Säsongspremiär!!!

Started by paroos, 2012-02-26, 19:21:38

Previous topic - Next topic

Guzzten

En annan ska fortsätta flyga Basic i år. jag har uppgraderat mig med att köpa en 30 cc Sbach med en DLE30 med canisterdämpare till. Jag trivs bra med maskinen men behöver mycket flygning för att få ordning på roderharmonien.

Radion är en Turnigy 9X med ny programvara och ASSAN 2,4 modul och 7 kanals mottagare, servon är Tower hobbies 7 kilos analoga.
Var ute i dag och fick ca 20 sekvenser. Känns mycket bra!
// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar

Skymic

Toppen Guzzten! Ett bra val av maskin[:)]

//Micke
IMAC-Sverige




//Micke


paho

quote:
Originally posted by Guzzten

En annan ska fortsätta flyga Basic i år. jag har uppgraderat mig med att köpa en 30 cc Sbach med en DLE30 med canisterdämpare till. Jag trivs bra med maskinen men behöver mycket flygning för att få ordning på roderharmonien.

Radion är en Turnigy 9X med ny programvara och ASSAN 2,4 modul och 7 kanals mottagare, servon är Tower hobbies 7 kilos analoga.
Var ute i dag och fick ca 20 sekvenser. Känns mycket bra!



Kul Guzzten,

Jag har också ett nytt vapen, tyvärr har jag inte haft lika tur med den som du verkar ha haft. Jag har varit ute tre gånger nu och ingen av gångerna har jag fått upp planet.

Det hade kunnat gå men man vill vara helt säker på en ny kärra och är det något som kärvar väntar jag hellre.

Jag har ändå hunnit träna på Sportsman-programmet med andra plan så jag får hoppas att jag får igång min nya kärra, den skulle passa så bra...

/Patric
/Patric

Lonsan

Jag blir lite förbryllad...jag vet att jag är lite utfreakad när det gäller att förespråka eldrift[:I]...men 30cc bensin, är det inte i underkant för bensin-teknikens
fördelar?

Med 30 cc så är det typ 2 m (78-80\") plan det handlar om.
Den storleken är inte speciellt dyra eller svåra att elektrifiera.
Med bensin så ska ju ändå allt det där till med killswitch, kanistordämpare,
batteri till tändsystem, 1 eller 2 mottagare batteri, tank, trothle servo, choke reglage osv.
Med el i denna storlek så är det 8-10s, reglage, motor och lämpligen en separat BEC--KLART!

Komplett elsetup med dubbla ackpaket går att få ihop ny för strax under 4000
även om jag nog skulle rekommendera att satsa runt 6000-7000 på drivlinan.
Köper man begagnat (undvik beg LiPo dock om du inte har stenkoll) så
går det att få ihop en utmärkt drivlina för några tusingar.

Det finns en massa fördelar till som jag inte vill tjata om, nämner bara en,
du får betydligt bättre prestanda med el i denna storlek. (punkt)

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Guzzten

#19
Jag köpte min maskin komplett för 4000 kr.
Jag vill ha samma drag i bitarna från första till sista propellervarvet. Inget sackande på grund av att \"soppan\" ta slut. Jag vill inte starta krig, elkärror är häftiga att se, men inget för mig.
För mig är det skönt att kunna åka ut på fältet och flyga \"nonstop\" i 5 timmar, utan att behöva vänta på att tanka fullt.

30cc kanske är i minsta laget, men jag anser att det är bättre med 30cc bensin än 30cc argsint metanol. billigare i drift med.

Som parantes kan jag nämna att jag kommer ha en Das Ugly Big Stik med en SC91FS metanol som reservkärra.
// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar

paroos

Har försökt förklara mååånga gånger för min vän Lonsan att det inte alltid handlar om tekniska innovationer och beräkningar...det är KÄNSLAN!
Av en \"riktig\" motor, som förbränner, låter, luktar och vibrerar-lever![}:)]

En stor del av njutningen med denna hobby för mig är att höra en vältunad förbränningsmotor varva ut ordentligt i luften...det är jäv..gt nice helt enkelt![8D]

Precis som att jag njuter när en JAS vrålar förbi eller sången av en Merlin...eller en F1 racer eller varför inte en astrimmad V8 eller HD[:p]



//Patrick

IMAC-Sverige

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

quote:
Originally posted by Guzzten

En annan ska fortsätta flyga Basic i år. jag har uppgraderat mig med att köpa en 30 cc Sbach med en DLE30 med canisterdämpare till. Jag trivs bra med maskinen men behöver mycket flygning för att få ordning på roderharmonien.

Radion är en Turnigy 9X med ny programvara och ASSAN 2,4 modul och 7 kanals mottagare, servon är Tower hobbies 7 kilos analoga.
Var ute i dag och fick ca 20 sekvenser. Känns mycket bra!



Kanonfin maskin, svårt att hitta nåt som flyger bättre i den storleken, vettig setup att nöta på!
Som du skriver, tanka, flippa, flyg...enkelt o perfekt[8D]
(Det enda som räknas är flygtid!)

//Patrick

IMAC-Sverige

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Nyroth

Som Stenmark sa \"det är ingen ide o förklar för dom som int begrip\"
[:)]


quote:
Originally posted by paroos

Har försökt förklara mååånga gånger för min vän Lonsan att det inte alltid handlar om tekniska innovationer och beräkningar...det är KÄNSLAN!
Av en \"riktig\" motor, som förbränner, låter, luktar och vibrerar-lever![}:)]




//Patrick

IMAC-Sverige



 

Guzzten

Det är trist att sitta och titta på färg som torkar. Batterier är som färg.[:D] Flygtid är den enda tiden, och för att få flygtid krävs, i våra fall, motortid. och ska man flyga mycket, som jag behöver och vill, kan man inte bränna tid med att titta på när saker laddas.

Hade jag haft råd, tid och kunskap hade jag kanske övervägt en elsetup. Det låter mindre, slabbar mindre och är relativt felfritt. Men med den tid jag spenderar på fältet \"vinner\" jag tid med fossilt bränsle.
Jag har en elkärra också.. Fast i depron. För att kunna träna IMAC i trädgården utan att störa grannarna! Det ger mersmak när dom står och hänger på staketet och tycker man är duktig.
// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar

Lonsan

Bra att det funkar med 30 cc bensin, givetvis är det bättre än glödstiftsmotordrift, den tekniken är ju så in i bänken ineffektiv.
Ang vänta på laddning, det håller inte, det är ingen verklig begränsning längre när man tekniskt sett kan ladda på 12 minuter.

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår