhöjd tomgång.
Sedan fick den upp i luften.
Ska bli intressant att se hur den kommer bete sig längre framover.


Jag resonerar lite så här.
Hur många röjsågar, motorsågar och mopeder körs in egentligen? Tror det i många falls är full spätta från början. Nu har jag en känsla för teknik, så jag behandlar mina motorer lite lugnare till en borjan, men jag tror gemene man inte gör det.


Roligt exempel; far min köpte en grästrimmer med en 25cc motor i. Han har, precis som jag, en känlsa för motorer och var snäll mot den till en början. När den gått ett par liter ville han nåla in den lite, då den fyrtaktade allt förmycket. Till sin stora förvåning så ser han att skruvarna till förgasaren inte är vanlig plattskruv. Nej, det ar någon konstig variant som vanliga människor inte har i sitt garage och tro mig, med 3 veteranbilar och dito motorcyklar finns det en hel del verktyg i hans garage....

Detta kan ju bero på att tillverkarna safear, och att de motorerna klarar att köras stenhårt från början just for att de är ställda på den rika sidan.

Jag kanske svammlar, detta ar bara mina \"2 cent\"...

 

paroos

#35
Som sagt, \"inkörning\" är inget speciellt. Det sker hur man än gör.
Dvs inslitning ring mot cylindervägg.
Mineralolja kan hjälpa till lite på traven, men är inget magiskt eller måste. Tar längre tid bara utan.
Det här med mineralen är ju för att eländet skall \"lossna\" och börja leverera max fortare. Kanske en myt att det skulle vara lönt?
Tror ingen provat att ta två identiska motorer och köra den ena på mineral och den andra på syntet.

Precis rätt. En motorsågsmotor tunas för att gå bra för ändamålet på fabriken. (optimalt)
Sedan häller skogshuggar arne Aspen i skiten, drar i snöret och tok kör, timme ut och timme in, dag ut och dag in, år ut och år in.
Inkörning? Jo det hände efter några timmars gångtid.
Kvaliten på RC motorer jämfört med de bästa redskapsmotorerna är tjaa. Tror 3W och DA ligger ganska nära och har en livslängd som i alla fall kan närma sig lite en bra motorsåg. Man hör ju om motorsågar som är 30år gamla och still going strong. Vi får se om 10 säsonger vems motorer som fortfarande brummar på![8D]
För om 10 säsonger har den motorn nästan gått som några månader för motorsågen i skogen...[:I]

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

jornat

Hej Paul
Kul med din nya modell. Jag har använt Red Line till min DA (eftersom den rekommenderades i handboken) Kan köpas på Mekonomen och finns i två versioner \"smokeless\" och \"vanlig\". En fördel om man har en släng av Alzheimer (vilket jag haft så länge jag kan minnas) är att soppan blir svagt rödaktig efter inblandning. På så sätt ser man om man blandat eller ej.
Jörgen
 

Paul

Hej Jörgen, nu är det ju ingen ny modell, jag väljer att traggla på med en gammal dock är motorn ny[:D]
Red Line oljan finns faktiskt i fyra versioner och ytterligare två för snöskoter och marint bruk.
De resterande är:
TwoStroke Allsport Oil
TwoStroke Smokeless Oil
TwoStroke Racing Oil
TwoStroke Kart Oil

Denna skall jag använda, och som du säger finns den på många bilreservdels affärer, så tillgängligheten är hög.
Har även gjort två små modifikationer till, dels bytt ut skruvar i H9:s roder linkage från tumm till m3, vilket resulterade i mindre glapp.
Tillverkat två 1 cm distanser i Alu, mellan motor och krök för att canistern skulle ligga bättre i sitt fäste, fick några bitar packningsmaterial som avvänds till ånganläggningar..... tror dessa är gjorda i ngn. slags grafit.

Mvh Paul
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Kent

Ser bra ut Paul, håller det för ångventiler borde det inte vara något problem

Barry CO
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

Paul

Jo Kent så är det nog, men kanske overkill med såna packningar men det var vad jag fick.
Det intressanta är när jag gick till bilen med packningsmaterialet var....att det blev lika kallt som uteluften blixtsnabbt, när jag sedan testade att elda på det blev det lika varmt i andra änden otroligt snabbt, värmelednings förmågan i detta material måste vara oerhört bra, vilket borde vara bra då värmen från cylindern lätt tar sig över till kröken som också kyler motorn.
Kanske bara en dum fundering, men det är spännande att tänka.....
//PM
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Paul

Med risk att ni tröttnar på mig och mitt tråkiga motorbyte, kommer förmodligen ett sista inlägg.
Två flygningar idag utan motorstopp eller andra problem[:D][:D]

// Paul
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

paroos

Tror många av oss är otroligt nyfikna på hur detta går och framförall hur motorn uppför sig, om dne blir varm och vilka rpm den lämnar.

Den Redline olja DA rek. är Racing.

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paho

Jag håller med Patrick, själv har jag också en DLE111 som ska igång till vintern/våren, då är det bra att se andras lösningar.

/Patric
/Patric

Paul

Okej då!! Ni har övertalat mig, till allas stora förtjusning kommer det att komma mer info, typ rpm och temperaturer. Återkommer när jag vet mer. [;)][?][;)]
// PM
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Spitfiremagnus83

Vad tycker du om Xoar:s laminerade proppar? Ser onekligen verkligen snygga ut!