Spektrum på offensiven

Started by Aerobat, 2012-02-04, 18:02:57

Previous topic - Next topic

paroos

#15
Det är bara en bråkdel och tidig marknadsinfo...Youll see![^]

Ja du har rätt på en punkt, man kan göra allt U T A N att behöva öppna och rota runt inuti. Undrar vem som hade \"otur\" när de tänkte..?[:D]
Gillar MPX guben i filmen, \"MPX always like to encourage You to get inside their transmitters...\"
Fyller i: \"...since they dont have the design that allows You to change switches, SD card, Battery etc. without fumbling around with Your static hands in the sensitive electronics!\"[:I]
(klockan som ingår i premium edition kanske funkar som antistat armband?)

//Patrick

IMAC-Sverige

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Aeroparts

Ja är det inte hemskt att man tillåts \"rota\" i sändaren utan att garantin äventyras. Och att man med ett enkelt handgrepp kan öppna den, det borde ju vara straffbart. Tänk om man bara så där kunde byta vilka knappar som helst, det vågar man ju inte ens tänka på.
Och ergonomin sen, tänk att de låter en vrida spakarna så att det passar till händernas ergonomi.. avskyvärt. Och kunna montera vilka spakar som helst med switchar för att inte behöva flytta fingrar etc när man flyger, det borde ju bara de riktiga stridsflygplanen ha rätt till (HOTAS). För att inte tala om den idiotiska placeringen på skärmen...bara att sätta den så man kan se telemetrin etc snabbt när man flyger är ju fusk. Och sedan kanske det visar sig att den kan en massa saker också...ja det pallar vi nog inte med[;)]
/Lennart

Lonsan

Ja ja, har ägnat sjukt mycket tid i några dygn på tyska, engelska och amerikanska forum. Sammanfattningen är att MPX har klantar sig lite genom att visa nya sändaren lite väl tidigt i förhållande till hur långt de hunnit utveckla mjukvaran. Många frågor är obesvarade. Många vill att den ska kunna allt som MC4000 kunde och mer därtill. Prognosen, baserad på vad som officiellt sägs + erfarenhetsmässig marginal för försening, är att nya MPX radion inte kommer att vara klar förrän om drygt ett år. Jag lägger ner vidare spekulationer och jämförelser så länge.
Natti

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Aerobat

Ah, kom igen nu pontus. Sluta inte just som denna tråden började bli riktigt kul[;)]

Men med tanke på mekanik tycker jag fortfarande att Spektrum har en del kvar att lära. Man borde kopierat JR DSX12 spakar och knappar. Tyvärr har jag bara provat MPX begränsat, men jag måste säga att den ligger bra i handen.


//Ulf

Ã,,gare av Spektrum DX7, DX8 och JR DSX12
Mvh Ulf

Kalle_Flygare

Nya MC32an va ärligt talat rätt \"mumsig!

/Kalle

Multiplex Royal Evo 9
HACKER
HITEC
 

Lonsan

quote:
Originally posted by Aerobat

Ah, kom igen nu pontus. Sluta inte just som denna tråden började bli riktigt kul[;)]

Men med tanke på mekanik tycker jag fortfarande att Spektrum har en del kvar att lära. Man borde kopierat JR DSX12 spakar och knappar. Tyvärr har jag bara provat MPX begränsat, men jag måste säga att den ligger bra i handen.


//Ulf

Ã,,gare av Spektrum DX7, DX8 och JR DSX12



Säger så här:

Om man fastnat för ett fabrikat så är tröskeln för att både byta upp sig i funktioner
och samtidigt byta fabrikat (med allt vad det innebär med nya mottagare osv)
väldigt hög.
Jag tror att Multiplex visade sina grejor nu för att få det klientelet som verkligen behöver och vill ha allt som MC4000 erbjuder att vänta ett tag till. Som det verkar på forumen så är alternativen som dessa användare övervägt om deras MC4000 eller MC3030 skulle packa ihop av ålder ofta Futaba FX-30 eller -40 och ibland Graupner MC-32. Spektrum verkar inte finnas på kartan. Kategori flygare/modeller verkar vara upp till avancerade seglare med typ 4 roder per vinge och även avancerade jet-piloter som kör med vektorstyrning och extra allt.

Personligen så var mitt modul-Spektrum äventyr en lyckad och väl fungerande lösning till rimliga
pengar. Fungerade felfritt i alla typer av modeller. Strulet var minimalt, lite bind-problem ibland
och blinkande satteliter.

Att jag klev av Spektrum berodde på flera saker:

1. Modullösning kändes inte helt OK på sikt, den extra latencyn var faktiskt tydlig och märktes
direkt på helikopter och inomhusflyg.

2. Känslan av att ha en hemmasnickrad modullösning till stora, dyra modeller kändes
också kass. Om radiostyrningen falerar vill jag nog ha EN tillverkare och leverantör att
gå till.

3. Spektrum dröjde och dröjde med sin DX10t. Det var den enda sändare som verkade kunna
komma inom min kravbild.

Efter beslutet att köra rent MPX och deras M-Link så tillkom det en hel del händelser
som ytterligar stödde mitt beslut:

1. DX10t blev ytterligare försenad

2. DSM X introducerades vilket kändes som att \"ok, DSM 2 var inte bra nog\" plus
att det uppstod kompatibilitetsproblem med mottagare, massa att sätta sig in i utan
något reellt tillfört värde för användaren.

3. Strul med DX8 och dess programvaruuppdateringar.

4. Samarbetet med JR brakade ihop.

Sammantaget, skönt att slippa vara beroende av att sätta sig in i och ev påverkas av allt det strulet.

Så jag håller ut ett tag till. Har alla kanaler och funtioner jag egentligen behöver, det enda som jag saknar
är lite roliga grejor från MC4000 som dynamiska mixrar, fritt ställbar servohastighet på alla servo och utslagsbegränsninsgar på servosidan. Det som också känns lite meningsfullt i övrigt är loggning av telemetridata men
det kommer i den nya och finns visst redan planerat även som en modellburen enhet \"flight recorder\"

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Kent

#21
Ni är roliga grabbar, vem tänker på alla funktioner när man står och flyger? Vem tittar på telemetrin vid IMAC flygande?

Bra är dock att man kan sätta larm på allt vad telemetrin övervakar.
När sändaren skakar ur händerna är det bara grabba tag i den igen och landa.

Bra är det ju också om man kan trimma in många servon direkt via sändaren

Tycker att Spektrum borde kunna leverera  passande pulpeter till sina sändare.  

Annars är jag mycket nöjd med min DX8\'a. Speciellt när jag monterat längre spakar. Sen är det ju kul med Spektrum att det finns så många lätta BNF flygtyg på hyllorna. Det är bara att välja nån box och börja leka.

I söndags flög jag \"The Beast\", Sukhoi26 och en Nine Eaglas helikopter inomhus, hur kul som hellst.

DX8\'n blir nog min sista sändare, brukar använda dom i snitt 12 år innan byte. Då, pga av att dom har blivit skitiga och att speciellt throttlespaken börjar kärva.

En fråga: Skulle man inte kunna använda hastighetgivare (pitotrör) som stallvarnare via telemetrin. Skakar sändaren - öka farten.
Kan nog rädda någon kärra vid landning i hård blåst, när det är svårt att bedömma true airspeed.

När jag läst vad jag har skrivit, förstår jag att jag har blivit en gammal man

Barry CO
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

Aeroparts

Nej nej Kent du är ingen gammal man.
Och naturligtvis står man inte och tittar på telemetrin utan använder varningarna, men det förtar inte nyttan av placeringen av skärmen på rätt ställe så att inte händer och nackremmar etc är i vägen.

Vad gäller pitotrör så finns det, men ett bättre sätt är att använda en anfallsvinkelgivare så blir det riktigt bra. man kan t.ex mäta skillnaden i lufttryck och på så sätt få en mätare som kan sägas vara en lyftkrafts reserv mätare för det är det som är intressant hur mycket lyftkraft jag har kvar att ta ut, denna bryr sig inte om fart eller vikt på flygplanet heller true airspeed är inte så intressant som vid vinkel flygplanet stallar vilket alltid är samma(samma konfiguration) stallfarten däremot ändras dramatiskt vid belastning etc.

(Finns naturligtvis att köpa till \"riktiga\" flygplan)eller så kan man bygga en själv, skulle vara mycket enkelt att bygga med de tillgängliga sensorerna som finns idag, och så kopplar du detta till autothrottle så flyger du på anfallsvinkel istället och så några gyro så behöver man inte oroa sig för landningarna.
http://www.liftreserve.com/
/Lennart
Det kommer nog i nya Spektrumen...[:D]

Lonsan

quote:
Originally posted by Kent

Ni är roliga grabbar, vem tänker på alla funktioner när man står och flyger? Vem tittar på telemetrin vid IMAC flygande?

Bra är dock att man kan sätta larm på allt vad telemetrin övervakar.
När sändaren skakar ur händerna är det bara grabba tag i den igen och landa.

Bra är det ju också om man kan trimma in många servon direkt via sändaren

Tycker att Spektrum borde kunna leverera  passande pulpeter till sina sändare.  

Annars är jag mycket nöjd med min DX8\'a. Speciellt när jag monterat längre spakar. Sen är det ju kul med Spektrum att det finns så många lätta BNF flygtyg på hyllorna. Det är bara att välja nån box och börja leka.

I söndags flög jag \"The Beast\", Sukhoi26 och en Nine Eaglas helikopter inomhus, hur kul som hellst.

DX8\'n blir nog min sista sändare, brukar använda dom i snitt 12 år innan byte. Då, pga av att dom har blivit skitiga och att speciellt throttlespaken börjar kärva.

En fråga: Skulle man inte kunna använda hastighetgivare (pitotrör) som stallvarnare via telemetrin. Skakar sändaren - öka farten.
Kan nog rädda någon kärra vid landning i hård blåst, när det är svårt att bedömma true airspeed.

När jag läst vad jag har skrivit, förstår jag att jag har blivit en gammal man

Barry CO



Jamen Kent då, vet du hur mycket jag tänker på modellflyg i förhållande till hur mycket jag verkligen flyger? Jag får det till ca 3% flygtid, resten är funderingar, drömmar, snack, bygge, meck osv. Så vad som eventuellt inte används av sändarens egenskaper under 3% av all den tiden är ju i princip irrelevant...[:D] Tänk, med en sån där 18MZ kan du till och med fotografera ditt plan (inbyggd kamera). En RC-sändare är så mycket mer än en simpel fjärrkontroll, det är en livstilsikon, utgör ett viktigt (livsavgörande?) ställningstagande och central statusmarkör för varje modellflygare.[:I]

Muliplex hade t ex länge de längsta sändarantennerna av alla...nu får vi mäta oss på andra sätt[;)]

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Skymic

#24
quote:
Originally posted by Lonsan

quote:
Originally posted by Kent

Ni är roliga grabbar, vem tänker på alla funktioner när man står och flyger? Vem tittar på telemetrin vid IMAC flygande?

Bra är dock att man kan sätta larm på allt vad telemetrin övervakar.
När sändaren skakar ur händerna är det bara grabba tag i den igen och landa.

Bra är det ju också om man kan trimma in många servon direkt via sändaren

Tycker att Spektrum borde kunna leverera  passande pulpeter till sina sändare.  

Annars är jag mycket nöjd med min DX8\'a. Speciellt när jag monterat längre spakar. Sen är det ju kul med Spektrum att det finns så många lätta BNF flygtyg på hyllorna. Det är bara att välja nån box och börja leka.

I söndags flög jag \"The Beast\", Sukhoi26 och en Nine Eaglas helikopter inomhus, hur kul som hellst.

DX8\'n blir nog min sista sändare, brukar använda dom i snitt 12 år innan byte. Då, pga av att dom har blivit skitiga och att speciellt throttlespaken börjar kärva.

En fråga: Skulle man inte kunna använda hastighetgivare (pitotrör) som stallvarnare via telemetrin. Skakar sändaren - öka farten.
Kan nog rädda någon kärra vid landning i hård blåst, när det är svårt att bedömma true airspeed.

När jag läst vad jag har skrivit, förstår jag att jag har blivit en gammal man

Barry CO



Jamen Kent då, vet du hur mycket jag tänker på modellflyg i förhållande till hur mycket jag verkligen flyger? Jag får det till ca 3% flygtid, resten är funderingar, drömmar, snack, bygge, meck osv. Så vad som eventuellt inte används av sändarens egenskaper under 3% av all den tiden är ju i princip irrelevant...[:D] Tänk, med en sån där 18MZ kan du till och med fotografera ditt plan (inbyggd kamera). En RC-sändare är så mycket mer än en simpel fjärrkontroll, det är en livstilsikon, utgör ett viktigt (livsavgörande?) ställningstagande och central statusmarkör för varje modellflygare.[:I]

Muliplex hade t ex länge de längsta sändarantennerna av alla...nu får vi mäta oss på andra sätt[;)]

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se



Helt rätt lonsan[:D]LIVSTILSIKON=SÄNDARE

//Micke
www.Autopartner.se
Futaba
3W Power




//Micke


Kent

Ni har nog rätt, mycket tänk blir det, speciellt nu under vinterhalvåret.


Barry CO
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

paroos




Håller med om första stycket och punkterna, skippade min JR med Spektrum modul av samma anledning. Men nedan blir det bakläxa på![B)]

Efter beslutet att köra rent MPX och deras M-Link så tillkom det en hel del händelser
som ytterligar stödde mitt beslut:

1. DX10t blev ytterligare försenad

2. DSM X introducerades vilket kändes som att \"ok, DSM 2 var inte bra nog\" plus
att det uppstod kompatibilitetsproblem med mottagare, massa att sätta sig in i utan
något reellt tillfört värde för användaren.
DSMX utvecklades specifikt för att klara problemet med band saturation = Över 50 samtidiga sändare så blir den del (kanaler) vi inom RC hobby har till vårt förfogande av 2,4 bandet (en pyttedel)överbelastat. Därav kan störningar uppstå, närmar man sig 70-80-100 sändare blir det störningar. Detta fenomen drabbar ALLA nuvarnade modulationer från Spektrum (DSM2), Futaba, Hitec, MPX...alla...UTOM Spektrum DSMX. M.a.o. Spektrum är de enda som varit ärliga och erkänt problemet och även löst det. Ingen annan har lyckats lösa det, de sitter fast i gammaldags teknik, och vill heller inte prata om det...
Det är alltså inget fel alls med DSM2 i miljöer med under 50 talet samtidiga sändare. Det är lika robust och säkert om inte bättre än, FASST och alla de andra enkla hoppande systemen under samma förhållanden. Vi har knappast problemet i Sverige eller Europa då vi inte har dessa mega event som JoeNall. Ang kompatibilitetsproblem så var de isolerade till ett fåtal DX8 i kombination med äldre och enklare mottagare. Löstes föredömligt av HH/Spektrum genom att man återkallade ALLA DX8 i misstänkta tillverkningsbatchar och uppgraderade RF enheten.


3. Strul med DX8 och dess programvaruuppdateringar.
??? kan du utveckla?

4. Samarbetet med JR brakade ihop.
??? kan du utveckla?

Sammantaget, skönt att slippa vara beroende av att sätta sig in i och ev påverkas av allt det strulet.
Som spekulant på DX10T = 0 strul, de barnsjukdomar som fanns med DX8 eller egentligen Airware (Operativet), Teknikplattformen och DSMX modulationen löstes på DX8 och därigenom för hela plattformen framåt.

Så jag håller ut ett tag till. Har alla kanaler och funtioner jag egentligen behöver, det enda som jag saknar
är lite roliga grejor från MC4000 som dynamiska mixrar, fritt ställbar servohastighet på alla servo och utslagsbegränsninsgar på servosidan. Det som också känns lite meningsfullt i övrigt är loggning av telemetridata men
det kommer i den nya och finns visst redan planerat även som en modellburen enhet \"flight recorder\"




//Patrick

IMAC-Sverige

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

#27
När får vi se en \"seeing is believing\" video som denna från MPX?
(Det kan ju vara så att under dessa tester som sker hela tiden, att de även provar med konkurrenternas prylar...[:I])
(Glömde, ingen i USA använder eller ens vet vad MPX är...okej problem solved![:D])



//Patrick

IMAC-Sverige

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

Lennart: Appropå instegsradio, såg att MPX skall introducera vibra alarm i \"flaggskeppet\" Profi TX, som enligt Lonsan kommer om ett år...
Just det, finns redan i DX8 och sedan 2010![:I]

//Patrick

IMAC-Sverige

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Aeroparts

#29
Jaså det tog lite skruv i alla fall...[;)]
Kanske inte behöver göra en video för att övertyga att det fungerar, litar man inte på tillverkaren eller har de fått dåligt ryckte från början...ja just det så kanske det var.
Glömde, ingen i USA använder eller ens vet vad MPX är...okej problem solved
Det är väl därför som det finns flera MPX forum där då...och många byggt om sin 35Mhz 3030/4000/evo/pro med moduler ...även spektrums

Nej då det är där för att MPX ej sökte ett godkännande på sin 2.4 i USA, även Jeti har inget godkännande i USA.

Vibra alarm...Ahaaa. det är därför som spektrumflygarna skakar så, jag trodde de var nervösa[:D]
/Lennart
(Futaba flygare 1974-2006)