Spektrum på offensiven

Started by Aerobat, 2012-02-04, 18:02:57

Previous topic - Next topic

Lonsan


Äh, 3:an har du ju redan utvecklat, när det gäller 4:an så vet jag inte så mycket detaljer (bryr mig inte, det var liksom den positiva grejen med att slänga Spektrum överbord)

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

paroos

#31
Okej, för grejen är att Horizon är en av ägarna i JR och äger varumärket i USA.
JR köpte licens att använda DSM som nu gått ut.
Eftersom HH nu storsatsar på Spektrum som sitt radio brand var man inte intresserad av att ge konkurrenten mer renodlad Spektrum teknik. (+ att Japanska myndigheter bråkade om effekten på DSM sändare så det var ömsesidigt)
Men samarbetet består sannolikt, tittar man på JRs nya 8kan så är den väldigt snarlik DX8 funktionsmässigt. Tittar man på DMSS så är det väldigt snarlikt Spektrum teknik.
Frågan är vad HH gör om JR skulle lansera ett nytt flaggskepp, typ 14-18 kanaler. Om de tar in den och HH-fierar den som med tidigare modeller, eller om man nu bara kör Spektrum framåt, då blev 11X sista USA-JR radion.
Ute på marknaden går man nu skilda vägar i alla fall.
Tips!
Därav rear man ut DSM baserade JR radios på marknader utanför USA nu, tom här hemma kan man nu få en JR11X för 4995kr, ganska prisvärt.



//Patrick

IMAC-Sverige

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Lonsan

quote:
Originally posted by paroos

När får vi se en \"seeing is believing\" video som denna från MPX?
(Det kan ju vara så att under dessa tester som sker hela tiden, att de även provar med konkurrenternas prylar...[:I])
(Glömde, ingen i USA använder eller ens vet vad MPX är...okej problem solved![:D])

//Patrick

IMAC-Sverige





Aha, där kom den ja. Jag gillar den. Visar att 2.4GHz ISM bandet funkar. Så klart.
Svårt att tro att något annat fabrikat har svårt att matcha, en ganska banal uppgift att få in ca 5 mbit/s (högt räknat för 50 sändare) på ett band som teoretiskt rymmer 4320 mbit/s. Extra enkelt blir det när alla sändare har samma effekt, står samlade och använder samma algoritm. Men det går att sänka en DSM  med ett par högeffektlänkar som råkar ligga på de 2 centerfrekvenser som sändaren råkat välja. Visserligen synnerligen osannolikt. Men ett frekvenshoppande system som nyttjar alla 80 kanalerna är immunt även mot något sådant. En annan lustig skillnad mellan DSM och FHSS är att för DSM så avtar räckvidden efterhand som belastningen på bandet ökar medan för FHSS så ökar antalet frame losses (ger sega reaktioner) men räckvidden förblir opåverkad.

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

paroos

#33
Japp därför är DSMX helt genialiskt!
Två DSSS kanaler (med DSSS fördelar, ex. unikt GUID på varje paket) som hoppar (FHSS) mellan 23 slumpvis utvalda kanalplatser i ett slumpvis utvalt mönster.
Allt styrs av algoritmer. Hoppmönster och kanaler överenskoms mellan sändare o mottagare vid uppstart baserat på hur nyttjandet av bandet ser ut.
Bulletproof![^]


//Patrick

IMAC-Sverige

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Skymic

[:0]Oj men så här bra sas det ju att DSM och DSM2 skulle vara,till och med vissa här på forumt gick ut och sa att dessa var de bästa sysyemen.
Läser i listan på nya funktionliteter om DX 18:
Timer kopplad till trotteln[:0]Wow, holy ****!!!
[B)][:D]Det måste vara en top of the line grej!
Skämt å sido,det ser ut att vara en kanonradio i mellanprisklassen.


//Micke
IMAC-Sverige




//Micke


paroos

Ja, viktigt att förstå att DSM2 är lika robust som FASST och alla andra hoppande system. Samt att inget av dessa har problem under normala förhållanden. (under 40-50 samtidiga användare).
Men, likaså gäller det omvända, dvs att varken DSM2 eller Hoppande system funkar då massor av sändare används på en gång.
Här är DSMX unikt!
Som en följd av att Spektrum valde att lösa detta problem, kommer fördelarna alla Spektrum användare tillgodo och man få så att säga den säkraste och mest robusta modulationen på köpet!

Ja, Spektrum gör användbara och användarvänliga produkter för de många människorna! Därav är man också störst.
(Just det, man var också först med 2,4, kanske inte så konstigt att man leder utvecklingen då?)

Jag skall erkänna att King of the hill är Futaba MZ18, en formidabel radio. Onödig, men grym.
Kanske kommer Spektrum en dag att göra en liknande produkt, men tveksamt, då det går emot strategin att göra produkter som alla har råd att köpa.
I min värld är värsting kingarna nya Grupner MC32 och MZ18, för de som vill ha det mest överdrivet påkostade.

//Patrick

IMAC-Sverige

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Lonsan

Ok, de verkar ha blivit klara med hur de vill överföra signalerna genom luften. Lustigt, de började först och var klara sist liksom...



Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Skymic

Jag anser ändå att funktionaliteten och programeringsfunktionerna både i Multiplex Royal evo serie och Futabas sändare från 8 an och uppåt är överlägsna.
Klart slut från mig[:)]

//Micke
IMAC-Sverige




//Micke


paroos

quote:
Originally posted by Lonsan

Ok, de verkar ha blivit klara med hur de vill överföra signalerna genom luften. Lustigt, de började först och var klara sist liksom...






Klara sist med vad???

Ser att HobbyKing e smarta, köper upp DSM2 baserade JR prylar o säljer dem billigt nu!
11X för 639$ = 4490kr
DSX9 för 479$ = 3366kr


//Patrick

IMAC-Sverige

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

quote:
Originally posted by Skymic

Jag anser ändå att funktionaliteten och programeringsfunktionerna både i Multiplex Royal evo serie och Futabas sändare från 8 an och uppåt är överlägsna.
Klart slut från mig[:)]

//Micke
IMAC-Sverige







Nja, ingen är väl överlägsen nån annan, alla har sina plus o minus.
På MZ18 hänger sig visst skärmen ibland. Efter 18år i IT branchen är nog just Windows det sista jag vill ha i min sändare.[B)][:D]
(Press Ctrl-Alt-Del to save your plane![;)])

Men det var gött med lite brand-war[:D]
Nu har man skakat av sig värsta vinter stelheten...[8D]

Klart slut!

//Patrick

IMAC-Sverige

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Lonsan

quote:
Originally posted by paroos

quote:
Originally posted by Lonsan

Ok, de verkar ha blivit klara med hur de vill överföra signalerna genom luften. Lustigt, de började först och var klara sist liksom...






Klara sist med vad???

Ser att HobbyKing e smarta, köper upp DSM2 baserade JR prylar o säljer dem billigt nu!
11X för 639$ = 4490kr
DSX9 för 479$ = 3366kr


//Patrick

IMAC-Sverige





Tycker inte det var så värst billigt.
Får de sålt för de pengarna så är de kanske smarta men köparen är mindre smart...




Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Lager

Funderar på att skaffa en Spektrum att ha vid sidan av Futaban, bara för att kunna flyga alla BNF. Snacka om att Spektrum har lyckats där...en framgångsfaktor som gör att Spektrum nog kommer att spöa alla andra fabrikat på sikt.

/Lager

 

paroos

Jag gör ingen personlig värdering, konstaterar bara att ord. lågpris på 11X är 750$, då kan ju 639$ tyckas extra billigt...

//Patrick

IMAC-Sverige

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Lonsan

quote:
Originally posted by Lager

Funderar på att skaffa en Spektrum att ha vid sidan av Futaban, bara för att kunna flyga alla BNF. Snacka om att Spektrum har lyckats där...en framgångsfaktor som gör att Spektrum nog kommer att spöa alla andra fabrikat på sikt.

/Lager





Den funderingen har jag också då och då.
Men än så länge tycker jag att det som erbjuds BNF är sån\'t som man
tröttnar på efter 10 minuter...modellflygets snabbmat liksom, lätt att bli sugen
men man mår bättre om man låter bli. (blir det BNF debatt nu[:D]?)

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

paroos

Njae, det är överflödigt.
Horizon har ju hittat ett vinnande koncept.
Spektrum var först med 2,4 och har sedan dess varit det största märket i världen. (bland 2,4 baserade system)
Spektrum DX7 är den mest sålda 2,4 radion hittills.
Man har dominans på världsmarknaden, mest påtagligt i USA där Spektrum + JR har 80% av marknaden.
PnP och BnF koncepten har bara cementerat detta.

Som sagt, Horizon gör prylar för de många flygarna, användarvänligt och prismässigt överkomligt.
På radiosidan börjar man nu tassa uppåt med mer o mer avancerade sändare. Man är inte där längst uppe än med sina modeller.
Vill man ha overkill kvalité får man fortfarande köpa en MZ14/18, 12X eller MC-32. Räknar man overkill funktionalitet kan vi även ta in MPX värsting.
Faktiskt ville man ha magnesium skal till DX18, men det gick emot prisstrategin (skulle göra den onödigt dyr) så det bidde inget.

Som sagt, BnF succén är redan ett faktum så vad vi tycker kanske inte spelar nån roll.
Är lite sugen på en Carbon Z yak, BnF.



//Patrick

IMAC-Sverige

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se