Su-29 no more bensin skit !

Started by Speedbird, 2012-01-17, 20:00:25

Previous topic - Next topic

Aeroparts

Följer detta med SPÄNNING....ursäkta den var dålig[xx(]
men intressant är det.
/Lennart
Delvis kvar i fossila bränslen

dahlberg

#46
24x10 är väll att överdiva lite va? 5kW!. Jag var ute i går med min lilla Su29
med en 22x12E 12s1p5000, flög 6,5-7 min och laddade 2,5-3Ah flög energi smart i vertikalerna och ändå så pinar det på ordentligt uppför. 8 flygningar vart det.

Ett litet trim tips: Jag har inte använt ali-diff förut på denna kärra, men igår mixa jag in 10% (mindre ner, eller mindre upp på den som går ner [:D]) och visp så slapp man använda sida och höjd för att hålla planet på rätt kurs vid rollelement på linjerna, märks mest när man gör en halvroll på 45 eller halvroll + opositroll.


//Håkan

Multiplex Royal Pro 16
SebArt-Hitec-3W Power
Team AutoPartner RC
//Håkan
Team Desire Power
Team AutoPartner RC
Multiplex Royal Pro 16
Hitec

dahlberg

En eftertanke, Jag flygger en lite större Sbach (100cc) med en 28x10 och då drar jag 7-7,5kW och den har tokigt mycken power, ska proppa ner till 27x12 eller 27x10 då kommer den att dra 6,5-7kW och förhoppningsvis sluta rippa [}:)]

//Håkan

Multiplex Royal Pro 16
SebArt-Hitec-3W Power
Team AutoPartner RC
//Håkan
Team Desire Power
Team AutoPartner RC
Multiplex Royal Pro 16
Hitec

Lonsan

Hej Håkan, har du någon byggtråd på den kärran? Ursäktar så mycket om jag missat den, om den nu inte finns kan du väl lägga in en sammanfattning och några bilder?
Max 300 tecken, 272 återstår

Speedbird

quote:
Originally posted by Mikael
Perra - hur har du mätt upp spänning och ström under last? Är det fartreglagets skattning eller en extern volt/tång ampere meter? Spänningsfallet ser ju helt klart skumt ut - har dock inte granskat några testdata från Desire på 35C V8 cellerna - har du (eller någon annan)?



Spänning och ström uppmätta med extern Amp och voltmätare statiskt på marken och sedan med
CC reglagets logg i luften under programflygning ( Sportsman )
båda visar en rätt så extrem dip av volten under last...

/Perra
 

Speedbird

#50
quote:
Originally posted by Lonsan

Oj, nu har man spårat ur igen...

Bakom grafen ligger en matematisk modell av motorn och en tänkt propellerlast.
Så om data på LiPo är från något annat mätsätt än via en och samma prop, motor och reglage
så säger detta ingenting...[xx(][xx(]

Momentbehov och därmed strömåtgång ökar ^2 med varvtal.
Varvtal som funktion av ström plottat med svart linje.

Den orange linjen är inpassad för att överenstämma med mätningen 3,12V @ 107 A.
Som synes så borde systemet då dra ca 137 A om 3,59 V/cell var tillgängligt.
Och varvtalet borde ligga 14% högre. (är varvtal uppmätta?)

För att få en funktion att matcha mätvärde 3,59V @ 116 A
så får man tweeka någon eller några andra data.
I grafen (rosa) har jag lagt till 28 mohm i motor/reglage modellen för att få till det.
Knappast möjligt, man kan räkna 30-50% högre motstånd i lindningar och reglage
om det är riktigt varmt. Borde inte ge mer tillskott än på sin höjd 10-12 mohm.

Mycket annat kan spela in, faktum kvarstår att 3,12 V vid 107 A inte
är bra. Men den andra mätningen gör mig misstänksam såvida den inte
är mätt med en helt annan mekanisk belastning, typ mindre prop
eller under rakflygning medan den första statiskt osv osv.




statiska mätningen, extern volt, Amp och varvtals mätare 3,12V / cell och 107A gjordes med DP 35c 5200mAh 12s1p 24x10\" Xoar prope, 6100 rpm
reglagets logg visar 3,12V / cell och 108,5A 6168 rpm från denna testkörning

DP 35c 5200mAh 12s1p under programflygning ( Sportsman C ) 1 sekvens
CC reglagets logg... vid maxlast 3,19V / cell och 92,5A  6672 rpm
samma prop som ovan

testade sedan programflygning med TP 65c 5000mAh 12s1p
( Sportsman C ) 1 sekvens
från reglagets logg... vid maxlast 3,60V / cell och 116.5A  6874 rpm
Xoar 24 x 12\" prope vid denna flygning då 24x10:an plötsligt hade blivit 4\" mindre i diameter [:I]


/Perra
 

Speedbird

quote:
Originally posted by Skymic
Verkar det  marginelt med Elflyg även i 50 cc klassen?

//Micke
IMAC-Sverige



Bara om man flyger med ackar som inte orkar leverera är det marginelt,
med ThunderPower 6600mAh 12s ackar ska det inte vara några problem enligt Pontus [8D]

lite läskigt att Desirepower ackarna börjat svullna vid så låg last...
svällda DP hade ni väll problem med i Felix 1,8 Yak55 också, Micke ?

/Perra

 
 

Spitfiremagnus83

Och ni snackar om att 50cc klassen bäst elektrificeras, att 2-takt tillhör gamla testamentet osv osv...

Krävs ju en doktorshatt för att få till vettiga prestanda i en elkärra.















Men visst är det fräsigt att en liten rund sak med magneter kan generara sån kraft![8D][;)][:)]
 

Speedbird

quote:
Originally posted by Spitfiremagnus83

Och ni snackar om att 50cc klassen bäst elektrificeras, att 2-takt tillhör gamla testamentet osv osv...

Krävs ju en doktorshatt för att få till vettiga prestanda i en elkärra.

Men visst är det fräsigt att en liten rund sak med magneter kan generara sån kraft![8D][;)][:)]



fördelen som bensin flygare har, är att alla har lite drykt 50% mera bränsle med sig upp i kärran än vad som behövs för att under alla förhållanden kunna genomföra en tävlingsomgång  

med eldrift krävs det att man optimerar setupen maximalt för att få ut den flygtid man behöver med dagens ackar...

kraften och tillförlitligheten finns ju där redan...

helt klart är att mina kunskaper om elsetuper i denna storlek har varit otillräcklig för att uppnå flygtiden som behövs vid tävlingsflygning [:(]

/Perra  

 

Lonsan

Nyss provat mina grejor.
14s1p testat i SU 29 (ska gå med 2p sedan)
Ingen maxmätning utan drog på tills jag kom upp i 50 A, läste då av 54,7 V
Tog ett fastare tag om grejorna (10 Nm vrid välter planet) och drog upp till dryga 100 A, läste av 50,7 V (3,62 V/cell)
Helt ny ackar, inga cykler alls, bara påfyllda.
Lär alltså bli aningen bättre med tiden. Kommer troligen aldrig att belastas så här hårt i praktiken heller.
Hört att F3A flygare räknat in 200 cykler med dessa celler, de ligger sällan över 80 A (1p), för min del alltså 160 A på 2p, blir dryga 8 kW in, 10hp ut.
Kav lugnt med andra ord.

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

dahlberg

Doktorshatt har jag ingen, men vettig prestanda i min 50cc och 100cc Elmaskiner har jag.

Tricket är att inte maxa marginalerna om man vill att sakerna ska hålla länge, vill man ta ut max så får man räkna med att det blir kort livat.

Perra: Jämför du ett misshandlat (svullet) acc med ett nytt? Vad säger det?

Lonsan: Byggtråd kommer, men inte på den här kärran, finns så många fina byggtrådar på Pilots Sbach. Som du vet så väntar jag på en båt från Kina. Som försten är här om ca 14 dagar som innehåller materialet till en byggtråd.

//Håkan

Multiplex Royal Pro 16
SebArt-Hitec-3W Power
Team AutoPartner RC
//Håkan
Team Desire Power
Team AutoPartner RC
Multiplex Royal Pro 16
Hitec

Speedbird

quote:
Originally posted by Lonsan

Nyss provat mina grejor.
14s1p testat i SU 29 (ska gå med 2p sedan)
Ingen maxmätning utan drog på tills jag kom upp i 50 A, läste då av 54,7 V
Tog ett fastare tag om grejorna (10 Nm vrid välter planet) och drog upp till dryga 100 A, läste av 50,7 V (3,62 V/cell)
Helt ny ackar, inga cykler alls, bara påfyllda.
Lär alltså bli aningen bättre med tiden. Kommer troligen aldrig att belastas så här hårt i praktiken heller.
Hört att F3A flygare räknat in 200 cykler med dessa celler, de ligger sällan över 80 A (1p), för min del alltså 160 A på 2p, blir dryga 8 kW in, 10hp ut.
Kav lugnt med andra ord.



bara att gratulera Pontus [:)]
ska bli spännande att se hur de beter sig när de blir \"inkörda\" [:p]

Pelle på Autopartner sa i och för sig att man inte borde lasta 5200mAh cellerna med så mycket mer än 100A när jag pratade med honom...

jag lastade på med 108A = [xx(] ackar...
ja ja läropengar...

ThunderPower 65c here we go ! ! [8D]

/Perra
 

Lonsan

quote:
Originally posted by Speedbird

quote:
Originally posted by Skymic
Verkar det  marginelt med Elflyg även i 50 cc klassen?

//Micke
IMAC-Sverige


Bara om man flyger med ackar som inte orkar leverera är det marginelt,
med ThunderPower 6600mAh 12s ackar ska det inte vara några problem enligt Pontus [8D]
lite läskigt att Desirepower ackarna börjat svullna vid så låg last...
svällda DP hade ni väll problem med i Felix 1,8 Yak55 också, Micke ?

/Perra
 



Kapaciteten 6600 x 12s helt rätt, att det skulle krävas 65C celler har jag inte påstått.
Jag har kört IMAC med el i 4 säsonger och det har funkat utmärkt med både 20 C, 25 C och 30 C.
En och annan packe har gått åt pipan men det har berott på slarv. Jag körde i början med 5s+5s i planen men använde också samma packar som singel 5s i andra plan och även i helikopter. Ibland blev det lite fel i hanteringen och det kostade mig en och annan 5s packe. Lärdomen är att hålla på och seriekoppla och använda delar av en stor setup till annat är suboptimering. Det är därför jag låter bygga ihop mina packar till 14s limpor. Ok, jag är fortfarande modulär på bredden och jobbar med 1,2 eller 3p, något som dock är mindre riskabelt då jag alltid parallellkopplar varje cell via balanskablarna så att alla parallella celler håller exakt samma spänning. Håller inte på att stuva omkring mellan de olika setuperna, ser det mer som en möjlighet i ett nödläge om man skulle råka sabba en limpa eller setup av någon anledning.


Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

quote:
Originally posted by dahlberg

Doktorshatt har jag ingen, men vettig prestanda i min 50cc och 100cc Elmaskiner har jag.

Tricket är att inte maxa marginalerna om man vill att sakerna ska hålla länge, vill man ta ut max så får man räkna med att det blir kort livat.

Perra: Jämför du ett misshandlat (svullet) acc med ett nytt? Vad säger det?

Lonsan: Byggtråd kommer, men inte på den här kärran, finns så många fina byggtrådar på Pilots Sbach. Som du vet så väntar jag på en båt från Kina. Som försten är här om ca 14 dagar som innehåller materialet till en byggtråd.

//Håkan





Öh, nä, jag vet faktiskt inte vad du väntar på från Kina (????)
Kräver ingen byggtråd på din Sbach men hade varit tacksam över en spec på kärran, dvs vikt, batterikapcitet etc. Bara för att fylla på erfarenhetsbanken över lyckade och funktionella el-setuper. Extra intressant om det är lite billigare grejor som presterar ok, det blir lätt fokus på high end (som mina svindyra drivlinor och nu plötsligt 65C ackar).
Max 300 tecken, 272 återstår

Speedbird

#59
quote:
Originally posted by dahlberg
Perra: Jämför du ett misshandlat (svullet) acc med ett nytt? Vad säger det?

//Håkan



att LiPo ackar har en livstid på lite drygt 1 år om man kör dom i helikopter med lite hög last

/Perra