Färdigställandet av EF Yak-54 110\"

Started by Paul, 2011-12-26, 11:11:29

Previous topic - Next topic

Paul

Hoppas få lite mer bygg-energi, därför lägger jag upp denna tråd på en dussin Yak, blir ju kanske mer press på att bygga lite varje dag......\"syns man så finns man\"
Motor och canistrar på plats efter lite ombyggnad.
Alla skev-servon installerade, vad trevligt det var med Multiplex och deras funktion för att få alla servon att gå till samma punkter på kurvan, bara koppla ett mekaniskt i varje vinge och följa efter med resterande linkage, så att de brottas minimalt.
Byte förresten ut alu-armarna mot Hitec original, ville ha lite kortare rörelser, .... dessa borde väl hålla?
Så en viktig fråga, vad är det för skillnad på \"Aileron\" och \"AILERON +\" på Multiplex?
Mvh Paul M
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Paul

Kullagrade lättmetall fälgar var det på, när jag köpte den....

Någon som har erfarenhet av hjul-axlar med spårryttare?...är det en säker konstruktion, eller ska man vara orolig att den lossnar med hjul-tapp som följd?
Mvh Paul M
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Speedbird

snyggt med alu-fälgar [:p]
det blir en grym kärra,
c-klipset håller nog bra tror jag [:)]

/Perra
 

paroos

Jag hade satt en M5/M6 med låsmutter.
Det är onödigt spännande att tappa hjul som du såg mig göra i Bränne.
Tror Micke S tappade ett i Tidaholm.
Båda incidenterna på Kents filmer.
Vi hade tur, men det kan lika gärna sluta med stora skador.

Snygg motor![}:)]

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

anders e

Hei :)
Hjulene kommer du aldri til å miste. Jeg bruker bare airman wheels og har aldri mistet noen eller ødelagt noe [;)]

Anders Engesvoll
http://www.letsfly.name/
Team Autopartner rc
EF-extra 125\'\'/DA-200
Anders Engesvoll
http://www.letsfly.name/
Team Autopartner rc
EF-extra 125\'\'/DA-200

Paul

Hmm. en säger byt, den andra säger Grrrrr....[:D]
(liknelse från Ice-Age)
Jag tror nog det är som du säger Anders, dessa hjul tappar man ej, men kanske gör om det ändå med bult alla Patrick.

Hjärtat i planet, med alla dess komplicerade slangar är färdig, tanken är alltid kul att montera.
Mvh Paul
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Paul

Kom på en smart lösning.

Kan någon gissa vad detta kommer bli?
Färdig konstruktion kommer lite senare. [:)]
Mvh Paul
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Aeroparts

Hej Paul. Och God Hjul....Spårryttaren håller säkert om axeln är hård, spåret fint samt spårryttaren ok. MEN om det inte är så och den trycks av så blir det onödigt dyrt, det har vi sett. Och det är ju så lätt att göra detta helt säkert.

Fast det var ju inte detta jag skulle svara på utan AILERON+, det innebär att det är en global mixerkanal som finns med i det valda mixer alternativet, det går att mixa in andra kanaler till den.
Se 11.4.3 i maualen så klarnar det kanske ytterligare.
/Lennart

ps Jag tror att du gör en platta att lägga tanken i, vi har en likadan fast jag skar ut en båge i 3 cm hårt skum, och drog fast tanken med kardborreband, tanken har vi också trätt på ett par gamla motorcykel slang bitar där kardborren sitter så att den inte roterar funkar perfekt.


83.16 KB

Paul

Lennart......full pott[:D] Du skulle ju kunna bli spå-gubbe[8)]

Så här blev den mjuka tank-vaggan.


Så här ser det ut när tanken är på plats, det med cyckel slang var bra, jag la dit det mest för att förhindra nötning, men om ej tanken roterar är det ju extra plus.
Satte även dit lite extra buntband, så att tanken ej åker framåt.
Mvh Paul
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

paroos

Om du använder min kardborrebandsmetod, beskriven i Magnus EF Extra tråd kan du skippa alla buntband...OCH cykelslangar![:D]

Spårryttare...hmmm, ser en landning framför mig på tävling i hård sidind, kärran smackar ner lite i sidled...njae...

Den där gamla DA100an är en brutal best![}:)]

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Paul

Ja Patrick, det är en snygg motor, tänkte faktiskt att om allt går bra ikväll att kanske provstarta den imorgon, ska bli spännande eftersom jag ägt denna Norska DA i över ett år. [^][:)][^]
Mvh Paul
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Paul

#11
Vilket j......vla drag[:D][:D]
Testade motorn idag med en Xoar kol 28x10, rippar.
Har ingen rpm mätare men känns som motorn varvar otroligt mycket, får nog bli min Biela 27x12 senare.

Foto: Pär Hilmer A
Mvh Paul
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Skymic

#12
Spårryttare kan lossna,det har Svart\'en bevis på, och skadorna var inte så roliga proportion till den lilka grejen,slet upp undersidan på hans Krill Yak,
Jag använder också spårryttaren på min Krill Yak men jag har säkrat hjulet genom att borra ett 3 mm hål i änden av axeln, gängat och dragit dit en liten 3 mm insexskruv med en bricka något större än axeln,låste givetvis skruven med låslack.
På detta sätt kommer hjulet inte att kunna ramla av även om brickan skulle lossna.
Som sagts på en annan tråd så tycker jag att man bör lägga stor vikt vid sådan vitala saker som lanställen,hjulen och dess infästningar och montering, dessa är ju liksom ett måste för att ett flygplan av skall fungera som det är tänkt.
Dessutom kostar det ju väldigt lite att försäkra sig om att minimera dessa risker, då skadorna kan vara kostsamma och tråkiga på ett vackert IMAC flygplan.
Sedan kan man ju kanske inte förutse allt, som tex stenar som hoppar upp och slår sönderlandsället[:)]


//Micke
www.Autopartner.se
Futaba
3W Power




//Micke


Paul

Hihi, du menar \"den mystiska stenen\" som alla letade efter på Gotland[;)]
Borra hål och gänga som du gjort diskuterade faktiskt Kent och jag igår, och det kan vara en bra lösning.
Mvh Paul
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Aeroparts

Förutom allt som kan gå sönder så vore det ju synd att tappa bort ett så dyrt hjul.
/Lennart