Färdigställandet av EF Yak-54 110\"

Started by Paul, 2011-12-26, 11:11:29

Previous topic - Next topic

Aeroparts

Hej Paul, märkligt att du får sätta allt där bak med en DA100 i nosen[?]
Vi har inte våra batterier så långt bak och då sitter det en MVVS 116 i nosen med mycket mer vikt, och så har du förstärkt bakroppen dessutom. Snyggt men vår har inte visat några svagheter än trots häftiga snappar.
/Lennart

Speedbird

#61
quote:
Originally posted by Aeroparts
Vi har inte våra batterier så långt bak och då sitter det en MVVS 116 i nosen med mycket mer vikt
/Lennart


tror nog att det sitter något lite större o tyngre i den nosen än en DA...

För kraft och... ja vad det nu var ? ?
kanske en ZDZ ? [:D] [;)]

/Perra
 

Paul

Jag förundras också, men med allt på plats, inklusive canopy, fast utan vingar väger den nu jämt på vingröret...... För det var väl så det skulle vara???
Mvh Paul M
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Paul

Har funderat lite, det kan vara så Lennart, att eftersom jag ej använder powerbox och endast ett 7980 till sidorodret, så behöver jag flytta tillbaka accarna, LiFe batterierna väger ganska lätt..... 105 gram styck.
Men det har dock visat sig nu, när allt redan är byggt och limmat, att jag nog flyttar tändningsaccen framåt. När jag la den ca 10 cm bakom vingröret, och mummsebumssan hjälpte mig med invägningen, så låg den nu väldigt exakt mitt på vingröret. [8D]
Med andra ord är ett av de tre batterifacken överflödiga[xx(][xx(]...... men det är ju bra att ha ett extra. [:)]
Nu får det bli så här, resten, om det skulle behövas kör jag med blyvikter.

Mvh Paul M
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

paho

Jag rekommenderar dig att kontrollera träkanten så den inte är i höjd med batterikablarna.
Jag hade ett liknande batterifack, det som hände var att träkanten gnagde sönder kablarna (eftersom de är sidomonterade, precis som dina är), nu har jag dragit en strumpa över kablarna, tagit bort kanten från kablarnas närhet och klarat mig från det problemet.

Eftersom våra motorer gör så att modellen skakar rätt mycket tycker jag man ska säkra alla kablar ordentligt och då har det fungerat bra med nylonstrumpor eller plastspiraler.

/Patric
/Patric

Lonsan

quote:
Originally posted by Paul

Har funderat lite, det kan vara så Lennart, att eftersom jag ej använder powerbox och endast ett 7980 till sidorodret, så behöver jag flytta tillbaka accarna, LiFe batterierna väger ganska lätt..... 105 gram styck.
Men det har dock visat sig nu, när allt redan är byggt och limmat, att jag nog flyttar tändningsaccen framåt. När jag la den ca 10 cm bakom vingröret, och mummsebumssan hjälpte mig med invägningen, så låg den nu väldigt exakt mitt på vingröret. [8D]
Med andra ord är ett av de tre batterifacken överflödiga[xx(][xx(]...... men det är ju bra att ha ett extra. [:)]
Nu får det bli så här, resten, om det skulle behövas kör jag med blyvikter.
Mvh Paul M



Nedrans, att blya är det ultimata nederlaget för mig i alla fall.[xx(]
Dessutom så är bly en gifitig tungmetall som bör undvikas.
Vikta med lithium vettja! Dvs, sätt större eller fler batterier, skadar aldrig![:)]

Vad är en mummsebumssa? Nåt slags invägningsinstrument?

MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Paul

Va Pontus[?]..... vet du inte vad en mummsebumssa är[?]
Jo jag skall berätta....  - en typisk mummsebumssa kan tex hjälpa till med tyngdpunkts invägning, de kan också laga köttbullar och dra loss bilar som kört fast[:D]... mm. mm.
Har vi tur så kanske jag kan lägga upp en bild senare, där man ser hur en mummsebumssa kan se ut[:D]
Tills vidare kan jag visa motagarenheten, som består av en MPX Safety Switch, ett Peakfilter och en rx, denna limmas just nu fast i kroppen.

Paho.... sladdarna har fått plastspiral, och eftersom kanterna var fasade i ca 45 grader var det aldrig ngn. risk att dessa låg emot, tack ändå för tippset.
Mvh Paul Madej
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Par A

Woowh... den är ju snart klar.
Kul att se att du har fått fart på byggandet/monteringen.
Jag tror att du hinner med Krill:en också[:D]

Provflygning i helgen...[;)]?

Pär
Pär Axelsson
Futaba 18MZ

Paul

Detta är den slutgiltliga installationen.....

Ganska minimalistisk!! , och med dessa placeringar väger maskinen exakt på vingröret. Imorgon blir den helt färdig[:D]
Mvh Paul Madej
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Paul

Jaha[:)][:p][:)].... nu är den färdig[^]
Så detta är sista inlägget i denna tråd, men givetvis kommer en rapport i vår när den skall provflygas. Tack alla som tittat och bidragit med råd. [:o)][8)][:X][8D][:I][|)][:D]
[B)][:o)][;)][:)][8)][;)][:I]

Mvh Paul Madej
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Kalle_Flygare

Grymt fin kärra!


/Kalle

Multiplex Royal Evo 9
HACKER
HITEC
 

Lonsan

Mm mm, planet ser minst sagt mummsebumssigt ut :-]

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Paul

Eftersom våren kommer nu[;)], så ska Yaken få göra mer än att åka bil på lördag.....

Om nu vädret blir behagligt[8D]
Med vänlig hälsning, Paul
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Paul

#73
Uj, Uj , Uj ...... Gud vad häftig och maffig den var i luften.
Premiären är avklarad. [:D][:D][:D]

Med vänlig hälsning, Paul
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Aeroparts

GRATTIS till preimären Paul.
/Lennart