MVVS 175 NP TS

Started by Aeroparts, 2012-02-01, 20:25:32

Previous topic - Next topic

Paul

Mycket spännande.....[^][:)]

--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Paul

Test resultat....... ZDZ vann[:D]
Info från sidan Lennart tidigare tipsade om.
(dock är ZDZ 180, mer inkörd)
A little comparison now!!!....

MVVS175 on RE3\'s - 13\" Headers - Brand New

F30x13W - 6430
F32x11W - 6140
F32x12 - 6040
Menz 34x12 - 6000


ZDZ180 on RE3\'s - 13.5\" Headers - 2 years old

F30x13W - 6490
F32x11W - 6230
F32x12 - 6110Menz 34x12 - 6180
Menz 34x12 - 6180

MVVS190 on RE3\'s -12.5 \" Headers - Brand New

F30x13W - 6570
F32x11W - 6270
F32x12 - 6170
Menz 34x12 - 6440

--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Aeroparts

#32
Fattas några varv till zdz180 (184cc) men för att vara oinkörd och ha 11.2 cc mindre (mvvs 175=172.8 cc) så är det väl ok.[;)]
/Lennart

Lonsan

Men...MVVS175 väger ju dessutom 4000 gr, 700 gr mer än ZDZ 180. :-0



Max 300 tecken, 272 återstår

Spitfiremagnus83

Då är väl valet rätt lätt? (alltså lätt som i tyngd, Göteborgsordvitsvarning)
 

Paul

#35
Men en nästa viktigare aspekt är att dessa tre motorer har mycket bra vridmoment, något som märks under flygning, enligt testledaren. [;)]

Lite häftigt att dessa Nord Amerikaner även jämför ljud....

\"But what a sound !!!! It has a crackle sound to it the zdz180 didn\'t have.
I love the sound . Almost an alcohol fueler sound to it. Where the zdz180 sounds deeper like a Hemi.\"

Hemi har ju alltid i V8 sammanhang varit Kultförklarat[:p][:p]


--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Lonsan

Jag blir ändå nyfiken på vad man får för fördelar om man skulle satsa på en 700 gr tyngre motor, förutom nosvikt \"på köpet\" i en eventuellt baktung kärra.
Har MVVS kanske stålfoder (outslitligt) medan ZDZ kanske kör direkt i gjutgodset med en bräcklig nickelplättering som lopp?
Max 300 tecken, 272 återstår

Aeroparts

Förmodligen så tycker väl mvvs samt andra tillverkare t.ex 3W att det har någon fördel för det är ju inte billigare med mer material.
Konstruktionen på vevaxel vet jag är en del vikt på där mvvs har tagit till för bl.a balansering skull, sedan skulle jag tro att om man vill ta ut max effekt ur dessa motorer under lång tid så tror  att lite mer material inte skadar, jag har sett lätta motorer där vevhus cylindrar etc mm spruckit. Så det är väl en av nackdelarna med att få en 116cc motor att dra samma proppar som 150-160cc eller en 173cc ge samma effekt som en 184 cc i toppskicktet och att hålla.
Men smaken är som b......
Förresten har jag sett att man kan stoppa i en zdz och 7-800 gram bly i nosen också.[;)]
/Lennart

Lonsan

Det sistnämda är vansinne, då tycker jag att det borde vara LAG på att antingen gå upp
till större motor och få ner varvet eller alternativt köra fler cylindrar (vilket nog alltid ger något mer vikt per cc om man tar med även avgassystem och annan perifieriutrustning)
Kan också acceptera Perra\'s grepp, dit med en startmotor, det ger faktiskt en förhöjd säkerhet (motorstopp på en järnvägsövergång inte är det huvudsakliga skälet)
Max 300 tecken, 272 återstår

Aeroparts

Jag håller med dig Lonsan, det finns oftast inget substitut för cc på motorer eller spännvidd om man pratar segelflyg, men motorerna finns och fungerar.
Men om vi bara letade upp det optimala utrustningen och modell så blev imac depån ganska tråkig.
Och nu är det ju ingen skillnad på varvet på den större motorn de drar ju samma propellrar, zdz drar ju på inget sätt någon större prop med lägre varv.
Samma med 116 motorn den drar ju samma snurra som 150-160cc zdz,DA etc med samma varv, det är inte så att de på något sätt drar en större prop med lägre varv.
Och de 4 cylindriga som finns med 190-224 cc drar inte speciellt större snurror de heller med något lägre varv så det är ingen större skillnad tycker jag.
Se på testerna.
/lol

Lonsan

Anledning till fler burkar är ju mest den lägre ljudnivån och att det blir skonsammare för hela modellen med mindre vibrationer.
Max 300 tecken, 272 återstår

Aeroparts

Japp, en 4 el 6 cyl 4T , hade varit mums, men då hade vi nog fått gå ifrån trenden med 3m maskin 18-20 kg vikt och ca 20 hp som advanced och uppåt maskin.
/lol