Färdigställandet av EF Yak-54 110\"

Started by Paul, 2011-12-26, 11:11:29

Previous topic - Next topic

Paul

Nej det vill man ej, dvs tappa ett så dyrt hjul....
Visste faktiskt inte hur dyra dessa verkligen var, så jag blev nyfiken och gick in på deras hemsida, i denna storlek 12 cm eller 4 3/4\" kostar dem 149,99 dollar, med tull och moms och frakt blir det ju 1500kr......
Får nog låsa in dem i ett skåp, så att man ej sliter på dem[;)][;)]
Mvh Paul
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Par A

Ja.. dom vågar du ju inte använda,... tänk tanken Palle att för den summan får du nästan 2 st nya däck till din Volvo V70...[8D]
Tyckte dina framdäck var slitna när jag var hos dig...

Pär
Pär Axelsson
Futaba 18MZ

Paul

#17
Puhhhh, jag som lovat mig själv att \"bara göra roliga grejer\"[?]
Att maskera en canopy och måla med silverfärg var definitivt inte roligt, men jag har tänkt länge....
att jag inte tycker originlet  var snyggt, och att en silver färgad canopy karm kunde höja skala riktigheten.
Eller iaf. sätta en egen prägel ( såg att många riktiga har färgad båge)

Mvh Paul
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Paul

Någon som har en likadan kanske kan hjälpa mig med var lämplig IMAC tyngdpunkt bör ligga[?]
Förstår ej var de menar i instruktions handledningen.

\"The center of gravity (CG) range for the 110" Yak begins at 7 1/2" from the leading edge of the wing measured at the root (center of the wing tube) and extends back 1 1/4" from this point.\"

Mvh Paul
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Aeroparts

Hej Paul. Ett tips är att se på tidigare EF YAK 54 tråd.
http://mini-iac.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=505&whichpage=12
Annars är det precis som de skriver 7.5\" från framkanten uppmätt vid vingroten vilket hamnar troligen mitt i vingröret och upp till 1 1/4\" bakom denna punkt. Vi har TP i bakkant på röret med vingar på och mitt i röret utan.
/Lennart
Gott Nytt År[;)]

Paul

Tack Lennart, var ju en miss att inte titta där.
Men nu vet jag.
Gott Nytt År //PM
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Paul

Aftonbladet eller Expressen[:(!][?][:(!]
Kan inte bestämma mig om jag skall mata motagaren med MPX Safety Switch eller Emcotec......LiFe eller LiPo[?]
Har frågat detta en gång förrut, fast det var så länge sedan så nu är jag villrådig.
Vad tycker ni[?]

Mvh Paul
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

paroos

Är MPX switchen också en regulator?

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Aeroparts

QuoteOriginally posted by paroos

Är MPX switchen också en regulator?

//Patrick

NIX
/Lennart

Paul

#24
Tanken med MPX blir att servona 7954/55/80 + gasservot 5665MH kommer att gå på 6,6 volt oreglerat(LiFe), allt med Emcotec 5,9 eller 7,2 volt reglerat från LiPo.
Räcker strömuttaget på Emcotecen att driva skev 4st 7955, höjd 2st 7954, sida ett 7980, och sedan då gasen, eller är MPX:en bättre till detta?
Mvh Paul
Tror att Emcotec kan lämna 4A och 25A i peak(NEW: now supports 4A continuous current and allows for 25A peak current)

Medan det på MPX står current 12A continous.

//PM
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Spitfiremagnus83

Paul! Detta har diskuterats i min tråd \"Placering av emcotecströmbrytare\" som nog ligger i allmänt här på forumet. Jag sålde min Emcotec DPSI dualbat som ar den äldre versionen och köpte en BIC istället.

Min gamla pallade bara 3A....

//

Magnus
 

Aeroparts

Jag hade kört MPX rakt igenom, varför krångla till det när de har ett system som passar rätt igenom. Skulle inte t.ex ett servo gas/choke t.ex palla 6.6V så finns det ju lösningar hos MPX på det också. Tyvärr fanns inte Safetyswitchen när vi stoppade i våra MPX grejor så vi har en Emcotec mini 5 magic. Valet idag hade blivit enkelt.
Sedan har du ju fördelen att du kan stoppa dit sensorerna på switchen.
Den enda nackdelen med MPX switchen är de 12 Amp,inget problem för dig med den setupen men på en EF 125\"Extra med 15 servon så rekommenderade inte MPX den. MEN Martin muller körde sin 125\" på detta sätt, han tyckte att han inte hade riktigt med kraft på sina 7955:or trots mängden servo, så jag undrar om han inte riktigt förstod konstruktionen på Switchen för den ger inte mer än 12 Amp enligt MPX även om servona vill ha mer så där låg nog hans problem.
/Lennart

Paul

Ja det blir MPX Switchen, känns rätt som du säger att detta system passar bra ihop med samma märke rakt över.... Multiplex. [:p]
Men vilka LiFe,( eller förresten är LiFePO4 samma batteri) skall man köpa, har hittat Hyperion på 2100mAh, Desire Power har ett liknande, sen finns ju en mängd övriga kineser, vilket batteri skulle du rekomendera? (kommer köra 2 med ca dessa mAh värden, borde väl räcka?)
Antingen så finns en djungel av batterier, LiPo då....så att man ej kan välja pga. det.
Men just LiFe är det ont om...... Vilka är bäst[?]
Mvh Paul
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Lonsan

Egentligen skulle jag vilja föreslå originalet A123 men de
börjar bli lite svåra att få tag i. Jag kör med 1100mAh typen (x2) men
det finns också 2300mAh.
Sist jag köpte var från Lindinger.
Det är runda, hårda industriceller, verkar som det vettigaste
valet för drivning av det viktigaste i ett RC-plan, dvs RC-anläggningen.

För övrigt, MPX Power Switch är lite ding då den (har jag för mig)
kräver att den lilla mekaniska switchen är till för att strömmen ska vara på.
Alltså inte mycket vunnit när det gäller säkerhet mot vibrationer.
Detta är utrett i andra trådar.

MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Paul

Tack för svaret Pontus, men varför kan man aldrig få vara riktigt nöjd[:0]
Du menar att brytaren skulle kunna vibrera från \"På\" till \"Av\" utav tex motorvibrationer som en bensinmotor skapar, kan man förhindra detta genom att bygga ngn. slags kloss som låser läget på brytaren,(som i sig är smart att alltid kommer ihåg sista läget, för att förhindra att om den går sönder i luften att inte stänga av strömmen.)
Image Insert:

60.11 KB
TECHNICAL DESCRIPTION:
Kapazität   2100 mAh
Spannung:   6,6 V
Marke   Hyperion
Einzelzelle   A123
Form   Reihe
Grösse   95/30,3/18,1mm
Anschluß   3,5mm Goldk.
Type   LiFe
Säkert är dessa runda hårda jättebra, men duger även Hyperion batteriet?, verkar vara byggd som en LiPo, med kraftiga sladdar, och man slipper löda, med risk för glapp.
Mvh Paul

---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC